• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Barwaary

kollade på hemsidan nuuu!! det står att migrationsverket har tagit besluuttt!!! är sååå glaaaaad

• Baban
    Barwaary skrev (null) följande:

kollade på hemsidan nuuu!! det står att migrationsverket har tagit besluuttt!!! är sååå glaaaaad

Grattis grattis , får man fråga att det va Web ansökan eller pappersblankett ansökan ?

Om Web, när ni fick intervjumail? Du får svara inte om du vill .
  • Barwaary
    Baban skrev 2015-03-23 21:39:38 följande:
    Grattis grattis , får man fråga att det va Web ansökan eller pappersblankett ansökan ?

Om Web, när ni fick intervjumail? Du får svara inte om du vill .
    pappersansökan, ansökte i januari, han var på intervju den 19 januari och beslut idaaaaag!!
  • Baban
    Barwaary skrev (null) följande:
    pappersansökan, ansökte i januari, han var på intervju den 19 januari och beslut idaaaaag!!
    Tack så mycket för info

Grattis grattis igen.
  • Baban
    jessib skrev (null) följande:

Kul att höra! Verkligen supersnabbt.
    De sökte på papper i januari, när man söker på papper får man intervjun inom några veckor/direkt.

Min fästman ska på sin intervju imorgon bitti!!! Äntligen, vi sökte för 6,5 månad (fick mailet efter 5,5) sen och jag hoppas hoppas hoppas på snabbt svar efter nu. Berättar hur det gick (lite intervjufrågor, längd osv) och meddelar när vi får beslut såklart. Ville bara dela min nervositet så här kvällen innan... 

Det bra och grattis till er hoppas det komma besked ( ja ) till dig fredag eller nästa vecka.????????
  • Ellaa
    eelinn skrev 2015-03-20 05:05:40 följande:

Men fy vad förbannad jag blir, hur kan dom ens säga något sånt?! Och att en sådan människa ska få bestämma över ens framtid gör mig mörkrädd! 

Hoppas ni får ert mail om intervju snart, min pojkvän var på intervju här i Mexico City igår den 18 mars och vi ansökte den 17 september och fick intervjumailet för ca 2 veckor sedan... Så jag är övertygad om att det är eran tur snart.. Vi tyckte också det tog lång tid till intervjun men hon på ambassaden sa att det stod stilla efter julledigheten därför har väntetiden ökat lite gällande intervjuerna. 

Lycka till med allt och hoppas på er tur snarast :)

Vad skönt med intervjun avklarad :) hur var hans intervju? Hoppas ni får svar snart snart!!! Vi väntar så ivrigt på det mailet, vi har så mycket helgdagar... Snart påsk och förmodligen ytterligare förseningar. :( intervjumailen på växjö verkar ha stannat helt efter er känns det som :(

Se till att ringa i slutet av veckan och se om ni möjligtvis fått en handläggare :)
  • jessib

Tänkte bara infa om att det inte går att kontrollera status på ansökan på migrationsverkets startsida, något fel med länken typ, men om man går in på "Kontakta oss" och väljer "kontrollera ansökan" i vänster spalt så går det.

• Ellaa
    jessib skrev 2015-03-24 10:08:36 följande:

Tänkte bara infa om att det inte går att kontrollera status på ansökan på migrationsverkets startsida, något fel med länken typ, men om man går in på "Kontakta oss" och väljer "kontrollera ansökan" i vänster spalt så går det.

Tack för infot :) har din partner gjort intervjun nu? :) hur gick det? Och har ni fått handläggare än? Skönt att veta att ni är i slutspurtet! :D
  • jessib
    Ellaa skrev 2015-03-24 12:58:28 följande:
    Tack för infot :) har din partner gjort intervjun nu? :) hur gick det? Och har ni fått handläggare än? Skönt att veta att ni är i slutspurtet! :D
    Det gick bra för honom, de frågade normala frågor men lite utförligare än formuläret, typ "hur friade du", de frågade om min familj, var min bror och syster bor, hur vi träffades, frågor om mig och vad jag gör. De frågade även om vi hade varit med varann, alltså sexuellt, vilket besvärade min kille lite, haha! Den hade jag inte väntat mig...
    Hon läste sedan upp hans svar, och han godkände. Han svarade även "vet inte" på vissa frågor (som var min bror bor) vilket hon tyckte var bra, att han var ärlig liksom. Hon verkade få ett bra intryck av mig och oss. Haha, lite roligt att de satt och pratade om mig i 1,5 timme...

Sen gjorde han fingeravtryck. Jag tänkte ringa imorgon och checka läget, om vi är kö i E3 och så. 
  • Ellaa
    jessib skrev 2015-03-24 15:15:53 följande:
    Det gick bra för honom, de frågade normala frågor men lite utförligare än formuläret, typ "hur friade du", de frågade om min familj, var min bror och syster bor, hur vi träffades, frågor om mig och vad jag gör. De frågade även om vi hade varit med varann, alltså sexuellt, vilket besvärade min kille lite, haha! Den hade jag inte väntat mig...
    Hon läste sedan upp hans svar, och han godkände. Han svarade även "vet inte" på vissa frågor (som var min bror bor) vilket hon tyckte var bra, att han var ärlig liksom. Hon verkade få ett bra intryck av mig och oss. Haha, lite roligt att de satt och pratade om mig i 1,5 timme...

Sen gjorde han fingeravtryck. Jag tänkte ringa imorgon och checka läget, om vi är kö i E3 och så. 
    Haha herregud, snokigt värre! Jag förstår att det måste känts lite thrown off för honom att svara på det... Väldigt privat men man är typ som en fånge i denna situation och tvungen att "lyda" typ. Ja, omöjligtvis att partner kan veta exakt allt om varandras familjer... Det finns saker man helt enkelt inte vet och de tror jag också att de förstår. =)

Ja det skulle vara bra att veta om ni är kvar på E3:an och om ni är kvar i Växjö, tror jag läste innan någon som anade att Växjö är oftast där man hamnar när man är i E3 och efter intervjun blir man oftast skickad någon annanstans. Skulle vara intressant att veta om det stämmer.. Men huvudsaken är snabbt beslut :D Hoppas ni också är i gruppen som får inom 2-3 veckor! Uppdatera gärna efter du har ringt... Man hoppas att det är fart på de såhär strax innan påsk!

Håller tummarna :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid