• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    Cutiie skrev 2015-03-27 04:52:18 följande:

Nu har vi väntat i snart 6 månader om 3 dagar och vi har fortfarande inte fått intervjumejlet än! Vi ansökte 30 september 2014 via webbansökan :(

Om ni inte har ytterligare utredning eller komplettering så borde ni få den kanske redan idag fre eller nästa vecka :) ovanstående ansökte 3 dagar före er och de fick mailet idag!

Skriv gärna när ni mottagit mailet, vi är 13 dagar efter er.

Lycka till!!!
  • frippis

Berii, vi ansökte 20 augusti. Intervju 18 mars. Vi har inte heller hört något mer.
    Vore intressant att höra vid vilket datum de som får beslut har ansökt.
    Läste i tråden om någon som ansökte 31 aug och fick beslut?

• Baban
    Elsanna skrev (null) följande:
    Tack för tipset baban det ska absolut göra ska ringa migrationsverket imorgon och kolla om de finns möjlighet
    Hej elsanna

Jag undrar att ringde du migrationsverket och fråga att finns möjlighet att boka tid på intervju hos en annan ambassad i andra land?
  • Anonym (Jonis)

Min värld rasar ta mig fan samman! Fick brev från MIG idag och ett fett avslag! Dom anser att mitt och min makes äktenskap är ett skenäktenskap pga att han sökt asyl i Sverige för 4 år sedan men som han sedan avskrev sig ifrån själv. Och jag var gift 2010 då jag och min make träffades... Hade tyvärr ett väldigt olyckligt och kärlekslöst äktenskap innan. usch vad ledsen jag är nu!!!!!!!!

• frippis

Tråkigt att höra detta, men kan du inte ta hit honom på turistvisum 3 mån nu?
    En sådan ansökan går väl rätt så fort, så kan ni förlänga 3 mån till när han väl är här? För att sedan lämna in en ny ansökan?

• Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 13:31:25 följande:

Min värld rasar ta mig fan samman! Fick brev från MIG idag och ett fett avslag! Dom anser att mitt och min makes äktenskap är ett skenäktenskap pga att han sökt asyl i Sverige för 4 år sedan men som han sedan avskrev sig ifrån själv. Och jag var gift 2010 då jag och min make träffades... Hade tyvärr ett väldigt olyckligt och kärlekslöst äktenskap innan. usch vad ledsen jag är nu!!!!!!!!

Åhh Jonis. Vad hjärtekrossande. Fruktansvärt.

All sympati till er!
  • Ellaa
    frippis skrev 2015-03-27 09:27:15 följande:

Berii, vi ansökte 20 augusti. Intervju 18 mars. Vi har inte heller hört något mer.

Vore intressant att höra vid vilket datum de som får beslut har ansökt.

Läste i tråden om någon som ansökte 31 aug och fick beslut?

Hej, jag & min sambo väntar fortf på intervjumailet men har kontakt med en annan tjej från en annan tråd/sida och de sökte in 1 aug 2014 och gick intervjumail 22 januari, intervjun skedde 6 februari och beslutet 5 mars, i Uppsala.

Så deras tog 7 mån & 5 dagar... Ni kanske är näst :)

Hon nämnde också att det verkar bero på land, bakgrund för båda, och handläggaren & enhetens snabbhet. (de hade uppsala)

Så om ni inte haft svårigheter eller komplettering, också tidigare fall av asylansökningar osv så borde ni vara näst på tur. :) vilken enhet ligger ert ärende hos?

Hoppas! Lycka till
  • frippis

Hej, jag tycker vi borde ha ett enkelt fall. Ingen asyl osv.Angående enhet så gissar jag på växjö, för när vi ansökte om förtur (avslag) så var brevet därifrån.

• Anonym (Jonis)
    Anonym (va??) skrev 2015-03-27 13:56:03 följande:

Åhh Jonis. Vad hjärtekrossande. Fruktansvärt.

All sympati till er!

Tack så mycket.... Och nu ska vi självklart överklaga detta, bara det känns hur svårt som helst :( färstår inte riktigt varför dom kollar på relativt gammal skit och jämför med nu? Vi har skickat in hur mycket foton och passtämplar m.m som bevisar att vi älskar varandra och vill vara med varandra.
  • Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 13:31:25 följande:

Jag beklagar verkligen :( vilken känsla av maktlöshet ni måste känna just nu. Det verkar stämma dock att om man ansöker om TUT osv så är chanserna inte stora att man får det beviljat om partnern som ansöker har tidigare historik av asylansökan, eller tidigare ansökt med en annan person - i stort sett alla tidigare typer av avslag och problem verkar ha en betydelse vid beslut av nya ansökningar. :( Det första de misstänker är skenförhållande. Hur mycket de än säger att de jobbar för en förenklad migration till Sverige så verkar deras syfte främst vara att försöka bekämpa "skenäktenskap" de kommer använda vad de har mot dig till att stödja avslag. Tror inte att ansöka om turistvisum kommer hjälpa - de kommer se det som ett försök att gå under jorden i Sverige och kommer ge avslag pga tidigare avslag i andra ärenden (med störst sannolikhet). Överklaga? Ta juridiskt hjälp även om det är dyrt. Ni har rätt att överklaga!!! Ge inte upp.

Får man fråga vart din man är ifrån?

Läs om hur man överklagar och vilka medel du kan ta hjälp av!

Kram
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid