• MissKS

Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!

För första gången har jag embryon som långtidsodlas. Förhoppningvis blir det återföring av en fin blastocyst på måndag! Jag har inte hunnit läsa in mig på ämnet ordentligt, vågade knappt hoppas att det skulle bli verklighet. Men kliniken ringde idag (på dag 3) och bekräftade att våra embryo mår bra, vilket innebär att vi kör på till dag 5. Jag känner ingen som varit med om detta och skulle så gärna vilja att det fanns en grupp här på FL för oss som är mitt i blastocyst-projekt, men även för er som siktar på det, eller redan varit igenom det! Hoppas att fler än jag känner så. Själv har jag gått igenom fem IVFer. Den tredje resulterade i min fina son! Han blev till av ett embryo som inte fick bra poäng och återfördes tillsammans med ett annat. Övriga IVFer har jag fått toppembryo på dag 2 eller 3 som aldrig lett till något. Nu är vi alltså inne i syskoncirkusen och hoppas att det ska lösa sig till det bästa. Vi gör IVFer pga att min makes spermier är få i antalet. Vi har väldigt låga chanser till spontan graviditet... Nu går vi till Nordic IVF Malmö och vi trivs otroligt bra. Dessförinnan har vi varit på Öresundkliniken och RMC. Öresund var "sådär" och RMC var en katastrof. Ingen av klinikerna fick någon ordning på min behandling, trots att jag är ung (33 år) och frisk. Nordic satte direkt in vanlig dos av Gonal-F och det har lett till stabilare resultat med lagom antal ägg. Nu återstår bara att bli gravid också. Jag hoppas på att blastocyst är vår lösning. Häng med, dela med dig av dina erfarenheter!!

Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • Svar på tråden Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!
  • Kelsson1

Blomflugan: Just för de reaktionerna kan det vara bra att fler "utbildas" i att det hjälper inte med att slappna av. Skulle det göra det så skulle det istället finnas en uppsjö av psykologer eller dylikt som lär paren avslappning istället för IVF kliniker som hjälper till med reproduktion.
    Men jag tycker att jag fick de kommentarerna rätt sällan, de dummaste kommentarerna har kommit från min familj
    Jag valde bort psykologkontakten, tyckte inte att jag behövde det just då men har tidigare i mitt liv besökt psykolog (när pappa gick bort) och kan rekommendera det.

Moolie: Har haft typ samma upplevelser, inga nära vänner eller bekanta men däremot bekantas bekanta som hade 7 barn till flera olika pappor, låg inkomst där de äldre fick ta hand om de yngre o föräldrarna hade inget intresse av barnen. Själv längtade man sig sjuk efter barn, var finns rättvisan i det?
    Så förstår dig fullständigt (har också 2st MF bakom mig så vet hur tufft det är att förlora drömmen men uppnått).

• JenJoh5

Ja, jag får väl se vad de säger Kelsson1. Nu är det helt klart kört här iaf, blöder för fullt! Trist, men jag var ju inställd på det så. Tänkte iaf försöka en gång till på vår klinik sen byter vi nog och söker oss till Danmark. Har nära dit och tror kanske de lyssnar mer där och tar mer hänsyn till hur man vill göra själv. Men jag hoppas ju som sagt att slippa göra ett helt nytt försök utan önskar så att sista försöket på vår gamla klinik ska funka. 3 blastocyster kvar att hoppas på!

• Moolie
    JenJoh5 skrev 2014-10-24 11:13:47 följande:

Ja, jag får väl se vad de säger Kelsson1. Nu är det helt klart kört här iaf, blöder för fullt! Trist, men jag var ju inställd på det så. Tänkte iaf försöka en gång till på vår klinik sen byter vi nog och söker oss till Danmark. Har nära dit och tror kanske de lyssnar mer där och tar mer hänsyn till hur man vill göra själv. Men jag hoppas ju som sagt att slippa göra ett helt nytt försök utan önskar så att sista försöket på vår gamla klinik ska funka. 3 blastocyster kvar att hoppas på!

Vilken klinik använder ni idag?
  • Blomflugan

Stor kram Jenjoh5!

Var på middan idag med mina gravida vänner, är stolt över att jag tog mig dit. Gick bra, inga frågor, men det hugger till i magen när det ska börjas diskuteras föräldrarledighet och när det klappas på magar...

Har bokat tid hos psykolog nu, tänker att det är värt att testa ändå.

• Nin

Jag blöder också för fullt :(

Jag har läst och "forskat" en hel del här på fl och nätet. Hittat en mycket info om immunförsvaret. Jag och min man funderar på att åka till Aten för att göra en immunologisk utredning på mig hos dr D.

Det talas mycket om att det ofta är immunförsvaret som gör att många kvinnor inte lyckas bli gravid.. (Såvida det inte är något annat). Jag vill inte accepter att man får diagnosen oförklarligt barnlösa.

Är det någon här som läst eller känner till det här med aggressivt immunförsvar?

• Blomflugan

Åh nej, kram Nin!

Har inte läst så mycket om immunologiska orsaker, tror inte att det är vårt problem. Jag är rätt ofta sjuk och har inga immunologiska sjukdomar. Hur många försök har ni gjort? Håller med om att stämpeln "oförklarat" är jätte jobbig, man vill ju bara veta vad som är fel så att man vet om man har en chans eller inte!

• Nin

Tack så mycket blomflugan, får jag fråga vad ni har problem?

Vi jag försökt ganska länge, gjort ett ET och nu senast fet, 2 dagars ned 5-celligt. Jag TROR att jag har ett aggressivt immunförsvar. Man kan tydligen göra en immunologisk utredning i Aten.

• Moolie

Jag tror absolut att ni ska göra en utredning! I Sverige forskar man i princip inte på infertilitets orsaker utanför fortplantningsorganen. Så kör på det! :)

• Kelsson1

Blomflugan: Det var bra gjort att ta dig iväg.
    Tror också att psykolog kan vara värt att besöka.

Nin: Varma kramar, håller tummarna att Athen kan ge något.

Svar på tråden Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!