• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • Luthien87
    Tiger201008 skrev 2014-08-22 18:21:43 följande:
    Okej, jag hade ju gärna velat göra operationen nästa vecka men dom tyckte jag skulle vänta. För jag skall nämligen till Cypern om 2 1/2 vecka och dom sa nämligen att man kan blöda i tre väcker efter.

Jag skall ta bort min för att jag fått blödningar från och till hela tiden, och sen är det ju bra att ta bort den om man skall skaffa barn sa gynekologen . Tack för ditt svar:)
    Det är säkert olika från person till person, men också hur mycket de tar bort. Jag hade en polyp som var ca 2x2 cm stor, har man flera polyper kan jag tänka mig att det blir fler ställen att blöda från. 

Ja det är ju bra att ta bort dem. Min läkare sade att om jag hade haft den kvar och blivit gravid så hade den med stor säkerhet orsakat missfall. Känns ju inte jättekul. 
    Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • Tiger201008
    Luthien87 skrev 2014-08-22 18:29:39 följande:
    Det är säkert olika från person till person, men också hur mycket de tar bort. Jag hade en polyp som var ca 2x2 cm stor, har man flera polyper kan jag tänka mig att det blir fler ställen att blöda från. 

Ja det är ju bra att ta bort dem. Min läkare sade att om jag hade haft den kvar och blivit gravid så hade den med stor säkerhet orsakat missfall. Känns ju inte jättekul. 
    Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
    Precis det var så min läkare sa med. Löste att du också är på Sahlgrenska:) vi skall på läkarbesök nu i slutet av sep:) skall bli spännande.
  • Mallan82

Hej på er!

Ska nu påbörja IVF nr 2, denna gång med den "långa metoden". Jag börjar spraya imorgon, lördag 23 augusti och ska köra plock och insättning i slutet av september. 

Spännande men också lite segt att behöva börja med en ny vända. Hade såklart varit trevligare om det funkat på den första  

Nån som är synkad?

• karro 2014

Åh vad roligt attjag hitta denna tråd:))

Jag och min sambo har försökt att få barn i lite mer än 1,5 år..detta sista halvåret att jag gått igenom ett missfall i v 5 och ett MA i v11...har även låg äggreserv för min ålder plus att sambon jobbar utomlands på veckodagarna vilket minskar chanserna på att bli befruktade på egen hand så vi var på kliniken idag och bestämde oss för att ta behandlingen (3 försök)

Här är det väldigt blandade känslor men oerhört glad och lite avslappnad av att få en hjälpande hand..väntar in min mens som skall komma i mitten av september sen kör vi igång;))

• sesanka
    pco skrev 2014-08-21 23:06:33 följande:

Sesanka: jag förstår precis vad du menar med allt. Alla blir gravida till höger o vänster.
    Min närmaste vän har nu en dotter på snart 1 år som bara blev till utan att försöka och är nu gravid igen som bara blev av och de övervägde abort för att det inte passar just nu, ( de vill inte ha två blöjbarn) men efter att pratat lite förstånd med de om allt och bl.a. Att det är en gåva varje gång någon blir gravid och aa massa sånt så är de nu glada o ska behålla det. .. En annan kompis är ensamstående med sin snart 4 åring och träffade ny kille som hon snabbt blev gravid med ( han flydde när hon fick höra att hon va gravid, vilket svin) och hon iaf klagar på att det bliiiir sååå jobbigt med två st själv o bla bla bla men att hon heller har det så här än jag o min man dvs har inget barn, inte heller så kul att höra .. Och sen min systers killes syster ( en av min närmre vänner) ska nu ha sitt första sååå när vi ses allihopa så kan du säkert räkna ut vem som är jääääklit utanför i allt prat. Kul! Jag är super glad för deras skull men självklart så är man avis oxå :/
    Min mamma bor i Sthlm så vi brukar åka dit lite då o då .. Men tycker det är mest jobbigt när det typ är julafton o så, då alla samlas på min mammas mans sida med alla deras familjer t o m min LILLASYSTER har två barn.. O min man har aldrig lixom tyckt det är jobbit ute bland folk o så men nu har t o N han börjat tycka det( han säger typ, vi åker inte dit nu när alla familjer kommer saftigt va) sviiin jobbigt.. Och vi är de ända sin vi umgås med som inte har barn ( förutom en annan vän som bor på annan ort som dessutom har partner av samma kön så det är inte så enkelt för de) o detta resulterar oxå i att vi oftast ska komma till alla få vi är de ända som inte har barn att anpassa sig till.

Vi känner samma som er, vi orkar inte heller mer, vi kommer oxå bara göra detta sista försöket nu ( FET) och sen ger vi upp, trots att vi har ett köpt försök kvar. Jag orkar inte med allt från början igen. .. Dock kommer vi ställa oss i kö för adoption, det känns lite naturligt för oss då min man oxå är adopterad, så får vi se sen om vi nångång framöver kör på sista försöket ( kanske pararellt med adoptions utredningen för då har vi ändå en annan möjlighet på gång o kanske då inte känner oss lika stressad över det.

Jag vet att det är svårt, och man orkar varken kämpa eller hålla modet uppe hyr länge som helst. VI ÄR STARKA,TJEJER!
    Nu jädrar ska vi lyckas!!

Men på vilket sätt för er blir D inget? Är det att det bara inte tar sig eller blir D mf? Man kan göra en utredning o se tex att blodflödet till livmodern är okej för utan det är det svårt för embryot, eller om kroppen stöter ut det och tror att detta ska lixom inte vara här, bort med det, eller att det blir mf av olika anledningar bl.a. Kanske att det bildas blodproppar i livmodern elr så.. Så det finns alternativ för allt o dr går att kollas upp.
    För vår del har vi fått 4 mf på rad nu och har tyvärr fortfarande ej fått göra utredning men får iaf inför detta FET prova mer crinone och även fragminsprutor.

Oj va långt detta blev. Sorry.

Första gången vi gjorde ET med färskt ägg tog det sig direkt men det slutade med MA som upptäcktes först i v10+, den hade dött någon gång i v6+.

På våra tre FET har ägget inte tagit sig fastän dom två sista äggen var perfekta enligt läkaren. Ägg två tappade 2 celler vid upptiningen och hade bara 8 celler, ägg 3 var tio celligt och ägg 4 var 10 eller 12 celligt (minns inte) och tappade inga celler vid upptiningen.

Jag har pratat med akademiska och frågat om det inte finns något mer de kan undersöka eller om det inte finns något läkemedel jag kan testa för att se om det ökar chanserna men dom säger nej, det handlar bara om otur och det är bara att fortsätta att försöka. I vårt fall är det inget fel på mig och felet med maken är att han har för få spermier men de få som finns mår tydligen jätte bra. Tycker inte att akademiska bryr sig ett dugg om oss, de är alltid trevliga men de är ointresserade och att de har stängt på helgerna är helt obegripligt... Resan med dom har varit lång och eländig, bland annat har dom skrivit felaktigheter i läkarjournalen, de har inte upplyst om oss vissa saker utan det har jag läst mig till på mina sidor på vårdguidens sida. Jag är allt annat än nöjd med dom.

Det jag har gjort nu är att jag har börjat ta 1/4 albyl minor varje dag, den ska förhindra att det bildas proppar i livmodern, man kan tydligen även ta trombyl. Sen har jag även beställt babyklister från Danmark eftersom dom tydligen använder den bland annat i samband med ivf'er. Det kanske inte hjälper men då har jag iallafall själv gjort så mycket jag kan för att hjälpa ägget på traven.

www.helsehelse.dk/produkter/121-homoeopatiske-kombinationsprod/6602-fructus-femina--populaert-kaldet-babyklister50-ml/

Jag hoppas verkligen att det blir femte gången gillt för oss, men det känns ändå bra att vi gemensamt har kommit fram till att om det återigen misslyckas så lägger vi ner. Det hade nog varit värre om en velat kämpa och den andra gett upp.... Sen får vi se hur vi känner längre fram men just nu vet vi vart vi har varandra :)
  • pco

Ursch inget kul att vara missnöjd asså :( är det privat elr via landstinget?
    Till oss sa de oxå att det är naturens gång o bla bla bla..med mf 4 gången på rad lixom. Men jag fick tjata till mig fragminsprutorna. Fast det som du köpte på Apoteket går lika bra :) jag började igår med babyklister som jag beställt från Danmark. Har ni förresten gjort mf utredning?

• TreTriss
    karro 2014 skrev 2014-08-22 22:04:21 följande:

Åh vad roligt attjag hitta denna tråd:))

Jag och min sambo har försökt att få barn i lite mer än 1,5 år..detta sista halvåret att jag gått igenom ett missfall i v 5 och ett MA i v11...har även låg äggreserv för min ålder plus att sambon jobbar utomlands på veckodagarna vilket minskar chanserna på att bli befruktade på egen hand så vi var på kliniken idag och bestämde oss för att ta behandlingen (3 försök)

Här är det väldigt blandade känslor men oerhört glad och lite avslappnad av att få en hjälpande hand..väntar in min mens som skall komma i mitten av september sen kör vi igång;))

Jag hoppar också in här! :)

Beklagar missfallet och MA!

Jag ligger lite före er, har tagit sprutor sedan förra fredagen och på tisdag blir det äggplock!

Vart ska ni göra er IVF? Vi går på Huddinge!
  • karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-23 09:23:39 följande:
    Jag hoppar också in här! :)

Beklagar missfallet och MA!

Jag ligger lite före er, har tagit sprutor sedan förra fredagen och på tisdag blir det äggplock!

Vart ska ni göra er IVF? Vi går på Huddinge!
    Ahh va roligt att följas åt.. Är det ditt första försök? Vi hör till i Göteborg på calanderska:) nervös är bara förnamnet kan jag säga men ändå spännande på något sätt.. Och om min mens kommer som den skall så börjar jag med sprutorna 17/9:))
  • TreTriss
    karro 2014 skrev 2014-08-23 09:51:05 följande:

Ahh va roligt att följas åt.. Är det ditt första försök? Vi hör till i Göteborg på calanderska:) nervös är bara förnamnet kan jag säga men ändå spännande på något sätt.. Och om min mens kommer som den skall så börjar jag med sprutorna 17/9:))

Ja första men hjorde tre inseminationer på sophiahemmet i i våras så tror det gjort mig lite mer förberedd :)

Kommer gå bra! Ni kör korta protokollet va?
  • karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-23 11:53:07 följande:
    Ja första men hjorde tre inseminationer på sophiahemmet i i våras så tror det gjort mig lite mer förberedd :)

Kommer gå bra! Ni kör korta protokollet va?
    Ah okej, ja vi kör de korta protokollet du med??
Svar på tråden IVF hösten 2014