• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • TreTriss
    karro 2014 skrev 2014-08-23 12:28:53 följande:
    Ah okej, ja vi kör de korta protokollet du med??
    Ja jag med :) det går faktiskt väldigt smidigt!
  • karro 2014
    TreTriss skrev 2014-08-23 13:09:56 följande:
    Ja jag med :) det går faktiskt väldigt smidigt!
    Va härligt för dig!!

Jag längtar bara och önskar att dessa tre veckor går fort. Men det kommer dem ju inte göra.. Men men det som väntar på något gott säg;)
  • karro 2014

Har en liten fundering ang dem befruktade äggen vid ivf, om det är flera stycken bra befruktade ägg, valde ni att ta in ett åt taget eller två? Jag har en lite vilja av att ta två, risken är ju stor vid tvillinggraviditet men då kanske man höjer chansen att iallafall något av dem fäster om inte de blir två då... Är ny inom denna världen, kom gärna med tips och råd när det gäller allt inom detta..

• Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 13:22:57 följande:

Har en liten fundering ang dem befruktade äggen vid ivf, om det är flera stycken bra befruktade ägg, valde ni att ta in ett åt taget eller två? Jag har en lite vilja av att ta två, risken är ju stor vid tvillinggraviditet men då kanske man höjer chansen att iallafall något av dem fäster om inte de blir två då... Är ny inom denna världen, kom gärna med tips och råd när det gäller allt inom detta..

Man brukar bli erbjuden två ägg efter ett antal försök. Men det verkar vara olika mellan landstingen och olika mellan kliniker.

Vilken klinik tillhör du?
  • karro 2014
    Moolie skrev 2014-08-23 14:00:38 följande:
    Man brukar bli erbjuden två ägg efter ett antal försök. Men det verkar vara olika mellan landstingen och olika mellan kliniker.

Vilken klinik tillhör du?
    Jag tillhör calanderska, detta är mitt första försök.. Köpt tre försök, men tänkte om de höjer chansen lite att få två ist för o sätta in en.. (Om d är bra ägg o så då)
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 14:08:41 följande:

Jag tillhör calanderska, detta är mitt första försök.. Köpt tre försök, men tänkte om de höjer chansen lite att få två ist för o sätta in en.. (Om d är bra ägg o så då)

Hör med din läkare om vad de säger. Men säg rakt ut att du vill ha två. Låt inte tveksam. För de kommer ha samma motivering som du räknade upp precis.
  • karro 2014
    Moolie skrev 2014-08-23 14:14:43 följande:
    Hör med din läkare om vad de säger. Men säg rakt ut att du vill ha två. Låt inte tveksam. För de kommer ha samma motivering som du räknade upp precis.
    Ah okej, detta för ju diskuteras med min sambo.. Risken är ju rätt stor att de blir tvillingar.. Och de e ju rätt bra att man pratat samman om detta och tagit ett gemensamt beslut.. Hur gjorde du vid första försöker? De kanske inte blir någon befruktning på första försöket..
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 14:22:31 följande:

Ah okej, detta för ju diskuteras med min sambo.. Risken är ju rätt stor att de blir tvillingar.. Och de e ju rätt bra att man pratat samman om detta och tagit ett gemensamt beslut.. Hur gjorde du vid första försöker? De kanske inte blir någon befruktning på första försöket..

Min man är vasektomerad. Så vårt första försök var vårt första försök någonsin. Vi hade inte försökt bli gravida innan. Så vi vill inte prova med två. :)

Men om ni aldrig lyckats bli gravida innan och ni har köpt tre försök så tycker jag att ni ska vänta till sista försöket med två ägg. Som du säger är det ju ert första försök.
  • karro 2014
    Moolie skrev 2014-08-23 15:12:22 följande:
    Min man är vasektomerad. Så vårt första försök var vårt första försök någonsin. Vi hade inte försökt bli gravida innan. Så vi vill inte prova med två. :)

Men om ni aldrig lyckats bli gravida innan och ni har köpt tre försök så tycker jag att ni ska vänta till sista försöket med två ägg. Som du säger är det ju ert första försök.
    Vad är vasketomerad? Okej, försökt i ett år utan resultat sen blev jag gravid på den 13 försöket och fick därefter mf i V5, sen blev jg gravid igen utan någon mens i mellan men fick tyvärr ett ma i v11..
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 15:57:39 följande:

Vad är vasketomerad? Okej, försökt i ett år utan resultat sen blev jag gravid på den 13 försöket och fick därefter mf i V5, sen blev jg gravid igen utan någon mens i mellan men fick tyvärr ett ma i v11..

Han har stopp i sina sädesledare och har gjort ett ingrepp för att sätta stopp! ;)

Då tycker jag absolut att du ska försöka med ett. Hade du kunnat läsa på om graviditetsbevarande medel? Har läst om sprutor och tabletter som ska göra att ägget fastnar. Ibland kan man få ställa lite krav på klinike . Och nu när ni betalar för allt själva så ska ni ABSOLUT ställa krav! :) Ska finnas en sida som heter fertilitetsguiden. Läs lite där !
Svar på tråden IVF hösten 2014