• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • Tgj

Jag tycker på ett sätt att det är skönt att vara framme vid "sista " behandlingsformen. Fungerar det inte nu kan vi släppa tankar på barn och acceptera att det inte va meningen. Då får vi väll skaffa fler djur :)

Det är så drygt med att ständigt leva mellan hopp och förtvivlan!

Jag är egenföretagare och har bara en kollega och hon vet. Men annars är det bara våra närmaste vänner som vet. Orkar liksom inte berätta för hela familjen, varför vet jag inte. Kanske jag inte orkar alla frågor som skulle komma..,

• sama12

Hej!
    Hoppas det är ok att jag hoppar in här.
    Efter två misslyckade inseminationer har remiss blivit skickad till ivf. Fått tid den 13 aug fick jag veta i fredags.
    Stod att det kunde ta lite tid att få börja behandling pga långa köer, men att komma dit är ju ett steg i rätt riktning.
    Vi kan inte bli gravida pga att jag har endometrios.
    Både spännande och oroligt.

Jag har berättat för min chef, två kollegor samt min familj och de närmaste vännerna. Behöver stödet då det varit en tuff väg så här långt. Förra året gick jag på enanton i sju månader. Väldiga klimakteriebesvär hela långa varma sommaren. Gick inte att komma med dumma ursäkter över mitt genomkassa humör och att jag dröp av svett vid minsta lilla så var lika bra att vara ärlig till de som står mig närmst.

• bb2014
    sama12 skrev 2014-07-16 00:19:31 följande:

Hej!

Hoppas det är ok att jag hoppar in här.

Efter två misslyckade inseminationer har remiss blivit skickad till ivf. Fått tid den 13 aug fick jag veta i fredags.

Stod att det kunde ta lite tid att få börja behandling pga långa köer, men att komma dit är ju ett steg i rätt riktning.

Vi kan inte bli gravida pga att jag har endometrios.

Både spännande och oroligt.

Jag har berättat för min chef, två kollegor samt min familj och de närmaste vännerna. Behöver stödet då det varit en tuff väg så här långt. Förra året gick jag på enanton i sju månader. Väldiga klimakteriebesvär hela långa varma sommaren. Gick inte att komma med dumma ursäkter över mitt genomkassa humör och att jag dröp av svett vid minsta lilla så var lika bra att vara ärlig till de som står mig närmst.

Tips är att ringa Vårdkansliet och använda dig av vårdgarantin om de beräknar att väntan är längre än 3 månader. Ring sjukhuset dit du blivit remitterad och hör efter.
  • Chasingdreams

Jag har berättat för mina kollegor och chef. Eftersom samtliga kliniker är en bra bit bort kommer jag behöva ta ledigt hela dagar. Jag berättade även för att de ska veta varför jag mår dåligt. Orkar inte med deras eviga frågor om när det är dags för syskon...

• Enina

Hej, jag tror jag också passar in här. Vi hoppas få köra igång  i september, läskigt! 

• frugis

Hej på er allihopa, kliver in här med. Har precis påbörjat det sk långa protokollet inför ivf behandling nr 2, 1a vart minus i juni.

• frugis
    lucylight skrev 2014-07-12 20:56:00 följande:

Vi hoppas komma till Ivf-kliniken Stockholm genom vårdgarantin :) Önskar så att vi kan få komma igång i slutet av augusti :D

Är du remitterad till KS huddinge så kan du nog ringa vårdgrantin direkt, (beräknad väntetid 6måndader om jag inte minns fel) vänta inte mer än 1månad efter remissen skrevs. Tips från en som går på ivf sthlm trots remiss till huddinge, personalen är fantastisk och det är inte ett sjukhus. Kliniken är privat och det märks.
  • lucylight
    frugis skrev 2014-07-17 19:02:37 följande:

Är du remitterad till KS huddinge så kan du nog ringa vårdgrantin direkt, (beräknad väntetid 6måndader om jag inte minns fel) vänta inte mer än 1månad efter remissen skrevs. Tips från en som går på ivf sthlm trots remiss till huddinge, personalen är fantastisk och det är inte ett sjukhus. Kliniken är privat och det märks.

Ja, vi gjorde vår utredning där & gillar personalen & stället! :)

Har pratat med vårdgarantin men min remiss har inte kommit in till dem ännu :/ Misstänker att det beror på semestrar etc. Men det lät inte som att det skulle vara några problem atr bli flyttat till ivfkliniken när de öppnar igen i aug :) Vem har ni haft? Vi träffade Åsa vid första besöket
  • lucylight
    Enina skrev 2014-07-17 18:14:11 följande:

Hej, jag tror jag också passar in här. Vi hoppas få köra igång  i september, läskigt! 

Välkommen! :)

Jag håller med, läskigt men också spännande!

Vad är er anledning till ivf och vet ni vart ni ska göra den?
  • humlan13

Hänger gärna på här! Ska börja min 3:e behandling i augusti. Första gick vi privat och fick sen 3 försök via landstinget. Gjorde ett försök där efter påsk där inga avde befruktade äggen delade på sig som de skulle så det blev ingen återföring och det räknas ej som ett försök. Vi gör icsi.

Svar på tråden IVF hösten 2014