• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • sesanka

Lucylight: ja vi har två äggplock kvar om det sista äggey i frysen inte tar sig :)

• Chasingdreams

Nu börjar vi bli ett litet gäng :). Skönt att ha några att följas åt med. I slutet av juli har vi möte på vår lokala mottagning som samarbetar med ivf-mottagningarna. Förhoppningsvis får vi en plan då. Vi kommer gå privat då vi redan har ett barn och landstinget inte hjälper till. Hur länge vi behöver vänta beror på vilken mottagning vi väljer. Vilken ska ni använda er av?

• lucylight

Vi hoppas komma till Ivf-kliniken Stockholm genom vårdgarantin :) Önskar så att vi kan få komma igång i slutet av augusti :D

• Tgj

Hoppas ni har plats för en till här :)

Vi har efter åtta år utan preventivmedel, kommit fram till vårat första ivf försök.

Blev gravida på egen hand för två år sedan men båda slutade med mf...

Maken har tydligen väldigt bra spermier men själv har jag pco och övervikt som ställt till det en hel del, fick operera bort ena äggstock/ledare pga cystor.

Har även prövat pergotime som inte gav mer än en jäkla massa humörsvängningar och fruktansvärd mensvärk.

Men nu väntar vi på att Carl von linne kliniken ska öppna :)

• Chasingdreams

Vi väljer mellan Carl von Linne, fertilitetsmottagningen i Örebro, fertilitetscentrum i Göteborg och ivf-kliniken i Falun. Så svårt att välja då alla har olika för- och nackdelar gällande avstånd, pris, väntetid och statistik.

• Asiela

Får jag hoppa in här :) vår utredning blev klar i maj, vilket visade att sambon har lågt spermieantal. Enl läkaren är IVF (troligen icsi) vårt alternativ. Pga semestrar är allt vilande under sommaren, men den 1 sep ska vi till läkaren igen. Jag hoppas att läkaren då sätter upp oss på väntelistan och att vi hinner göra ett försök innan jul.

• Emmli

Vi bor i Östergötland. Vår utredning blev klar i juni 2014 och vi tillhör landstinget i Östergötland, RMC Linköping. När utredningen blev klar skickades remiss omgående dit och läkaren trodde vi skulle få en tid för ett första möte i augusti/september.

Är det fler än mig som har blandade känslor över kommande ivf? Rädslor samt förväntan? Verkar som vi har kommit olika långt i våra köer, försök och resor men jag känner mig iaf lite rädd och fortfarande ledsen över vårt besked. Samt sorg över att jag och min sambo har dessa svårigheter.

Hoppas vi som fortfarande väntar i ivf-köer snart får tider och all lycka till sesanka med nästa FET. Är det klart när nästa försök blir?

• Tgj
    Emmli skrev 2014-07-14 21:05:45 följande:

Vi bor i Östergötland. Vår utredning blev klar i juni 2014 och vi tillhör landstinget i Östergötland, RMC Linköping. När utredningen blev klar skickades remiss omgående dit och läkaren trodde vi skulle få en tid för ett första möte i augusti/september.

Är det fler än mig som har blandade känslor över kommande ivf? Rädslor samt förväntan? Verkar som vi har kommit olika långt i våra köer, försök och resor men jag känner mig iaf lite rädd och fortfarande ledsen över vårt besked. Samt sorg över att jag och min sambo har dessa svårigheter.

Hoppas vi som fortfarande väntar i ivf-köer snart får tider och all lycka till sesanka med nästa FET. Är det klart när nästa försök blir?

Det är olika känslor varannan minut! Superspännade och skönt att få hjälp men samtidigt livrädd för hur man klarar behandling och om det kommer funka... Och blir man gravid så kommer ja vara orolig och kolla efter blod vid varenda toabesök!

Fick ett bra råd att ta allt stegvis och inte tänka för mycket redan nu.

Vi är ungefär där ni är, väntar på att de ska öppna efter semestern, så det är ju nåt som är positivt med att sommaren går fort :)
  • Chasingdreams

Jag har också en massa känslor i omlopp. Samtidigt som det var skönt att man konstaterade att det fanns "fel", gör det mig ledsen att vi inte kan lyckas på egenhand. Min största rädsla är såklart att vi ska misslyckas med ivf... För sen finns det liksom inget mer hopp kvar. Det är en trygghet att ca 70% blir gravida efter tre försök, men samtidigt kan det ju vara vi som misslyckas. Man har ju någonstans haft oddsen mot sig när man hör till de 90% som inte blir gravida inom ett år. Nu vill jag dock tro att vi ska lyckas. Ibland är det lättare att vara optimistisk än annars.

• Emmli

Jag ska försöka ta till mig av era tips om att ta det stegvis och försöka vara optimistisk!! Tyvärr tar min rädsla och sorg ibland överhand, dock är vi ändå fast beslutna om att påbörja ivf så fort vi får möjlighet!!! RMC Linköping har stängt hela juli, så vi väntar inte på att få höra något förens tidigast augusti!

Hur gör ni andra, berättar ni för kollegor på jobbet? Jag har hittills bara berättat för en kollega och har nog inte för avsikt att berätta för fler... Tror jag ska meddela min chef, men tanke på viss frånvaro på arbetsplatsen som kommer vara oundviklig när det blir dags....

Svar på tråden IVF hösten 2014