• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • frugis
    lucylight skrev 2014-07-17 22:35:28 följande:

Ja, vi gjorde vår utredning där & gillar personalen & stället! :)

Har pratat med vårdgarantin men min remiss har inte kommit in till dem ännu :/ Misstänker att det beror på semestrar etc. Men det lät inte som att det skulle vara några problem atr bli flyttat till ivfkliniken när de öppnar igen i aug :) Vem har ni haft? Vi träffade Åsa vid första besöket

Jag håller tummarna för er! Hoppas den kommer in snart. Helene och Kerstin har vi haft (de 3 läkarna delar på alla patienter, diskuterar fram behandling osv)
  • frugis
    lucylight skrev 2014-07-17 22:35:28 följande:

Ja, vi gjorde vår utredning där & gillar personalen & stället! :)

Har pratat med vårdgarantin men min remiss har inte kommit in till dem ännu :/ Misstänker att det beror på semestrar etc. Men det lät inte som att det skulle vara några problem atr bli flyttat till ivfkliniken när de öppnar igen i aug :) Vem har ni haft? Vi träffade Åsa vid första besöket

Jag håller tummarna för er! Hoppas den kommer in snart. Helene och Kerstin har vi haft (de 3 läkarna delar på alla patienter, diskuterar fram behandling osv)
  • bb2014

Det är inte Vårdkansliet som får remissen. Det är Huddinge så ring Huddinge. Det är de som kan ta tid på sig.

Gick iof på några veckor så fort remissen kommit in.

iVF Kliniken är jättebra. Vi har/hade Helene som huvudläkare och har trivts jättebra med henne.

• sesanka
    Emmli skrev 2014-07-14 21:05:45 följande:

Vi bor i Östergötland. Vår utredning blev klar i juni 2014 och vi tillhör landstinget i Östergötland, RMC Linköping. När utredningen blev klar skickades remiss omgående dit och läkaren trodde vi skulle få en tid för ett första möte i augusti/september.

Är det fler än mig som har blandade känslor över kommande ivf? Rädslor samt förväntan? Verkar som vi har kommit olika långt i våra köer, försök och resor men jag känner mig iaf lite rädd och fortfarande ledsen över vårt besked. Samt sorg över att jag och min sambo har dessa svårigheter.

Hoppas vi som fortfarande väntar i ivf-köer snart får tider och all lycka till sesanka med nästa FET. Är det klart när nästa försök blir?

Tack! I nuläget har jag ingen aning om när det kommer att bli. Akademiska öppnar den 4/8 och dom sa att dom ska börja med ivf'erna runt sista veckan i augusti och då har jag missat min ägglossning för den kommer i mitten på månaden. Jag hoppas att vi får en tid i september, men det beror ju på hur många vi är som väntar på att få en tid och om dom kör först till kvarn principen eller om dom prioriterar dom som gör ivf för första gången osv... Jag ska ringa dom den 4e och kolla vad dom säger :) 

Nu kan tiden få gå lite fortare för jag vill komma igång igen så fort som möjligt. Jag hoppas verkligen att det blir femte gången gillt för vår del.

Trevlig helg allesammans! :D
  • Enina
    lucylight skrev 2014-07-17 22:50:05 följande:
    Välkommen! :)

Jag håller med, läskigt men också spännande!

Vad är er anledning till ivf och vet ni vart ni ska göra den?
    Tack! Vi ska göra PGD, är bärare av en allvarlig muskelsjukdom, 50% risk att våra söner får den. Vi ska göra behandlingen på Karolinska. 
  • sama12

Får se vad de säger den 13 aug om hur lång tid det beräknas ta att köra igång med första försöket. Annars får jag kolla upp det med vårdgaranti. Tack för tipset :)

• lucylight
    bb2014 skrev 2014-07-18 10:12:07 följande:

Det är inte Vårdkansliet som får remissen. Det är Huddinge så ring Huddinge. Det är de som kan ta tid på sig.

Gick iof på några veckor så fort remissen kommit in.

iVF Kliniken är jättebra. Vi har/hade Helene som huvudläkare och har trivts jättebra med henne.

Vi har fått brev om att vår remiss är behandlad nu. Dock kan man inte ringa/maila dem för de har semesterstängt precis som ivf-kliniken tom 4/8. Bara hålla tummarna nu inför aug. :)

Hur lång tid tog det för er att komma igång från att ni gick genom vårdgarantin? OM vi har tur, tror du vi hinner börja med sprutorna då i början av september på beräknad mens, eller brukar det ta tid? Du blev gravid på första försöket va? :) har för mig jag läst det i någon tråd, grattis i så fall :)
  • lucylight
    Enina skrev 2014-07-18 18:17:10 följande:

Tack! Vi ska göra PGD, är bärare av en allvarlig muskelsjukdom, 50% risk att våra söner får den. Vi ska göra behandlingen på Karolinska. 

Ajdå, vad härligt att det finns hälp att få. :)
  • bb2014
    lucylight skrev 2014-07-21 01:47:20 följande:

Vi har fått brev om att vår remiss är behandlad nu. Dock kan man inte ringa/maila dem för de har semesterstängt precis som ivf-kliniken tom 4/8. Bara hålla tummarna nu inför aug. :)

Hur lång tid tog det för er att komma igång från att ni gick genom vårdgarantin? OM vi har tur, tror du vi hinner börja med sprutorna då i början av september på beräknad mens, eller brukar det ta tid? Du blev gravid på första försöket va? :) har för mig jag läst det i någon tråd, grattis i så fall :)

Har Vårdkansliet stängt? För annars är det dem du kan ringa :)

Vi var på infomöte och hade sån tur att min mens kom bara någon dag efter. Så vi kunde starta direkt :) Allt beror ju på ens cykel.

Kan ju vara så också att de har många som startar i augusti som gått på infosamtal tidigare och de har förtur.

Och japp jag är gravid och på första försöket :) Går in i vecka 7 idag.
  • bb2014

Så med andra ord, deras ambition är att man ska komma igång så snabbt som möjligt :)

Svar på tråden IVF hösten 2014