• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • calabalic
    Nickidocka skrev 2014-09-21 13:43:02 följande:
    Sådär då!
    Ja tydligare än sådär blir det ju inte. Grattis!! :) Då var nog smärtan du upplevde graviditeten som satte sig trots allt! :)
  • Lokattis

Speck: Förra gången med hormonstimuleringen kände jag ingenting knappt (fick då ut 15 ägg) men den här gången har det varit jättejobbigt, börjat gråta av ingenting, blixtrande arg för småsaker osv och nu fick vi ut 7 ägg. Inget direkt samband, för mig åtminstone. Lycka till imorgon!

Nickidocka: Stort grattis!

• Speck

Förresten : det är inte farligt /dåligt att träna under tiden man injicerar hormoner?

• karro 2014
    Speck skrev 2014-09-21 15:15:55 följande:

Förresten : det är inte farligt /dåligt att träna under tiden man injicerar hormoner?

Ne d e ingen fara, men efter att du gjort ET/fet skall du undvika o jogga o så, utan ta promenader ist:) i början.. Sen e de inga problem:)
  • MissEmman

Hej, jag måste berätta om vårt äggplock som var i onsdags.. det var hemskt. 
    vi är på vårt andra IVF- försök och jag har mått bra hela behandlingen fram till ÄP. i februari när vi gjorde första gjorde det inte så ont på utplocket utan mer som mensvärk. Nu gjorde det mkt ondare och jag spände till mig 3 ggr, vet inte om jag sabbade lite för mig själv då på det som komma skulle. fick mkt morfin, mer än förra gången. en tår började rinna när det gjorde som ondast och som ni vet, en tår kommer sällan ensam ;) så strax rann tårarna på. de fick ut 14 ägg (vilket ju är jättekul) men hon berättar också att hon kommit åt ett kärl så det "skvalpar just nu omkring 2 dl blod i din mage". hon sa inte så mkt mer och de tog mig till sängen igen där jag kände mig riktigt kass. låg och andades, supersvettig, min sambo fick badda mig med kalla pappershanddukar, kände mig yr. efter ett tag kände jag mig något bättre och vi kom på att det kanske är bra om jag äter något eftersom jag varit fastande. käkade 2 mackor, drack dricka och mådde bättre. tänkte gå och kissa som de säger man ska göra så att allt funkar. sätter på kanten och vrålspyr upp allt jag ätit. lägger mig igen, yr. efter ett tag känns det bättre, min sambo tar mig till toan, jag är nära att kissa men inget kommer ut, det bara "stoppar". jag blir yr och vi ska gå tillbaka till rummet. jag svimmar i korridoren 2 ggr (en promenad på ca 7-10 meter) och ett tillfälle vaknar jag och frågar "ligger jag på golvet?!" och finner mig själv raklång på avdelningens golv. vi går tillbaka och ringer på klockan (personal var på lunch). jag fick extra syre och ligga ett tag. doktorn kommer och vi ska till ultraljud. jag sätter mig på kanten och börjar då spy igen (jag spydde i påsar, inte rakt ut..). eftersom jag inte har något i magen och kroppen ändå vill försöka spy ut minsta droppe så gör det ju sååå ont och på kvällen hade jag ont över hela revbenspartiet. blev yr och fick lägga mig igen. 

vi lyckas sedan ta oss till ultraljudet där de ser de 2 dl blod i magen samt att jag har ett blodkoagel på 3 cm i urinblåsan som gör att jag inte kan kissa. tillbaka till rummet, fick dropp och kateter. den fylldes med blodurin de kommande 14 timmarna. 

de kom och sa att de behåller mig över natten. på kvällen ( vi kom till ÄP kl10) testade jag att ställa mig upp men blev med ens yr och tjöt i öronen (vilket det gör när jag ska svimma). Nästa morgon drog de katetern och 4 h efter det testade jag att kissa (jag kände mig inte yr eller svimmig längre).. inget kom.. men så tryckte jag till lite till och ut kommer en blodklump på 3 cm och en extra klump på 1 cm. blä och usch, jag kände den komma genom urinröret.. jag blev med ens superglad och kände att nästa urin kommer vara normalfärgat, vilket det var.

fick urinvägsinfektion i present så äter nu penicillin för det.de kollade ultraljud och blodet i blåsan är borta men blodet i magen är kvar och kommer vara tills kroppen tagit hand om det (ca 2 v), det gör lite ont och jag är väldigt svullen om magen. de var osäkra på om jag skulle få insatt ett ägg på fredagen. vi åkte hem 15.30 på torsdagen dvs 30 h efteråt.

Vi kom in på fredagen för ultraljud och ev insättning. allt såg bra ut och de satte in ett ägg! blev sååå glad. hade varit sugit att göra allt detta förgäves. de fick ut 14 ägg, 13 blev befruktade. 8 st delade sig som de skulle. fick insatt 1 och 7 till frysen. känner mig mycket glad för detta. fast jag trodde de sparade till om det blir ett till ivf-försök men tydligen används alla 7 till om man får 3 frysförsök. förra gången fick vi 3 ägg varav ett inte klarade tiningen så jag är mkt mkt glad. ätit glutenfritt i ca 2 månader samt gått på akupunktur (aj, gillar inte det) så glad att det blev insättning.

detta som hände mig på ÄP händer inte alla. läkarna sa det händer kanske 1 gång var tredje år so dont worry. :)

• MissEmman

Uppdaterar listan. Jag hoppas jag tog senaste nu!

Under behandling:

Lilla0 - ET 25/8 
    MiaMorot - ET 27/8  
    TreTriss - ET 27/8  
    Moolie - FET 30/8  
    Calabalic - FET 2/9, TD 16/9  
    Bubby - ÄP 29/8, ET 3/9, TD 16/9 
    Saturnus - ÄP 1/9, ET 3/9, TD 17/9  
    Blomflugan - FET 4/9, TD 17/9 
    Nickidocka - ÄP 3/9, ET 5/9  
    MiWe: (2:a försöket) Sprutstart 21/8, VUL 29/8, ÄP 3/9, ET 5/9, TD 20/9
    lucylight - ET 10/9, TD 28/9 
    Niisan - ÄP 11/9. Planerat ET 13/9 
    Lokattis - ET 18/9
    Speck - Spraystart 2/9, VÚL 22/9 och ev. ÄP 29/9
    trex2013 Sprutstart 11/9, Planerat ÄP v. 39 (3:e försöket)  
    Frugis- beräknad sprutstart 17/9  
    MissEmman: ET 17/9. TD 4/10. 

Gravida:

• Nickidocka

Tack så mycket alla :) hoppas det lilla pyret vill stanna kvar nu bara.
    Jag har ju lite typ mensvärk och ont när jag sätter mig ned men jag hoppas att det inte är någon fara. Ska kontakta kliniken imorgon för att få veta hur vi ska gå vidare.
    Känns underbart kul iaf även om det är tidigt och man inte ska ta ut segern i förskott. Längtar till vecka 13 då värsta tiden är över Glad

Svar på tråden IVF hösten 2014