• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • Saturnus

Nu har jag fått mens och slutat med progynon och lutinus. Åh jag har fått värsta vallningarna, ont i huvudet, ont i lilla magen och känt mig allmänt off i kroppen. Någon som känner igen sig? Är det hormonerna som ska ur kroppen?

• Speck
    MiWe skrev 2014-09-19 08:55:39 följande:

Allra sista sprutan jag tog på vänster sida gjorde faktiskt ont och blödde lite. Tror det var en nerv o blodkärl jag lyckades pricka. Testa att nypa hårdare i skinnet och flytta sprutan en cm åt sidan bara? Eller gör det lika ont oavsett vart du sprutar?

Jag har provat på fyra olika ställen på vänster sida av magen men det gör ont! Jag har blivit lärd som du, inte nypa hårt, men liksom greppa en bit mage och sticka i.

Jag pratade med kliniken idag pga jag har fortfarande småblödningar sen min mens förra veckan trots att jag börjat med sprutorna (det va fö trol inget att oroa sig för men de gjorde en notering så ska dr få titta på slemhinnan på mån) och då passade jag på att fråga om det där. De sa att det nog bara är nerverna som ligger annorlunda på vä sida och att det inte gjorde nåt om jag tog alla sprutor på höger sida. Skönt att höra!

Jag har för övrigt känt som en fyllnadskänsla i buken idag och haft nästan som mensvärk tofr idag. Äggstockarna reagerar nog på sprutorna!
  • Speck
    karro 2014 skrev 2014-09-19 16:17:51 följande:

Va jag fått lära mig så skall man inte nypa i bukfettet, utan stock dig snett nedanför naveln på höger o vänster sida.. Där har man ingen känsel!! Känns ingenting förutom när man sprutan in då kan de svida)

Jag har då iaf känsel där.. Iaf på vä sida! Jag skulle aldrig våga ge mig själv en spruta utan att hålla i magen sas. Bara trycka in, nej usch va obehagligt!
  • karro 2014
    Speck skrev 2014-09-19 23:26:49 följande:
    Jag har då iaf känsel där.. Iaf på vä sida! Jag skulle aldrig våga ge mig själv en spruta utan att hålla i magen sas. Bara trycka in, nej usch va obehagligt!
    À de e ju olika hur känslig man är, första dagen tog jag på vänster sida, då kändes d mer än när jag tog på höger...

Haha aa alla e ju olika... Jag är ju van o injicera, jobbar inom vården:)
  • MiWe

Tjohooo!!! :D plusset är kvar!! Digitala testet visade "gravid 2-3" och det blev två streck på det vanliga (men det tog längre tid än det digitala, och fortfarande är ena strecket mycket svagare).

Äntligen!

Nu vet vi att vi kan, att det går! Hoppas hoppas att det går hela vägen nu.

4+3 enligt gravidguiden, heeelt galet! :D ?

Någon som vet vilken vecka man får kolla med UL efter hjärtljud? Och hur länge ska man vänta innan man vågar berätta för släkt o vänner?

Håller verkligen tummarna för alla andra här på forumet nu, detta ska bli bebis-hösten med stort B!!!!!!

• Lokattis

Grattis igen, MiWe! Så härligt! Om jag inte missminner mig så kan de se hjärtat vid ca v 7-8?

Vi berättade tidigt för mina föräldrar (bara ett par dagar efter plusset) men det var för att vi skulle bo hos dem över påsk och jag inte orkade "smuggla" med öl vid påskbordet I efterhand är jag glad att vi berättade så tidigt eftersom min mamma gick bort 2 veckor senare... Hon var sjuk men det var oväntat att det skulle gå så snabbt.

Övrig släkt fick veta i v 9-10. Sedan fick vi ju MA i v12...

Jag antar att man ska göra det som känns bra, berätta när man själv vill.

• Niisan

Brukar lutealfasen vara densamma även vid IVF? Ni som gjort ivf och inte fått plus efter försöket, har ni fått er mens på samma dag som annars?

Jag har alltid 13 dagar efter äl annars och tänkte om jag kan anta att den blir lika nu också?

• Mallan82
    Niisan skrev 2014-09-20 16:45:49 följande:

Brukar lutealfasen vara densamma även vid IVF? Ni som gjort ivf och inte fått plus efter försöket, har ni fått er mens på samma dag som annars?

Jag har alltid 13 dagar efter äl annars och tänkte om jag kan anta att den blir lika nu också?

Jag hade samma, men har hört från flera andra att den varit både längre och kortare... 
  • Lokattis

Niisan: jag har också fått mens på ungefär samma dag som vanligt (+/- 1 dag).

• calabalic
    Niisan skrev 2014-09-20 16:45:49 följande:

För mig har lutealfasen varit längre med IVF men det beror förmodligen på progesteronet. Har kort lutealfas annars, bara ca 10-11 dagar (min cykel är ca 25 dagar).
Svar på tråden IVF hösten 2014