• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Brumma
    Lord Hans skrev 2014-07-02 20:50:04 följande:

Ta med båda ungarna eller lämna dem hos farmor/mormor. Är du svagbegåvad eller allmänt förståndshandikappad?

Trevlig du är då... Och vad moget av dig att gå till personangrepp... Du hade inget bättre argument? Eller tröt bara skrivförmågan?
  • Lord Hans
    Brumma skrev 2014-07-02 20:55:16 följande:
    Trevlig du är då... Och vad moget av dig att gå till personangrepp... Du hade inget bättre argument? Eller tröt bara skrivförmågan?
    Det var nog skrivförmågan som tröt för tillfället. men vad rör det dig?
  • Anonym (k)
    AstridIsabella skrev 2014-07-02 19:53:48 följande:

TS - jag förstår dig. Självklart tycker du att det är skönt att få ha din man för dig själv en semestervecka varje sommar. Och nu när ni har fått ett gemensamt barn så vill du självklart få känslan av kärnfamilj. Inget konstigt i det.

Men, jag tycker din man reagerar konstigt som inte vill inkludera sin son i familjesemesterm. Tidigare har det ju varit en vecka för bara din man och dig. Nu finns det ett litet syskon, som får följa med på semestern. Din man bör fundera över vilken relation ha vill ha till sin son när denne är vuxen. Att göra skillnad på sina barn är att skapa avstånd och att visa att det ena barnet är mindre betydelsefullt än det andra. Hur tror du att pojken kommer må när pappa tydligt visar att " lillasyster vill jag resa utomlands med, men inte dig"? Det handlar inte om rättvisa utan om att värna om en liten pojkes känslor!

Jag blev bortvald och exkluderad som barn. Vilken relation tror du att jag har med min pappa idag? Just det! Ingen alls!

• Brumma
    Lord Hans skrev 2014-07-02 20:57:34 följande:
    Det var nog skrivförmågan som tröt för tillfället. men vad rör det dig?
    Påhopp borde väl röra alla... Speciellt som du skriver i känsliga rummet - du kanske skulle ta och läsa reglerna om hur man bör bete sig härinne?
  • Anonym (hmm)

Ja, jag vet inte men någonstans blir det tokigt hur än man gör i en styvfamilj.
    Om elvaåringen får åka med sin mamma och halvsyskonet aldrig får åka blir det inte så kul för henne men enligt de flesta här ska elvaåringen få åka dubbelt så många gånger som lillasyster som kompensation för att han inte lever i en kärnfamilj.

Verkar helt galet.

• Anonym (Glad mamma)

Du ska se att om några år så kommer du att vilja att mannens son följer med, så din lilla flicka får någon att leka med. Sen kommer det ju också att förstärka banden mellan pojken och din dotter, det är också viktigt. Vad tror du din lilla dotter skulle vilja om man kunder fråga henne? Men åk utan pojken detta första året, om det är viktigt för dig. Dina känslor räknas också!

• Anonym (hmm)
    Sannive skrev 2014-07-02 19:45:05 följande:

Ni fick ett gemensamt barn alltså så har er familjebild ändrats. Er resa har gått ifrån en romantisk vuxenresa till en familjeresa. I den familjeresan så skall självklart även sonen få följa med.

Antingen åker ni helt utan barn, eller med båda barnen.

Vem är du att diktera villkor för TS?
  • Anonym (ko)

Min syster var med om liknande incidenter som barn då våra föräldrar skildes och nya familjer bildades. Resor, familje fotograferingar...mm. Detta tas fortfarande upp 30 år senare så utanför hon känt sig i de olika situationer. Gör ont i mitt hjärta att ni vuxna resonerar så här! Och Ja... familjen förändras när fler barn kommer till.. och när syskon tillkommit så bör båda barnen följa med på familje resan

• Anonym (Första barnet)

Jag kan säga att de två gånger på alla år min far frågat om jag ville följa med på semester med hans nya familj så tackade jag ändå nej. För jag kände mig inte välkommen, barn känner det väldigt tydligt.

När han och styvmor skulle till EuroDisney och klagade över att det skulle bli sååå jobbigt att stå i kö med barnen till alla attraktioner så frågade de inte ens, fast jag var 17 och hade älskat att springa runt med mina halvsyskon så kunde de gjort nåt annat.

Jag har ingen kontakt med min far idag. Hans förlust.

• city cat
    Miss Skywalker skrev 2014-07-02 13:00:18 följande:

Som vanligt är det totalt omöjligt för alla puckon att fatta att man INTE känner samma för en "bonus" som för sitt eget barn.. Och hör och häpna: kanske vill vara ifred ngn jävla gång! Men enligt FLmobben har "den elaka styvmodern" inte ens rätt till en vecka..

S som i kanelbulle
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!