• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Felizia

Oj! Så många fördömande människor på samma ställe..! Tycker ts gjort allt vad man kan förvänta sig som bonusmamma - seriös sådan. Och många har tydligen svårt med läsförståelse... Att få lite tid tillsammans som par på den plats man gifte sig på etc gynnar nog sonen/bonusen också. Det är ett stort problem med relationer som går i stöpet med 100% fokus på barnen - bonus eller bio. Just nu är den lilla flickan bara en bebis och får "hänga med". Om ett par år kanske hon får vara med en släkting och bonusen är tonåring och vill kanske hellre vara med kompisar? Det mesta löser sig av sig självt. Oroväckande med alla respektlösa svar i tråden som bara är för att hoppa på ts...

• Lillusen
    Felizia skrev 2014-07-02 22:33:19 följande:

Oj! Så många fördömande människor på samma ställe..! Tycker ts gjort allt vad man kan förvänta sig som bonusmamma - seriös sådan. Och många har tydligen svårt med läsförståelse... Att få lite tid tillsammans som par på den plats man gifte sig på etc gynnar nog sonen/bonusen också. Det är ett stort problem med relationer som går i stöpet med 100% fokus på barnen - bonus eller bio. Just nu är den lilla flickan bara en bebis och får "hänga med". Om ett par år kanske hon får vara med en släkting och bonusen är tonåring och vill kanske hellre vara med kompisar? Det mesta löser sig av sig självt. Oroväckande med alla respektlösa svar i tråden som bara är för att hoppa på ts...

Vad jag tycker är lite konstigt i diskussioner som denna är att föräldrars samvaro själva, eller med den nya familjen, ska ske utomlands. Fast man i nästa andetag ojar sig över att semester med dagsutflykter eller camping borde duga lika väl när det kommer till den tiden som man har med bonusbarnet. Jag kan tycka att många föräldrar är lite ego och ibland känns det som man likväl skiljer sig för att man inte orkar med sina barn som sin partner.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Men fatta läget!!) skrev 2014-07-02 20:17:25 följande:

TS har inget ansvar för hans barn sen tidigare relationer!!! Detta barn får alla veckor på året utom EN?!! Barnet åker dessutom på utlandssemester med sin egen mamma. Nu är TS själv mamma och vill självklart ta med sig sitt eget barn. Bonussonen har en annan mor! Jag tycker TS har tagit emot bonusbarnet fint och fortsätt ha en egen vecka med din biologiska familj du! Bonusbarnet har tillgång till två familjer och får säkert dubbelt upp jämfört med nya barnet som bara har EN mamma och EN familj att åka på semester med exempelvis. Skit i alla löjliga snackare här som tror att du adopterat bonussonen och har moraliska skyldigheter att lägga undan dig själv/ditt barn då din MANS barn anses vara det viktigaste av allt! Nej. Alla är lika viktiga. Du med.

Hua, att det verkligen finns människor som du :(
  • Felizia
    Lillusen skrev 2014-07-02 22:49:28 följande:
    Vad jag tycker är lite konstigt i diskussioner som denna är att föräldrars samvaro själva, eller med den nya familjen, ska ske utomlands. Fast man i nästa andetag ojar sig över att semester med dagsutflykter eller camping borde duga lika väl när det kommer till den tiden som man har med bonusbarnet. Jag kan tycka att många föräldrar är lite ego och ibland känns det som man likväl skiljer sig för att man inte orkar med sina barn som sin partner.
    En vecka av 52 vill man bara vara ett par. Tycker det är helt normalt, t o m sunt.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-02 22:02:05 följande:

Ja, jag vet inte men någonstans blir det tokigt hur än man gör i en styvfamilj.

Om elvaåringen får åka med sin mamma och halvsyskonet aldrig får åka blir det inte så kul för henne men enligt de flesta här ska elvaåringen få åka dubbelt så många gånger som lillasyster som kompensation för att han inte lever i en kärnfamilj.

Verkar helt galet.

Varför är det så svårt att fatta?!?! Elvaåringen kan åka på 20 resor med sin mamma varje år, men att inte få lov att följa med sin pappa på deras enda resa, något som är så viktigt och speciellt för deras familj, det är verkligen att visa att pojken inte är en fullvärdig familjemedlem.

Att vara inkluderad hos någon annan väger inte upp att vara exkluderad och bortstött av sin ena familj.
  • Anonym (Fd bonusmamma)

Det är ju knappast sonens "fel" att han inte tillhör kärnfamiljen......

• Lillusen
    Felizia skrev 2014-07-02 22:53:29 följande:
    En vecka av 52 vill man bara vara ett par. Tycker det är helt normalt, t o m sunt.
    Om man ska titta endast på TS tråd så är dom ju inte det nu heller, nu har dom ett barn till med sig. Och om det är att vara själv så är dom ju det 21 andra veckor under året också. Och om att vara själv är utan mannens barn sedan tidigare så håller jag inte med dig alls, då skulle tusentals familjer där ena föräldern har ett barn på heltid vara icke-fungerande, lever själv i en sån familj och vi blev "helare" när barnen var hos oss på heltid. 

Fast min frågeställning handlade ju inte om en ledig vecka utan barn eller inte, utan varför den veckan ska vara just utomlands och inte med dagsutflykter som barnen ofta påpekas borde vara nöjda med.
  • My Little Man
    Alexi skrev 2014-07-02 08:23:34 följande:
    Om nu storebror är så fantastisk och som ett eget barn, då hade man självklart velat ha med honom också nu så man riktigt får rå om varandra som en familj, lillasyster och storebror. Det är så vi med flera barn känner, vi skulle aldrig någonsin exkludera ett barn. Man umgås som en familj! En elvaåring är ju dessutom så stor att jag inte förstår hur man kan tycka han är till besvär.

Känner "vi med flera barn" så? Jaha...hmmm... Nä! Många kanske, men inte jag. Jag tycker det är helskönt när min dotter är hos sin pappa och det bara är "lilla familjen" kvar här hemma. Ingen syskonbråk, mindre jobb, ja det är gott!

You're wrong my friend! ????
  • Anonym (wtf)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 05:57:02 följande:
    Förresten, vart hade du tänkt att vi skulle lämna vår gemensamma dotter nånstans - om nu inget av barnen får följa med?

Och VARFÖR får inte hon följa med?
    VARFÖR får inte han följa med?
  • Anonym (olika)

Lustigt att det bara är utlandssemestrar som får sådan här uppmärksamhet. Ni hittar väl på roliga saker med båda barnen också. Vad säger att en utlandssemester (kanske vid en småbarnspool med tanke på lilla barnet) skulle vara roligare än t.ex. en stuga i Sverige (kanske tillsammans med stora sonens vänner, kanske i närheten av fiske/nöjespark eller vad nu sonen uppskattar).

Vi har också barn sedan tidigare och gemensamma barn. Vi är inte så mycket för utlandssemestrar utan gillar den svenska sommaren. Vi hittar på ett antal småresor under sommaren, alla mer eller mindre anpassade till ett eller flera barn. Alla är inte med på allt.

Ska man sitta hemma och uggla för att inte alla barnen är hemma?

Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!