• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Men fatta läget!!)
    otto z skrev 2014-07-03 13:59:51 följande:

Det är oerhört fult av TS att ge sig på människor som saknar förmåga att ta till sig information. Fult av TS att ge sig på svagbegåvade också. Ännu värre att ge sig på totalt empatilösa människor och skriva nedsättande till dom. Man hoppas att dessa trollar men det gör dom ju inte. Det är verkligen illa ställt på riktigt.

Försök att bortse från det värsta och inse att kritiken kommer från människor som helt saknar framgång i arbetsliv, föreningsliv och socialt. Dessa lever istället sina liv anonymt på internet. 

All heder till män och kvinnor som på bästa sätt försöker införliva tidigare barn så bra som möjligt. (inklusive mig själv) Försök prata med svärmor så att hon inte ställer ledande frågor till grabben. Nämn inte utomlands, normalsvensken kan inte hantera detta.

• Anonym (Barnen kommer först)

Kanske ska berätta att jag själv är ett "skilsmässobarn". Jag har aldrig rent tekniskt som på resa  - blivit orättvist behandlad - men avundsjukan har altid funnits - att känna att man inte är värd lika mycket som pappas och bonusmammas "egna RIKTIGA" barn....

Nu när jag är vuxen - är jag intelligent nog för att förstå att kärleken till ett bio-barn inte alltid är som till ett bonusbarn.

Jag själv har en 11åring här hemma. Från en tidigare relation-

Jag vet hur mycket de förstår och hur de reagerar i den åldern.. ego.

Vi försöker skaffa ett småsyskon till denna 11 åring.
    Vi reser just nu utomlands utan denna 11åring - vuxentid.

Men jag skulle ALDRIG resa med vårt kommande gemensamma barn - utan min 11 åriga son.

Så innan någon här kommer å säger att jag inte "förstår".
    Jodå.. det gör jag

• nymedlem
    Anonym (Barnen kommer först) skrev 2014-07-03 15:19:36 följande:

Kanske ska berätta att jag själv är ett "skilsmässobarn". Jag har aldrig rent tekniskt som på resa  - blivit orättvist behandlad - men avundsjukan har altid funnits - att känna att man inte är värd lika mycket som pappas och bonusmammas "egna RIKTIGA" barn....

Nu när jag är vuxen - är jag intelligent nog för att förstå att kärleken till ett bio-barn inte alltid är som till ett bonusbarn.

Jag själv har en 11åring här hemma. Från en tidigare relation-

Jag vet hur mycket de förstår och hur de reagerar i den åldern.. ego.

Vi försöker skaffa ett småsyskon till denna 11 åring.

Vi reser just nu utomlands utan denna 11åring - vuxentid.

Men jag skulle ALDRIG resa med vårt kommande gemensamma barn - utan min 11 åriga son.

Så innan någon här kommer å säger att jag inte "förstår".

Jodå.. det gör jag

En normalbegåvad människa bör förstå detta utan att ha genomlevt det själv kan jag tycka?!

Gillade ditt förra inlägg också!
  • My Little Man

Varför ska man inte bry sig om 50% av sitt barns/bonusbarns liv?? Varför ska man bortse från vad barnet gör hos den andra föräldern? Barnen har två familjer ja, men inte två liv! Varför inte se till summan av innehållet i alla barnens liv när man ska ta beslut? Vem får vad? Om en aldrig får följa med på något, är det synd. Men att barn med två familjer missar en hel del är ju helt naturligt, helt rimligt. Alla ska få leva hela tiden, inte behöva invänta "bonusveckan/helgen" för att kunna hitta på skoj.

Dessutom är jag så trött på den där "men man ska ju inte STRAFFA barnet för att han har två familjer..." Det handlar inte om straff, det handlar om naturliga konsekvenser, om livets naturliga "orättvisor". Viktigt att försöka lära ett skillsmässobarn om vad hans/hennes situation innebär (två ställen = man missar endel av det som händer), annars upplevs det garanterad som elakt och orättvist. Spelar ingen roll att barnet inte själv valt att vara skillsmässobarn. Alla lever vi i den verklighet vi lever i och måste försöka acceptera den.

My Little Man skrev 2014-07-03 15:30:24 följande:

Varför ska man inte bry sig om 50% av sitt barns/bonusbarns liv?? Varför ska man bortse från vad barnet gör hos den andra föräldern? Barnen har två familjer ja, men inte två liv! Varför inte se till summan av innehållet i alla barnens liv när man ska ta beslut? Vem får vad? Om en aldrig får följa med på något, är det synd. Men att barn med två familjer missar en hel del är ju helt naturligt, helt rimligt. Alla ska få leva hela tiden, inte behöva invänta "bonusveckan/helgen" för att kunna hitta på skoj.

Dessutom är jag så trött på den där "men man ska ju inte STRAFFA barnet för att han har två familjer..." Det handlar inte om straff, det handlar om naturliga konsekvenser, om livets naturliga "orättvisor". Viktigt att försöka lära ett skillsmässobarn om vad hans/hennes situation innebär (två ställen = man missar endel av det som händer), annars upplevs det garanterad som elakt och orättvist. Spelar ingen roll att barnet inte själv valt att vara skillsmässobarn. Alla lever vi i den verklighet vi lever i och måste försöka acceptera den.

Man får inte heller glömma den "andra" sidan av myntet; barnet kanske får dubblar resor, dubbla kalas, dubbel månadspeng, dubbelt med människor som bryr sig om. Kontenta; Både för- och nackdelar kommer ut av att vara ett skilsmässobarn. Men ALLT är inte bara av ondo. Viktigt.
  • Anonym (Barnen kommer först)

Är ni medvetna om att ett barn ser det sällan som 2 familjer. Ni allihopa är deras familj. singular.

Den är bara mycket större än den som man ser på ena "sidan"förälder.
    Det är de vuxna som separerar och tar avstånd från varandra - inte barnen.

Skilsmässobarn har EN familj. som består av mamma-pappa-syskon- blonusföräldrar- bonussyskon- (beroeende på ålder) bonus mor/far-föräldrar.

Det kallas regnbågsfamilj.

Att resonera "vi" och "dem" kan göra att ett barn inte känner sig hemma någonstans.

Ingen kräver att TS ska älska bonus på samma sätt som bio.
    Men att se bonus som en faktisk del av familjen. Att det skall vara rättvisa och gemenskap - utan särskiljning - är ett ansvar.

• Anonym (Ja du..)
    Anonym (Men fatta läget!!) skrev 2014-07-03 15:35:26 följande:
    Man får inte heller glömma den "andra" sidan av myntet; barnet kanske får dubblar resor, dubbla kalas, dubbel månadspeng, dubbelt med människor som bryr sig om. Kontenta; Både för- och nackdelar kommer ut av att vara ett skilsmässobarn. Men ALLT är inte bara av ondo. Viktigt.
    A du är ju blåst!
  • Beaniee

Men herregud vad är det med er?! Fattar ni inte att detta är en hittepåtråd?

Anonym (Ja du..) skrev 2014-07-03 15:47:56 följande:
    A du är ju blåst!
    Moget haha!! Du verkar ju inte ha nån större hjärnverksamhet du heller!
  • Anonym (Jo då!!)
    Beaniee skrev 2014-07-03 15:53:13 följande:

Men herregud vad är det med er?! Fattar ni inte att detta är en hittepåtråd?

Jo de får man ju hoppas att de är trolls som skriver sådana korkade saker.. Men tyvärr så vet man ju att de finns sånna korkade människor också som faktiskt resonera så!!
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!