• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Aiyana

När nu din mans son får en vecka utomlands med sin mamma ser jag inte varför det skulle vara något som helst fel att er gemensamma dotter får en vecka med sin pappa.

Då får bägge hans barn en vecka utomlands med en av sina föräldrar. Mer rättvist än så kan det väl inte bli!

• Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-03 10:52:23 följande:

11-åringen har fått åka utomlands med sin mamma.
    Om villkoret för TS är att hon måste lämna dottern hemma så får dottern ALDRIG åka utomlands.

Det är inte nödvändigt att överkompensera barn även om de inte lever i en kärnfamilj.

(Jag förstod att du inte förstått vad du svarade på)
    VAD har det med saken att göra? Han har ALDRIG fått följa sin pappa på semester utomlands.

Ts kan kanske åka själv och när Ts och pappan känner sig redo för att ha med barn på "familjesemestern" så kan även pappan och hans son följa med. Då blir det väl "rättvist" ur ditt perspektiv?

Överkompensera? Att ALDRIG få åka med sin pappa på semester, trots att han rest utomlands 9 somrar, är väl ändå inte att bli "överkompenserad"?

Att du diskuterar off topic skiter jag i, jag svarar utifrån ämnet i tråden. :)
  • Anonym (Mean)
    Aiyana skrev 2014-07-03 13:35:31 följande:

När nu din mans son får en vecka utomlands med sin mamma ser jag inte varför det skulle vara något som helst fel att er gemensamma dotter får en vecka med sin pappa.

Då får bägge hans barn en vecka utomlands med en av sina föräldrar. Mer rättvist än så kan det väl inte bli!

Så om din man får åka utomlands en vecka med jobbet så ska han inte med på familjens utlandsresa?
  • Anonym (Men fatta läget!!)
    Aiyana skrev 2014-07-03 13:35:31 följande:

• Aiyana
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 13:42:31 följande:
    Så om din man får åka utomlands en vecka med jobbet så ska han inte med på familjens utlandsresa?
    Ha ha, en sån löjlig jämförelse.... Cool
  • Anonym (Men fatta läget!!)
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 13:42:31 följande:
    ...men nu jämför du ju äpplen med apelsiner....
  • otto z

Det är oerhört fult av TS att ge sig på människor som saknar förmåga att ta till sig information. Fult av TS att ge sig på svagbegåvade också. Ännu värre att ge sig på totalt empatilösa människor och skriva nedsättande till dom. Man hoppas att dessa trollar men det gör dom ju inte. Det är verkligen illa ställt på riktigt.

Försök att bortse från det värsta och inse att kritiken kommer från människor som helt saknar framgång i arbetsliv, föreningsliv och socialt. Dessa lever istället sina liv anonymt på internet. 

All heder till män och kvinnor som på bästa sätt försöker införliva tidigare barn så bra som möjligt. (inklusive mig själv) Försök prata med svärmor så att hon inte ställer ledande frågor till grabben. Nämn inte utomlands, normalsvensken kan inte hantera detta.

• Anonym (Mean)
    Anonym (Men fatta läget!!) skrev 2014-07-03 13:46:05 följande:
    ...men nu jämför du ju äpplen med apelsiner....
    Nej. Bara för att det handlar om vuxna människor så verkar det ska vara annorlunda.

I er värld verkar grabben ska bestraffas för att hans föräldrar inte klarade av att hålla ihop. Han ska fan inte tro att han är lika självskriven medlem i båda familjerna. Har han fått en TV hos mamma så får han vara utan hos pappa. Har han fått julklappar av pappa så ska han kanske inte få några av mamma. Så verkar ni resonera. Hur kan det bli hans fel att hans föräldrar var för inkompetenta för att hålla ihop?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 13:41:16 följande:
    VAD har det med saken att göra? Han har ALDRIG fått följa sin pappa på semester utomlands.

Ts kan kanske åka själv och när Ts och pappan känner sig redo för att ha med barn på "familjesemestern" så kan även pappan och hans son följa med. Då blir det väl "rättvist" ur ditt perspektiv?

Överkompensera? Att ALDRIG få åka med sin pappa på semester, trots att han rest utomlands 9 somrar, är väl ändå inte att bli "överkompenserad"?

Att du diskuterar off topic skiter jag i, jag svarar utifrån ämnet i tråden. :)

Varför citerar du mig då?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 14:17:20 följande:
    Nej. Bara för att det handlar om vuxna människor så verkar det ska vara annorlunda.

I er värld verkar grabben ska bestraffas för att hans föräldrar inte klarade av att hålla ihop. Han ska fan inte tro att han är lika självskriven medlem i båda familjerna. Har han fått en TV hos mamma så får han vara utan hos pappa. Har han fått julklappar av pappa så ska han kanske inte få några av mamma. Så verkar ni resonera. Hur kan det bli hans fel att hans föräldrar var för inkompetenta för att hålla ihop?

Här läser du in en massa som du inte vet något om! Snacka om att vara off topic!

Ingenstans står det något om TV eller julklappar, det är bara trams att ta upp det!

Att ett barn inte får göra dubbelt så mycket som sitt halvsyskon bara för att han har två adresser är inget konstigt.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!