• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Aiyana
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 14:17:20 följande:
    Nej. Bara för att det handlar om vuxna människor så verkar det ska vara annorlunda.

I er värld verkar grabben ska bestraffas för att hans föräldrar inte klarade av att hålla ihop. Han ska fan inte tro att han är lika självskriven medlem i båda familjerna. Har han fått en TV hos mamma så får han vara utan hos pappa. Har han fått julklappar av pappa så ska han kanske inte få några av mamma. Så verkar ni resonera. Hur kan det bli hans fel att hans föräldrar var för inkompetenta för att hålla ihop?
    Så du menar att alla människor på denna planet som separerar är inkompetenta?
  • Aiyana

Men tänk detta då:

Sonen får en vecka med mamman utomlands

Dottern får ingen vecka öht med någon utomlands (för pappa har inte råd)

Är det jättesynd om dottern och blir hon då särbehandlad? De har samma pappa men hon får ingen utlandsresa.

• Anonym (Mean)
    Aiyana skrev 2014-07-03 14:47:10 följande:

Men tänk detta då:

Är det jättesynd om dottern och blir hon då särbehandlad? De har samma pappa men hon får ingen utlandsresa.

Tänk detta: Ts dotter får resa med Ts. Alltså behövs inte att pappan följer med.

Funkar det verkligen så?

Har pappa inte råd? :) Ändå har de rest i alla år och betalar för andelslägenhet....

Dottern blir särbehandlad om hon får semestra med båda föräldrarna. Och eftersom det aldrig har varit viktigt att sonen får resa med sin pappa, så kan det väl inte vara viktigt att dottern får göra det heller?
  • nymedlem
    Aiyana skrev 2014-07-03 14:47:10 följande:

Men tänk detta då:

Jag tycker man helt och hållet ska bortse från vad den andra föräldern gör med barnen efter en separation.

I detta fall kan ts resa ensam med sin ammande dotter tills hon väljer att ha familjesemester med ALLA barnen!

Det är pappan som agerar mest illa anser jag!
  • Aiyana
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 14:53:09 följande:
    Tänk detta: Ts dotter får resa med Ts. Alltså behövs inte att pappan följer med.

Funkar det verkligen så?

Har pappa inte råd? :) Ändå har de rest i alla år och betalar för andelslägenhet....

Dottern blir särbehandlad om hon får semestra med båda föräldrarna. Och eftersom det aldrig har varit viktigt att sonen får resa med sin pappa, så kan det väl inte vara viktigt att dottern får göra det heller?
    Det var en hypotetisk situation (som säkert finns i verkligheten)
  • nymedlem

Ot men lite lustigt att köpa en andelslägenhet för flera år framåt när man precis träffats

• My Little Man
    otto z skrev 2014-07-03 13:59:51 följande:
    Det är oerhört fult av TS att ge sig på människor som saknar förmåga att ta till sig information. Fult av TS att ge sig på svagbegåvade också. Ännu värre att ge sig på totalt empatilösa människor och skriva nedsättande till dom. Man hoppas att dessa trollar men det gör dom ju inte. Det är verkligen illa ställt på riktigt.

Försök att bortse från det värsta och inse att kritiken kommer från människor som helt saknar framgång i arbetsliv, föreningsliv och socialt. Dessa lever istället sina liv anonymt på internet. 

All heder till män och kvinnor som på bästa sätt försöker införliva tidigare barn så bra som möjligt. (inklusive mig själv) Försök prata med svärmor så att hon inte ställer ledande frågor till grabben. Nämn inte utomlands, normalsvensken kan inte hantera detta.

:)
  • Anonym (Barnen kommer först)

Hoppar in i disskusionen då..

Är man ett par utan gemensamma barn - fine - vuxentid kan man faktiskt unna sig och det är väldigt nyttigt.

Att behandla två syskon olika - är oaceptabelt enl min mening.

Den äldre pojken kommer känna sig totalt undanskuffad. Det är inte ett litet barn som inte märker något - utan faktiskt en 11 åring som förstår ALLT som händer.

Man måste oxå ta hänsyn till att barn tar det mesta personligt. Upp till en viss mognad och ålder så är barn egocentriska.
    Allt handlar om dem - de lever i en svart eller vit värld - barnet kommer antingen påbörja ett hat mot er vuxna -  mot sitt lillasyskon  - eller sig själv.

Om du inte väljer att tro på oss som skriver att detta är en mycket dålig idé.

Ring till bup och fråga.

Hur du gör är upp till dig.

Men frågan är - är det något du känner att du vill riskera?

• Anonym (Men fatta läget!!)
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 14:53:09 följande:

Funkar det verkligen så?

Hur fan kan man bli särbehandlad för att man råkar bo i en familj där föräldrarna håller i hop??! Nu tänkte du väl ändå lite konstigt va...?
  • Anonym (Men fatta läget!!)

...och ingen bryr sig om VAD POJKEN VILL VA?!!

Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!