• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Jag)

Kan inte förstå att alla tycker man ska vara så rättvis?

Min dotter har bonus syskon på pappans sida ( pappan träffar hon sällan något lov att så) hon har även en halvsyster från min sida som hon träffar dagligen. Eftersom hon har permanent boende hos oss.

Så om pappan och hans nya familj vill åka utomlands måste han ta vårt gemensamma barn, annars blir det orättvist?

Dom har varit utomland flera gånger bara hans familj. Och vu unnar familjen det, jag lär mina barn att inte vara avundsjuka! Kärlek har inte med utomlands resor att göra.

Hon är inte mindre älskad för han ser hennes syskon mer eller åker utomlands med dom?.Dom man älskar unnar lycka och roliga stunder.

• aldrigmer
    mamaleona skrev 2014-07-03 17:42:43 följande:

Nu har inte jag läst hela tråden. Även jag har levt nyfamiljsliv med dina, mina o vårt barn (över tio ÅR). Jag förstår ts faktiskt. Vi har rest mycket - vår gemensamma dotter på tio år har rest söderut ca 11ggr redan. Ibland bara vi tre, ibland har nån av våra äldre kommit med, både hans o nån av mina, ibland min äldre dotter enbart osv osv. Ingen har någonsin ansett detta fel, ibland har man inte haft råd, någon har haft läger, sommarjobb el enbart inte velat komma med. Och??? Klart man kan resa i olika konstellationer, liver är inte rättvist o kommer aldrig o bli det. MEN en sak jag undrar över är varför ni inte åker ut o äter då mannens son är där, eller gör spontana grejor (kryssning ex) som du skrev, det lät att sådant sysslar ni inte med när han är där? DET låter lite fel i mina öron.

Hon skriver att de gör saker hela tiden då sonen är hos dem. Mamman gillar inte Gröna Lund och såna saker så det gör tydligen pappan o TS
  • Anonym (Mean)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 08:28:38 följande:
    Nej! Vår dotter kommer endast att ha fem veckors semester varje sommar med sin mamma och pappa - fyra av dessa ihop med sin bror, och en av dessa ihop med enbart sin mamma och pappa. Resterande fem semesterveckor kommer vår dotter att vara på DAGIS och sedermera på FRITIDS!

Makens son har ALLTID sluppit sommardagis och sommarfritids - TACK VARE att han har TVÅ hem! Den lyxen har inte vår dotter.
    Så ta semester skilda veckor i framtiden eller separera så att även er dotter får den "förmånen", och "lyxen" som du ser i att ha separerade föräldrar.
  • Brumma
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 14:17:20 följande:
    Nej. Bara för att det handlar om vuxna människor så verkar det ska vara annorlunda.

I er värld verkar grabben ska bestraffas för att hans föräldrar inte klarade av att hålla ihop. Han ska fan inte tro att han är lika självskriven medlem i båda familjerna. Har han fått en TV hos mamma så får han vara utan hos pappa. Har han fått julklappar av pappa så ska han kanske inte få några av mamma. Så verkar ni resonera. Hur kan det bli hans fel att hans föräldrar var för inkompetenta för att hålla ihop?
    En jobb resa är inte att jämföra med en familjesemester. En mer logiskt jämförelse hade väl varit att säga att pojken inte fick följa med pga att han varit på skolresa...

Och nu är det ju inte därför han inre får åka med. Men OM de ska ändra semestern så att han åker med så finns inte möjligheten att han åker med mamman - eftersom hon enbart har råd för att TS o hennes sambo betalar underhåll till mamman (trots vv boende), samt låter henne behålla underhållet. För att ha råd med ännu en semesterresa (för den de åker på ställs inte in. Det alternativet finns inte då det är en köpt andelslägenheter med kontrakt) så skulle alternativet vara att sluta betala mamman och kräva halva underhållet. Vilket fått konsekvensen att mamman o pojken inte kunnat åka på sin årliga semesterresa samt att han inte fått göra alla andra sommarlovsgrejer (gröna Lund mm) eftersom mamman inte vill gå på sådant och TS o hennes sambo hade inte haft råd att göra det oxå...

Ett litet vidare perspektiv hade varit önskvärt i den här tråden...
  • Anonym (Mean)
    Anonym (Men fatta läget!!) skrev 2014-07-03 17:36:09 följande:
    Tror du fått saker om bakfoten nu. Grabben har två hem och man gör och har olika saker i hemmen. Det är inte grabbens fel att föräldrarna inte höll i hop, inte heller Ts. var och en av föräldrarna gör väl så gott den kan och utefter sin ekonomiska förmåga ....
    Varför drar ni upp den ekonomiska förmågan? Ts skriver inget om att pappan inte har råd att ta med grabben. Det sitter i viljan att lösa problemet så att även grabben kan få följa med utomlands något år.
  • Anonym (Johanna)

Innan har ni ju åkt iväg på en så kallad "vuxensemester" (andra ord för att få ha sex ifred i princip).
    Men nu totalt utesluter ni sonen i familjen genom att bara ta med eran gemensamma. För ni kan ju inte längre säga att det är en vuxensemester. Personligen har jag aldrig rest utan att ta med barnet. Vi HAR barnvakt, men jag väljer att ta med mitt barn på ALLA resor världen runt.

• otto z
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 21:04:38 följande:
    Varför drar ni upp den ekonomiska förmågan? Ts skriver inget om att pappan inte har råd att ta med grabben. Det sitter i viljan att lösa problemet så att även grabben kan få följa med utomlands något år.
    (Men fatta läget!!) Det är ingen ide. Du kan lika gärna ge dig på en gråsten. Det här är en narcissistisk pajas. Alltså inget troll utan en tvättäkta idiot. 
  • Brumma
    Anonym (Barnen kommer först) skrev 2014-07-03 15:46:48 följande:

Är ni medvetna om att ett barn ser det sällan som 2 familjer. Ni allihopa är deras familj. singular.

Den är bara mycket större än den som man ser på ena "sidan"förälder.
    Det är de vuxna som separerar och tar avstånd från varandra - inte barnen.

Skilsmässobarn har EN familj. som består av mamma-pappa-syskon- blonusföräldrar- bonussyskon- (beroeende på ålder) bonus mor/far-föräldrar.

Det kallas regnbågsfamilj.

Att resonera "vi" och "dem" kan göra att ett barn inte känner sig hemma någonstans.

Ingen kräver att TS ska älska bonus på samma sätt som bio.
    Men att se bonus som en faktisk del av familjen. Att det skall vara rättvisa och gemenskap - utan särskiljning - är ett ansvar.

Nu har kanske ngn annan redan svarat - men en regnbågsfamilj är en familj med samkönade föräldrar..

Det där med familj. Jo, min bonus har två familjer. Tre föräldrar och tre syskon. Men uppdelat i två familjer.

Man kan älska sin bonus och anse att bonus tillhör familjen utan att anse att hon/han behöver vara med på allt....

OCH man kan ibland tycka det är skönt att få vara bara "lilla" familjen... Som sagt - jag älskar min bonus och det henne som en självklar del av vår familj. Hon har ändå varit en del av mitt liv nästan hela SITT liv ;)

Men ibland tycker jag om att få vara bara med min man och MINA barn. Det måste få liv att vara så - ja, jag har valt min man och hans barn - men han valde mig som inte var mamma till hans barn. INTE MAMMA ÅT HANS BARN!

Rättvisa och gemenskap innebär inte per automatik att man är med på allt. Det är mycket mycket mer än så..
  • Tuggben

Ja herregud TS, vad elakt tänkt! Varför ska inte pojken få följa med? Ska ditt ego få förstöra hans relation till er?

J*kla styvföräldrar.

• otto z
    Anonym (Johanna) skrev 2014-07-03 21:17:08 följande:

Innan har ni ju åkt iväg på en så kallad "vuxensemester" (andra ord för att få ha sex ifred i princip).
    Men nu totalt utesluter ni sonen i familjen genom att bara ta med eran gemensamma. För ni kan ju inte längre säga att det är en vuxensemester. Personligen har jag aldrig rest utan att ta med barnet. Vi HAR barnvakt, men jag väljer att ta med mitt barn på ALLA resor världen runt.

Par som har ett barn 26 veckor om året kan knulla helt ifred. Oralsex, analsex gruppsex. Alltihop, skavsår för fan. Det är du som hittar på att TS har åkt på "vuxensemester". Läs för fan vad TS skriver.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!