• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

26 dagar kvar! Jag tycker det börjar kännas riktigt spännande nu. Som om man ska på sitt livs blind-date typ, haha! Jag är väl lite less på kroppen men samtidigt är det först nu när jag är ledig som jag har kunnat bonda med magen ordentligt (så här lite i sista sekund). Som jag längtar! Försöker lägga in magbild från idag, vecka 35+4 :) var på fotografering idag så det ska bli kul att se bilderna senare ikväll.

• Nixe

Hade min svärmor sagt sådär så hade hon inte fått veta ngt om datum. Och så hade hon själv fått se det på Facebook. Hade hon gnällt över det hade jag svarat med samma "vad fånig du är och jag gör som jag vill!". Turligt nog har hon inte Facebook. Min sida av familjen skulle inte lägga upp ngt mot min vilja och på sambons sida är det bara en svägerska som använder Facebook och jag tror iaf inte att hon skulle lägga upp ngt. Eftersom jag inte outat ngt alls om min graviditet där så har jag tänkt lite att de själva borde förstå att hålla sig lugna. En mindre vettig kollega till mig snabbade sig och la upp bild (med henne själv och bebisen), kön och namn - hela baletten, INNAN föräldrarna hunnit. Inte riktigt friskt om man får säga ngt om sånt......

• Nixe
    Trollunge85 skrev 2015-02-20 08:18:03 följande:

Var det på din arbetsplats? Får man göra så överhuvudtaget? Eller din kollega kände föräldrarna? Jag mest tänkte på det att hon lagt upp bild med sig själv och barnet. Låter oavsett vilken relation hon hade med föräldrarna som ett verkligt klavertramp och ofattbart gränslöst. Vet du hur föräldrarna reagerade? Om det var en vän till föräldrarna skulle jag om jag var förälder nog överväga att inte vara vän längre.

Vi har ju inte lagt upp något på facebook om graviditeten förutom att nu när vi var hos en fotograf så la hon upp en magbild (med kläder) från fotograferingen med taggning på oss. Det var vi medvetna om att det skulle hända och hade inget emot det men det är en sak att veta om och gett sitt godkännande att någon lägger upp bilder och kommentarer om en och en helt annan när någon tar ett eget initiativ utan att fråga först. Varför har så många så svårt att uppfatta att alla personer har olika sociala gränser och att saker som rör ens eget liv borde vara ens egna sak att bestämma om och när det ska bli officiellt.

Nej inte på vår arbetsplats men hon kunde gå till förlossningen eftersom vi ju jobbar på avdelningen bredvid och så gick hon i sina arbetskläder (annars var det ju besöksförbud). Tror det var hennes syrra som fått barn och hon kanske var ok med att min kollega gjorde sådär men jag tyckte ändå att det var ett väldigt märkligt beteende. Har som sagt hållit tyst på Facebook om min graviditet så skulle någon annan jävel posta ngt innan mig eller sambon så skulle nog blod flyta :@
  • Nixe
    Kpax skrev 2015-02-20 10:22:03 följande:

Jag har inte tänkt så mycket på det där med samtal till föräldrarna, det får vi prata ihop oss om! Jag kommer i alla fall tala om att vi inte får ha mobiler förrän på förlossningen, sen får vi väl se om min sambo har lust att gå ut och ringa eller messa, eller om de får vänta tills vi flyttar till BB. Mitt i natten kommer vi inte ringa om jag inte är döende och min mamma ska få ta farväl. :)

Ja vi har ju en bestämt tid eftersom det är planerat snitt men med tiden på uppviket för att se så bedövningen släpper och sen flytt upp till rummet så kommer det ju inte bli ngt klickande på mobiler förrän tidig eftermiddag typ. Så alla anhöriga får hålla sig tills dess helt enkelt. Känner att vårt fokus lär ligga på vårt första barn istället för att ringa runt från operationssalen typ, haha. De får överleva den spänningen. På jobbet har jag varit med om besökare som "SKA hälsa på bebisen" en halvtimme efter sista krystningen typ. Och då har vi alltså barnen på neo, som är iaf lite dåliga. Förstår inte i det läget hur man som förälder börjar ringa runt innan moderkakan är ute typ, när barnet inte ens mår bra än? I några fall har både farmor och fastrar varit så snabba in att mamman till barnet inte ens fått se sin bebis än (sövda akutsnitt). I deras familjer kanske sånt är ok men jag hade nog sett det sol totalt jävla oförlåtligt om min svärmor och svägerska redan hunnit hålla och gulla och ta tusen bilder innan jag själv ens fått se mitt barn.
  • Nixe
    Kpax skrev 2015-02-20 11:50:57 följande:

Ja det där är väldigt främmande för mig också, det skulle bli väldigt ordentliga diskussioner om någon i min eller sambons familj betedde sig så.

Jag fattar inte heller hypen, slutar bebisar vara små och söta efter bara ett par dagar eller? Nej, folk får vänta tills vi är redo. Och då är vi HEMMA, jag personligen är inte intresserad av att visa upp min nyfödda bebis ute eller i en cafeteria på ett sjukhus.

Mm, lite som när vi hade ett barn inne en kort sväng för ljusbehandling bara. Föräldrarna var förbannade över vårt besöksförbud för nu hade minsann hela tjocka släkten åkt en hel halvtimme (eh..?) för att hälsa på bebisen och de hade ju inte fått visa upp barnet på tre hela långa dagar nu! Förklarade att deras barn må vara friskt men att vi har dödssjuka barn på avdelningen som faktiskt kan dö om de kommer i kontakt med virus eller bakterier. Och att de därför endast får visa upp sik bebis genom glasdörrarna men absolut INTE ta ut barnet eller för den delen släppa in någon ens innanför tröskeln. Två läkare backade upp mig. Vad tror du jag ser längst bort i korridoren en timme senare? Jo någon jävla moster i ytterkläder (som vi har absolut totalförbud mot året runt)som de släppt innanför dörren som står hängandes ner i bebisens säng med hela överkroppen. Alltså i såna lägen struntar jag i min professionella roll, då får de fan veta att de är idioter. Vi har liksom föräldrar som ligger inne i månader hos oss utan besök som dessutom kan ha små barn hemma som inte heller får komma in. Fyra meter från den där inrökta jävla mostern ligger två barn med andningsstöd födda i v 27, med öppen dörr. Ibland vill man bara slå ihjäl folk.
  • Nixe
    Mimipig skrev 2015-02-20 17:21:39 följande:

Ja - och hur har hon lyckats ta sig in???

Ja föräldrarna öppnade ju dörren åt henne. De trodde inte att jag såg och blev väldigt stressade när jag kom gåendes. Så jävla arg jag blev.
  • Nixe
    Cymi skrev 2015-02-20 18:25:47 följande:

Det jag funderar lite på är om man själv blir förkyld, jag är det nu och är det en del i februari -april, vill ju inte smitta bebis :P

Är dunderförkyld för tillfället med hosta som ekat halvvägs runt jorden känns det som. Påbörjar min cocillanakur ikväll och ska sen bomba på med både pulmicort och bricanyl efteråt. Brukar inte vara förkyld länge alls men har förkylningsastma så efter varje förkylning brukar jag ha en helt överjävligt hosta i minst 8-10 veckor. Känner att det kan bli jobbigt med hysterisk rethosta efter ett kejsarsnitt :-/
  • Nixe
    snö 81 skrev 2015-02-21 10:03:49 följande:

Ni som har packat bebisens BB-väska - hur många ombyten har ni med till bebis?

Jag har packat mer än förra gången eftersom vi inte använde landstingets kläder mer än första timmarna. Sen blev det kissläckage och då var det aldrig tal om att få låna nya kläder?! Men det känns som att jag utvärderar innehållet typ varannan dag och undrar om det blir lagom :) Vet ju inte hur länge jag blir kvar heller, men minst ett dygn iaf. Beror på om dom hinner ge mig antibiotika eller inte (pga GBS tidigare i höst).

Gissar att det är lite "nervositet" inför förlossning som gör att jag går och pillar i sakerna hela tiden för det är ju ändå 28 dagar kvar ännu ;)

Vet inte hur det är i variga landet men hos oss är det så att de mammor som skulle ha fått antibiotika pga gbs men som inte hunnit eller som fått det för sent blir kvar längre för då ska bebisen ha en infart och fyra doser antibiotika intravenöst på två dagar då det blir tre dagar på bb.
  • Nixe
    Mildamilda skrev 2015-02-21 12:15:02 följande:

Vi har inte packat än men blir nog två bodys + byxor och ytterkläder. Om vi blir kvar längre får min sambo hämta mer. Tänker så även till mig. Vi var kvar tre nätter på bb när min son föddes och vi klädde på honom första gången när vi åkte hem. Behöver man stanna kvar längre om man inte hinner få antibiotika? Jag hade också gbs i höstas och ska få dropp. Fast sista kollen hade jag inga gbs...

Hos oss (Sthlm) får man stanna längre
  • Nixe
    snö 81 skrev 2015-02-22 18:04:45 följande:

Ja, vi och LillLouise84 som också har samma dag... ;)

Hade inte ni den 21/3? Då har jag samma isf. Fast jag fuskar ju lite som redan fått ett fast datum iofs, men först lär jag inte bli
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?