• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Astilbe skrev 2015-02-05 22:20:21 följande:

Hur mår era magar nu? Min mage har fått underhållas hela graviditeten igenom med torkade aprikoser för att överhuvudtaget kunna fungera. Men nu de senaste veckorna är den helt motsatt. Trodde först att det var något jag ätit eller någon magsjuka men det släpper inte. Kan det vara sammandragningar som stressar tarmarna så? Någon som vet?

Samma för mig. Den har gått från långsam till väldigt orolig :-/ har en hel del sammandragningar (fast jag har insett att jag nog inte riktigt märker av alla) och undrar också om det kan påverka magen.
  • Nixe

Usch, att behöva spurta som en galning för att hinna med bussen är inte helt bekvämt längre :-/ en vecka kvar av jobb, countdown!!

• Nixe

Mitt hb idag hamnade på inte så imponerande 97 :-/ förklarar ju varför man är så trött och konstant förvirrad på jobbet iaf. Fyra arbetspass kvar nu (eller fem med en kursdag nästa vecka) men sen är det vila och järn som gäller. Känns ju lite sådär att ligga lågt i hb när man ska snittas. Tips på järnrika maträtter som inte innehåller inälvor? Förutom broccoli och blodpudding ;)

Stod och fixade med en liten en i v 35+2 idag, precis en vecka före min bebis. Har fortfarande sjukt svårt att föreställa mig att min bebis är i samma storlek, haha! Väldigt abstrakt, tror poletten trillar ner när det är bf :)

• Nixe
    Mimipig skrev 2015-02-10 21:23:58 följande:

Det måste vara så häftigt ändå, att ha ett exemplar på utsidan att kunna "jämföra" med magen. Jag kan knappt föreställa mig vad som finns i min.

Kpax skrev 2015-02-10 21:34:35 följande:

Gud vad häftigt att se en på utsidan :)

Torkade aprikoser, pumpafrön och sesamfrön är järnrika, jag brukar ha mycket sånt i min müsli. Har för mig att andra potentiella müsliingredienser också låg rätt högt, typ kli och dinkelflingor.

Jag testade även blodröd (tunnbröd) och tyckte att det var klart ätbart. Leverpastej är väl också rätt bra?

Jo, allt är lite bak och fram i hjärnan bara för en "34:a" (vi räknar inte som barnmorskan utan en 34a är 34+0-34+6) för mig är ju stooor! Nästan inte ens en prematur längre typ ;) Men min bebis föreställer jag mig fortfarande är så liten så liiiten :) Det går inte riktigt ihop. Nu har jag iaf landat på mittenkurvan så min skräck för en 6 kilosbebis är lite avtagande, puh! Och nedåt är huvudet, ska bli lättare att lirka ut det lilla livet då så det känns bra. Tack för tipsen! Ska fixa egen müsli och börja frossa hemma sen! :D
  • Nixe
    snö 81 skrev 2015-02-11 08:10:28 följande:

Min BM sa att man kan kombinera järntabletter med ex blutsaft för att få i sig så mycket som möjligt. Sen ska man tänka på att inte dricka te och kaffe i närheten av järntabletten för det bidrar till sämre upptag. Men juice eller c-vitaminbrus är bra att kombinera med intaget.

Jo, det är nog mest det att jag inte kan ta järntabletter. Mår ngt så otroligt illa av dom och kan inte fungera på dagarna så jag tar inga. Har försökt kompensera via maten istället men funderar nu på att be en av våra läkare att ordinera så jag kan få det via injektion istället. Får hoppas de fyra veckorna jag bör ha på mig räcker för att boosta upp värdet igen :-/
  • Nixe
    Lavish skrev 2015-02-11 09:12:44 följande:

Förlossningsrädslan har gjort att jag dragit mig för att packa och göra i ordning men nu har åtminstone en bag för ändamålet dragits fram och innehåller för närvarande en liten flaska duschcreme och en overall strl 56. 

Tanken är att där till mig ska finnas ett ombyte att åka hem i bestående av mjukisbyxor, amningslinne, kofta, strumpor och trosor. Resten av tiden räknar jag med att använda den läckra sjukhusrocken med medföljande nättrosor. 

Till bebisen ett par bodys, ett par byxor, strumpor, mössa för ute och innebruk samt vantar förutom overallen, (färd till bilen kan bli kall). Vad jag minns använde bebisen inte kläder på BB utan låg hud mot hud med en filt. Filt följer också med när jag stickat klart den, men det finns där annars. 

Blöjor och bindor räknar jag faktiskt med ska finnas där som det gjorde sist. Om inte får väl sambon hasa sig ner till sjukhusapoteket. 

Annars kommer jag ta med lite egna duschgrejor eftersom jag minns att det kändes bra att duscha i något hemifrån som luktar gott snarare än "sjukvård", kamera, några CD-skivor med musik till förlossningen, nagelsax till bebisen, förra kom ut med långa naglar och rev sig med dem. Kommer också ta med ersättning, napp och koppar att ge ersättning med. Hoppas på att amning ska funka men om inte tänker jag inte gå igenom samma helvete en gång till, och har ingen lust att behöva be om lov av förnumstiga BB sköterskor. Böcker och liknande gör jag mig inga illusioner om att kunna läsa.

Sambon får själv ta ansvar för sitt ombyte och mat, men när det drar ihop sig lite mer kommer jag köpa lite snask och färsk frukt till mig att ha i väskan. 

Kan tipsa om nagelfilar! De är himla bra till små vassa bebisnaglar och inte lite pilligt som att fixa med sax :)
  • Nixe
    Lavish skrev 2015-02-11 17:28:23 följande:

Det är väl för risken att ungen glider ur overall och bälte som en skalad banan och flyger ut genom fönstret antar jag? Risken med att inte ha bältet ganska så tätt mot kroppen är att det glider undan istället för att hålla emot. 

Nä, man glider inte ur och flyger iväg bara pga en jacka. Däremot ska ju bältet alltid sitta tätt mot kroppen just för dess bromsande effekt. Har man en tjock dunjacka mellan så blir kraften som kroppen utsätts för innan bältet satt stopp större helt enkelt. Men ska man lyckas glida ur måste mer till, typ att bältet inte sitter som det ska på andra sätt.
  • Nixe
    Kpax skrev 2015-02-12 08:37:27 följande:

Medicinkoppar? Såna där små i plast som man har till hostmedicin? Eller är det någon speciell sort till bebisar?

Det finns speciella koppar (från Medela tex) som har en upphöjd kant men jag tycker det går precis lika bra med små vanliga medicinkoppar. Vet sen inte hur det är ute i affärerna men vi har fått byta Babysemp på jobbet mot Nan Ha1 (som är samma sak) pga någon leveransmiss så det kan ju vara smidigt att veta att det finns en lika bra kopia där ute också om just BS skulle saknas i hyllan :) Av någon anledning tycker jag det är jättekul att koppmata våra barn :p får se om det är lika kul att göra det med sin egen bebis :)
  • Nixe

Vagnen har levererats!! :D försöker skynda hem men bussen gör som en snigel. Ååh vad jag har längtat sen början av oktober!! Hoppas den är lila perfekt som jag tänkt mig nu bara ;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?