• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

KarinIngrid skrev 2015-01-12 13:06:06 följande:

Halsbrännan från helvetet har slagit till...

snälla någon som kan komma med tips!!

Novaluvol hjälper ytterst lite och väldigt kortvarigt.

har prövat äta banan och dricka mjölk som jag fått tips om men hjälper inte alls..

det bränner så jag bara vill krypa ur mig själv, svårt att äta och dricka och sova...

:(

Jag testade allt möjligt men det enda som fungerade rätt ok var sötmandlar och bubbelvatten. Hade sån halsbränna att nackhåren reste sig men efter några nävar mandlar med Loka försvann det nästan helt. Verkar vara väldigt olika för alla dock
  • Nixe
    KarinIngrid skrev 2015-01-12 13:16:31 följande:

ok tack, ska prova, jag är beredd att prova vad som helst,, känns som jag inte står ut snart!! galet jobbigt!!

Ja, fick en massa råd om vinäger, rå potatis och ingefära men började med mandlar och loka när jag inte ville tugga omeprazol hela tiden (är lite anti tabletter i mängder). Och det funkade som sagt fint! Bubbelvatten gjorde liksom så att man rapade lite istället för att halsbrännan bara fortsatte bränna så att säga. Lite som att man snabbt fick bort det sura istället för att försöka stänga ner det i magen. Lite äckligt kanske men vad gör man inte ;)
  • Nixe
    Kpax skrev 2015-01-13 12:26:08 följande:

Har du några tips på BB-väskinnehåll till oss nybörjare? :)

Just det, skötväska har jag glömt köpa. Vad har man i den? Blöjor, ombyte, babywipes, napp och ev flaska + mat?

Apoteksgrejer jag tänker kan vara bra :

Salva mot röd stjärt och såriga bröstvårtor (inotyol ska visst vara bra men extremt kladdig)

Puder (och sminkborste att applicera med, hatar puder)

Snorsug + koksaltlösning

Amningskupor/BH-inlägg + bröstvårtskydd

Bindor

Babywipes

Tvättlappar

Olja (kan man ha det till bad, eller behöver man något tvålaktigt?)

Termometer

Nagelsax och fil

Någon som vet vad jag glömt? Det är en ofärdig lista. :)

På jobbet badar vi barn med lite olivolja i vattnet bara, det räcker. Sen tycker jag personligen att inotyol verkar mer skyddande och att bephanten isf är mer läkande för huden. Tips bara :)
  • Nixe
    JhjärtaK skrev 2015-01-13 17:13:52 följande:

Jag har ett "snittsamtal" inbokat i nästa vecka med läkare men vet inte om datumet sätts då eller om det mer är ett underlag för att sedan specFörlossningen sätter ett datum. Får se

Men så skönt att få vara tillsammans! Hos oss är det ingen garanti även om de alltid jobbar för att det skall bli så.

Ja när jag frågade om man är utan bebis och partner ngt på uppis så såg läkaren helt halvt förskräckt ut och var snabb med att försäkra att de "INTE jobbar så här, snarare tvärtom" :) Sen kan det ju i värsta fall bli så att bebisen kan behöva lite andningsstöd efter ett snitt och behöver den ligga i cpap en längre stund blir det ju att man delas oavsett men då är ju iaf pappa och barn ihop. Såna små skruttar har vi ju hos oss dagligen på jobbet så det är ändå ngt jag är beredd på men finns inga problem med barnet är man alltid tillsammans där jag ska snittas så det känns himla skönt!
    Astilbe skrev 2015-01-13 17:27:11 följande:

Tycker det är dösvårt att hitta fina bebiskläder. Är inte så förtjust i allt för skrikiga färger utan tänkte köpa mer i vitt, benvitt, grått etc Någon som vet någon nätbutik som har denna stil till bebisar?

Jag är lite likadan, jag gillar jordnära färger och så (grå, brun, beige, vit och blått) och gillar inte alls en massa tryck och vassa färger. Trodde jag skulle älska allt från PoP men när jag var där blev det bara strumpor :-/ Jag har köpt det mesta på kappahl och Lindex, ngt plagg på H&M också. Man får leta lite men det finns fina grejer :)
  • Nixe

Men usch! Vad taskigt rent ut sagt. Min kompis är hälsan själv (lever typ på raw food och lyfte tungt på gymmet nästan hela vägen fram till bf) men hon gick ändå upp 17 kilo. Sen rann det förvisso av henne jättesnabbt efteråt men det visar ju bara att kroppar reagerar olika och att viktuppgången inte alls behöver vara pga att man lever på Toblerone 24-7.

Har inte vägt mig alls hos min BM som sagt, börjar bli lite nyfiken på vad jag har gått upp för nu börjar faktiskt något par av gravidjeansen jag köpte i v 12 kännas lite tajtare även om de ännu passar. Har dock kastat ut den gamla vågen så vet inte hur jag ska komma över en morgonvikt. Gick ju ner fem kilo de första 20 veckorna men räknar ändå från då jag plussade eftersom det är själva startvikten.

snö 81 skrev 2015-01-16 11:03:20 följande:
    Det är då jäkla irriterande med barnmorskor som hetsar om vikten. När jag väntade dottern gjorde min barnmorska det, fick komma in extra på vägning. Hon sa vid inskrivning att normal viktuppgång var 7-11 kg!

När jag i v.28 då hade gått upp 11 kg så blev hon helt fokuserad på vikten och hånfull mot mig. Hatade tillslut att gå dit för hon stirrade bara på vågen.
  • Nixe
    Astilbe skrev 2015-01-17 16:25:41 följande:

Ni som ska ha kejsarsnitt: i vilken vecka blir ni kallade på samtal där ni även får datum för snittet? Vet inte riktigt hur det fungerar. Har inget datum än men min barnmorska kunde läsa i min journal där läkaren har skrivit in att jag ska ha kejsarsnitt. (Vilket känns viktigt om allt skulle starta för tidigt...)

Hade första läkarsamtal där jag både fick beslut och datum klart förra torsdagen. Då var jag i v 29+4. Hade nog kallats tidigare om de inte hade missat remissen helt och hållet i en månad.
  • Nixe
    Sparv15 skrev 2015-01-18 01:22:29 följande:

Förstår att ni som ska ha snitt vill ha så tidigt som möjligt och med riskgraviditet kan det nog vara det bästa men i annat fall är det nog för barnets skull man lägger datumet så sent man vågar. Mina tvillingar kom i v 37+2 med snitt och pojken hade mått bra av att vara kvar längre. Problem med maten mm och det tog tid för honom att komma ikapp. Två månaders kontrollen klarade han inte vid två månader utan först senare. Nån vecka hit eller dit kan göra ganska stor skillnad.

Själv hoppas jag på vanlig förlossning den här gången men det vet man ju aldrig hur det blir.

Det är nog olika för jag ville gärna ha så nära BF som möjligt. Tog det senaste datum av de som läkaren föreslog. Sätter det igång tidigare så får jag ändå åka in och bli snittad så det känns bra ändå. Eftersom det är mitt första barn räknar jag dels med att bebisen tänkt stanna kvar lite över tiden och dels med att jag inte får någon sorts störtförlossning där den är ute en halvtimme efter första värkkänning ;) Så mitt snitt är planerat till 39+3 så länge inte bebisen har andra planer :)
  • Nixe
    JhjärtaK skrev 2015-01-21 07:54:32 följande:

Det var i butik. Inte alls utplockat förvånansvärt nog. Å andra sidan kostar den ju 300 kr med 50% rabatt så billig är den ju inte . Men nu har vi en blå och en röd och jag är helnöjd

Åh vilka fina!! Är lite avundsjuk :( Jag blir nämligen helt galet statisk om jag tar i fleece. Ger och får stötar som sprakar högt och gör ont så jag kan inte använda fleece alls längre.
  • Nixe
    septemberbarn08 skrev 2015-01-22 05:16:45 följande:

Med första barnet följde jag graviditetsveckorna perfekt med SFmåttet (28cm efter 28veckor osv) fram till v30, sen stod det stilla tre veckor så vi blev skickade på TUL som visade på liten bebis. Han kom ut och vägde 2720g. Andra barnet fick vi också göra två extra UL med men då pga mycket sammandragningar. Med henne låg jag ungefär 2cm under "normalkurvan" (26cm efter 28v) men hon följde sin egen kurva åtminstone. Kom ut och vägde 3090g.

Har legat på exakt samma mått den här graviditeten som med förra, alltså något lägre än "normal" men nu stack kurvan neråt som sagt. Oroar mig egentligen inte även om det finns vissa "tänk om..". Man vet ju aldrig om det beror på för lite fostervatten, dåligt flöde i navelsträngen eller om det bara är en något mindre bebis.

Vad olika det är. Jag hade 30 cm i v 30 och har legat mellan mittersta och övre kurvan hela tiden (något utplanat till förra mätningen bara) och är livrädd för att man ska få en femkilos typ. Kanske lite överdrivet men ändå :-/
  • Nixe
    Mimipig skrev 2015-01-22 18:47:00 följande:

Där ligger jag också, stadigt på strecket över mittenkurvan, men jag tänker inte så mkt på det. Jag är lång och magen känns normalstor på min kropp och dessutom så känns det lite godtyckligt hur bm mäter. Huvudsaken är väl att magen växer i lagom takt, vad som är vatten, fett eller bäbis är ju lite ovisst... Det enda jag kan oroa mig för är att jag ätit rätt mkt godis under graviditeten och har blivit lite skrämd av sk sockerbäbisar. Men sen läste jag någonstans att det är lugnt så länge man inte har för höga sockervärden.

Ja, önskar jag vore längre (är 167) så hade det kanske känts lite bättre. Har inte ätit så mkt godis men det har blivit ganska mycket juice, läsk och smörgåsar istället för middag på jobbet :-/ men jag har haft bra sockervärden vid varje kontroll så det är ju iaf bra. Blev för övrigt nekad graviditetspenning idag...till större delen för att min chef tydligen struntar i att ringa upp dom när de försökt få tag i henne flera ggr. Ngt hon enligt deras brev lovat göra men alltså inte gjort. Tack för den liksom. Eftersom jag kommer jobba till precis samma datum oavsett om ansökan godkänts eller ej hade det med andra ord inte påverkat jobbet och avdelningen ngt alls utan bara min egen ekonomi och mina föräldradagar. Men det var visst lite mkt begärt att min chef skulle göra sitt jobb... *bitterbitterbitter*. Och inte hinner jag överklaga heller så jag kommer redan behöva ta mina semesterdagar och det lär knappast regleras i efterhand sen.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?