Lavish skrev 2015-03-28 12:16:40 följande:
Eh, varför skulle du ens behöva pumpa ur mjölk först?
Du behöver inte oroa dig för att bebisen får i sig alkohol via mjölken. Mjölken har samma halt som ditt blod - dvs även om du ligger under bordet och dreglar bara ett par promille, mindre än filmjölk eller juice t.e.x.
Det enda man behöver tänka på när man dricker alkohol och ammar är att man inte ska hantera sin bebis när man är berusad. Men det förstår ju de flesta själva. Så länge du inte blir berusad går det bra. Och det går för den delen bra att bli berusad också, men då får ju någon annan ta hand om barnet tills du nyktrat till. Med mjölken är det inget problem i vilket fall.
Aha ok, det hade jag inte stenkoll på så tack så mycket! Ja alltså jag blev inte ett dugg berusad av det lilla glaset. Och sambon drack inte ens upp sitt.
ebe91 skrev 2015-03-28 12:21:43 följande:
Äh, inget att bry sig om! Om det bara var för mjölkens skull skulle man kunna dricka sig redlös, för har du 2-3 promille i blodet är det den koncentrationen som finns i mjölken också (och den mängden kan finnas i många livsmedel som hunnit jäsa lite utan att det märks!). Sen är ju rekomendationen 1-2 glas max 1-2 ggr i veckan snarare för att man inte ska hantera ett spädbarn när man är berusad. Jag skulle inte dricka 2 glas vin, då jag är sjukt lättpåverkad, men jag unnade mig faktiskt ett halvt glas vin igår till middagen hos svärisarna :) o det är vi värda efter 9 månader på tjocken med mer eller mindre krämpor o en förlossning som avslut! :)
Ja jag tyckte detsamma! Min mamma hade lagt en sån liten flaska champagne i kylen åt oss stt fira med så det kändes ju helt ok och jag ångrar mig ju inte. Men man inser väl att detta bara är början på många långa pekpinnar från omgivningen :-/