• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-03-20 19:58:31 följande:

Idag känner jag mig rätt ledsen. Det är väl för sent för baby blues egentligen? Det har ändå gått 11 dagar. Jag saknar min sambo och livet vi hade innan bebisen. Jag är trött och känner mig otillräcklig, och de här känslorna gör mig rädd och ger mig otroligt dåligt samvete.

Jag älskar ju den här lilla korven, och ångrar ingenting. Men det känns tungt redan nu, och det borde jag inte tycka.

Jag hoppas verkligen att det bara är en tung dag, jag vill bara vara 100% glad över att jag äntligen har min underbara bebis här!

Är det någon annan som känner igen sig?

Jag känner igen mig! Är på ökända dag 3 idag och känner mig deppig över att amningen inte funkar alls :,( han får inget tag alls nu trots napp. Igår lyckades vi två ggr och då ammade han i 20 min per gång men nu känns allt bara hopplöst. Vi har koppmatat sista två-tre målen och jag pumpar ur. Känns så otroligt frustrerande så jag gråter lite nör jag hör om hur alla andra tycks få till det från start :( fy vad usel man känner sig som mamma.
  • Nixe
    Kpax skrev 2015-03-20 04:34:24 följande:

Nämen så söt!

Tycker inte alls att du ska ha dåligt självförtroende, din kropp har just producerat ett friskt barn, det är ju fantastiskt! Hoppas amningen kommer igång om det är så du helst vill mata ditt barn, annars går det säkert lika bra med ersättning :)

Tack! Ja innan var inte amningen så otroligt viktig för mig men nu nör den krånglar känns det som jordens nederlag :( har ju liksom köpt napflaskor innan så det var ju inte otänkbart då liksom. Lite en medela harmony bröstpump (en sån manuell) och får ut typ 50 ml på 10 min så jag kan ju ge bröstmjölk på flaska ond et ska vara så men känner mig helt villrådig om man inte ska avvakta lite till och koppmata på istället. Återbesök till bb Sophia imorn könns skönt, behöver prata av mig... Tack för pepp!!
  • Nixe
    Murrmys skrev 2015-03-21 12:40:45 följande:

Du ska inte känna dig usel! Och "alla andra" får inte alls till det på en gång! Ge det tid och funkar det att koppmata och pumpa är ju det toppen, medan ni tränar :) det sämsta man kan göra (lärde jag mig med första) är att inte följa sina instinkter och känslor utan stressa upp sig över sånt som funkat för andra. Alla bäbisar och mammor är olika, och alla måste lära sig sitt eget samspel :) du fixar det!

Tack så mycket för pepp! Känns så himla jobbigt bara nör man själv stått och amningstränat med bebisar och mammor på jobbet men så skiter det sig för en själv. Hoppas kunna ta upp ämnet på återbesöket imorn utan att bryta ihop totalt. Mitt vettiga jag finns ju där på insidan men dessa hormoner kör verkligen över mig helt!
  • Nixe
    Lilj3 skrev 2015-03-21 14:22:27 följande:

Tycker inte du ska känna dig usel. Vi fick lirka länge med kopp, flaska och amningsnapp men nu äter han direkt från bröstet. Låt det ta den tid det tar och stressa inte för att det fungerar för andra. Men jag förstår dig samtidigt för jag vet hur frustrerande det känns.

Tack så mycket! Känns väldigt skönt att höra andra som klarat sig genom samma sak!
  • Nixe
    snö 81 skrev 2015-03-21 14:40:12 följande:

Dag 3 är hemsk oavsett om amning funkar eller inte så jag förstår verkligen hur du känner dig när det dessutom strular. För varje person som man hör om som det går så bra för finns det lika många som det inte funkar för. Det är bara det att dom inte låter lika högt...

Lycka till och all pepp till dig!!

Tack du också!! Den hör tråden är himla fin när man känner sig nere och behöver lite stöd utan pekpinnar
  • Nixe

Grattis alla som fått sina små bebisar och heja er som ännu väntar! Idag har vi varit hemma i en hel vecka, alltså vad händer med tiden?!? Tycker nästan det är lite läskigt stt det går så himla fort! Man var liksom gravid så länge och sen bara poff så var bebisen här och allt förändrades. Känns ju som han kom igår liksom, kommer hela livet gå så här fort nu?? Känner att man nästan vill pausa, spola tillbaka och uppleva dagarna igen osv. Lite önskar jag att snittet inte hade varit så jobbigt också (även om det ju gick jättebra så hann jag liksom inte med i processen liksom). Lilla Adam kämpar på med att lära sig äta iaf, har fått så otroligt fin hjälp från bb Sophia med amningen så nu hoppas vi att det ska lossna för honom. Min lilla plutt, vad man kan älska en liten varelse så! Men nu har jag mer och mer insett skräcken av att kunna bli av med honom också. Var inte nojig innan men nu kollar jag andningen då och då, bara utfall att..

• Nixe

Firade att vi klarat oss hemma ien vecka med ett litet glas champagne igår. Genast ska en barnlös och ganska avlägset bekant kommentera att hon förväntar sig stt det var alkoholfritt. Alltså, jag har lusläst Livsmedelsverkets sida och Adam hade ätit innan och fick tidigare urpumpad mjölk efter. Ingen blev det minsta påverkad och jag sköljde ner mitt glas med en halvliter vatten. Är jag världens sämsta mamma nu? Jag har inte tänkt dricka alls typ under amningen men detta var bara för att fira lite extra. Less jag blir :-/

• Nixe

Firade att vi klarat oss hemma ien vecka med ett litet glas champagne igår. Genast ska en barnlös och ganska avlägset bekant kommentera att hon förväntar sig stt det var alkoholfritt. Alltså, jag har lusläst Livsmedelsverkets sida och Adam hade ätit innan och fick tidigare urpumpad mjölk efter. Ingen blev det minsta påverkad och jag sköljde ner mitt glas med en halvliter vatten. Är jag världens sämsta mamma nu? Jag har inte tänkt dricka alls typ under amningen men detta var bara för att fira lite extra. Less jag blir :-/

• Nixe
    Kpax skrev 2015-03-28 12:08:07 följande:

Jag blir mer irriterad ju mer jag tänker på det.

Back off liksom. Vad svarade du henne? Fråga vad hon menar om du orkar.

Tack alla! Jag har inte svarat henne än. Känner inte riktigt att det skulle ge ngt att bita ifrån men det kändes bara så himla onödigt. Vi är inte ens halvnära vänner liksom och hon kan vara rätt dryg i övrigt. Vet inte om man borde svara ngt ändå? Man ska ju inte ta åt sig men lite taskigt tycker jag ändå att det var...
  • Nixe
    Lavish skrev 2015-03-28 12:16:40 följande:

Eh, varför skulle du ens behöva pumpa ur mjölk först?

Du behöver inte oroa dig för att bebisen får i sig alkohol via mjölken. Mjölken har samma halt som ditt blod - dvs även om du ligger under bordet och dreglar bara ett par promille, mindre än filmjölk eller juice t.e.x. 

Det enda man behöver tänka på när man dricker alkohol och ammar är att man inte ska hantera sin bebis när man är berusad. Men det förstår ju de flesta själva. Så länge du inte blir berusad går det bra. Och det går för den delen bra att bli berusad också, men då får ju någon annan ta hand om barnet tills du nyktrat till. Med mjölken är det inget problem i vilket fall. 

Aha ok, det hade jag inte stenkoll på så tack så mycket! Ja alltså jag blev inte ett dugg berusad av det lilla glaset. Och sambon drack inte ens upp sitt.
    ebe91 skrev 2015-03-28 12:21:43 följande:

Äh, inget att bry sig om! Om det bara var för mjölkens skull skulle man kunna dricka sig redlös, för har du 2-3 promille i blodet är det den koncentrationen som finns i mjölken också (och den mängden kan finnas i många livsmedel som hunnit jäsa lite utan att det märks!). Sen är ju rekomendationen 1-2 glas max 1-2 ggr i veckan snarare för att man inte ska hantera ett spädbarn när man är berusad. Jag skulle inte dricka 2 glas vin, då jag är sjukt lättpåverkad, men jag unnade mig faktiskt ett halvt glas vin igår till middagen hos svärisarna :) o det är vi värda efter 9 månader på tjocken med mer eller mindre krämpor o en förlossning som avslut! :)

Ja jag tyckte detsamma! Min mamma hade lagt en sån liten flaska champagne i kylen åt oss stt fira med så det kändes ju helt ok och jag ångrar mig ju inte. Men man inser väl att detta bara är början på många långa pekpinnar från omgivningen :-/
  • Nixe

Kan tipsa om Philips avent som är en kanonflaska! Kämpar ju på med amningen här men nu börjar det faktiskt gå riktigt bra (med amningsnapp då men iaf). Hos bb Sophia där jag fått hjälp testade vi med en sån för calmaflaskan från medela fattade Adam inte alls (och bm sa då att vissa barn inte alls gillar den för att den är lång och smal så der var tydligen väldigt olika) och våra mamflaskor (antikolik) funkade ju förvisso då han åt bra men de var ju så "lätta" att han inte alls ville anstränga sig det allra minsta vid bröstet sen så då blev det precis noll amning. Sen vi köpte några Philips så har amningen bara gått bättre och bättre och han tappar liksom inte tekniken även efter ett halvt eller helt mål på flaska :) man ser ändå på honom ibland att han måste kämpa lite även med flaskan (utan att bli förbannad dock) så funktionen verkar ju stämma. Till skillnad från calmaflaskan är nappen liksom lite bulligare och kortare. Tycker inte han verkar svälja någon luft heller. Har för övrigt fått spendera hela eftermiddagen och kvällen på bvc och sen två barnakuter efter varann :-/ han har en inflammerad lymfkörtel i ljumsken som kom ifrån ingenstans så nu ska jag tvinga i den stackarn äckligt penicillin i 10 dagar (livrädd för att det ska sabba amningen när det smakar så illa, någon som gett penicillin till en nyfödd som har nå tips? Ska man försöka ge det strax innan amning så han får skölja bort smaken så att säga eller är det böttre att försöka få i det långt ifrån anslutning till amning så han inte kopplar ihop det jobbiga med amningen?). Det enda positiva är väl att han är grundligt genomkollad av en sköterska, tre läkare, en överläkare och en läkarstudent och de tyckte iaf att han var i otroligt fint "skick" så de var inte oroliga utan trodde det skulle försvinna av sig självt men drog till med antibiotika mest som extra säkerhet typ. Återbesök på fredag, hoppas der gått ner till dess bara. Sen har jag fått amma både på bvc och på akuten och det har faktiskt gått riktigt bra, jag som inte ammat annat än hemma innan. Men är man tvungen så är man och så gick det som en dans! Nu hoppas jag att jag inte ska behöva återse barnakuten på länge efter fredag :-/

• Nixe
    Mimipig skrev 2015-04-02 11:40:21 följande:

Men givetvis stod jag och grät i duschen på BB över att jag inte fick till amningen och kände mig maktlös.

När Adam vägrade amma och aldrig fick ngt tag trots amningsnapp bröt jag ihop om och om igen, inför många i bb-personalen så du är inte ensam med tårar iaf ;) här funkar amningen ok nu med napp men i samma stund han började med antibiotika så tjorvar både sömn och mage. Knappt ngt baks alls i natt trots att han kämpar. Han har ju sovit fint i sitt nest med få undantag innan men nu fick han ligga som groda på mig (halvsittandes) och först då kom han till ro ordentligt i några timmar. Hoppas dom kommer fram till någon annan behandling imorn eftersom de inte ens vet om han verkligen behöver antibiotikan utan bara ville vara extra säkra :-/
  • Nixe
    Kpax skrev 2015-04-02 12:12:30 följande:

För mig fungerade ju amningen från första stund, men efter hemkomsten har det blivit en jävla massa tårar av maktlöshet, frustration och ångest.

Det är nog få som har det sådär rosaskimrande underbart den här första tiden. Hoppas jag!

SvanE skrev 2015-04-02 12:35:49 följande:

Håller med jag också, verkar som att jag börjar komma ifrån att gråta varje kväll men har då istället ångest för att lillens mage inte ska krångla. Ibland vill man spola några veckor för att man ska (kanske) få några dagar i sträck som ser liknande varandra ut :)

Känner precis likadant som er! Har känt mig lite onormal som inte bara gått runt och skrattat och myst dessa två första veckor som man ju "ska".
  • Nixe
    tovemaja skrev 2015-04-02 13:21:15 följande:

Tror väldigt få går runt och bara myser de första veckorna! Men få pratar om det eftersom man är rädd att det låter som man inte älskar sitt barn.. För att man inte älskar situationen.

Jobbet stämmer nog tror jag. Det tar ju ett tag att landa lite känner jag :)
  • Nixe
    Trollunge85 skrev 2015-04-05 07:42:05 följande:

Just det. Det blev även ett fullmånesbarn

Stort grattis!! :D
  • Nixe
    Cymi skrev 2015-04-07 03:46:18 följande:

Jag har lite problem med flaskor, vi provade först Tommie tipee men de rann för fort så köpte mam och de rann inget i början men nu har det börjat rinna hysteriskt så undrar om det är hon som försöker dricka för fort. Men är det nån av er som har flaska helt eller delvis som har ett märke som inte rinner för er?

Vi har en Philips avent, inget rinner utan att sonen suger tag bra :)
  • Nixe
    Mildamilda skrev 2015-04-06 17:39:24 följande:

Ni som pumpar bröstmjölk, vad har ni för pump? Jag har en äldre Philips avent , manuell, och den funkar inte, vet inte om det är fel på den eller om jag inte kan...

Har en medela harmony som jag tycker funkar toppenbra! Flaskan från Philips avent älskar vi men med pumpen fick jag aldrig ut en enda droppe. Med Medelas kunde jag få ut 150 ml. Nu har jag ändå hyrt en stor elektrisk pump (medela symphony) som var skön när amningen krånglade totalt men nu pumpar jag ur så sällan så jag ska lämna tillbaka den. Han har lyckats vilja äta mer precis när jag pumpat och då blivit jättearg så jag vågar inte riktigt pumpa mer????. Känner dock att han sällan blir sådär totalmätt på bara amning, får ge extra på flaska efter tyvärr :-/
  • Nixe

Kul att tråden lever vidare tycker jag :) en fråga till er, när vågar man ge sig ut med bebisen i lokaltrafiken? Buss och tunnelbana känns som läskiga smitthärdar och Adam är bara 3,5 vecka men det kanske bara är jag som är fjantig?

• Nixe
    septemberbarn08 skrev 2015-04-11 16:01:01 följande:

Vi var ju ute och gick och var på affären när Selina var tre dygn. Nu bor vi iofs på en miniort så det är aldrig mycket folk i farten men..

Försöker läsa av folk som kommer emot mig, är det någon som bara går förbi, någon som vill säga hej och grattis och bara titta ner i vagnen, eller är det någon som dyker ner med hela överkroppen i vagnen och ska pilla bebisen i ansiktet. Är det det sistnämnda undviker jag ögonkontakt och går bara förbi;)

Ja i affären har vi varit flera ggr :) det känns helt ok :) Är mest bussar och tunnelbana som skrämmer mig lite än :-/ Tror inte någon skulle dyka ner i vagnen men Adam blir ibland helt tokig om han inte plockas upp ibland och då är han inte sp skyddad längre.
  • Nixe

Hakar gärna på komma-i-form-planen :) vägde mig i söndags för första gången sen innan snittet och har gått från 85 till 72. Min målvikt är 64 så nu hoppas jag att det ska gå :) Tänker mig promenader och sen ska jag börja rida igen någon gång i veckan eller två.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?