• Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?
  • Haskel

Jag är konsekvent.
    Det är kvinnans kropp. Kvinnan bestämmer helt vad hon ska göra vid en graviditet. Endera föda eller göra abort.
    Så fungerar det ALLTID när en mans spermier befinner sig i en kvinna. Så självklart måste detsamma gälla om en annan kvinnas ägg hamnat där. Ingen annan människa, varken man eller kvinna, ska kunna tvinga henne till abort, födande eller adoption.

Eller gäller nu plötsligt inte "kvinnans rätt till sin kropp", bara för att det finns en annan kvinna med i bilden???

Det må vara beklagligt. Men vill man att kvinnan ska ha rätt till sin kropp, vid "oplanerade" graviditeter, så får man stå för det.

• Haskel

För att vara ytterligare konsekvent, bör den andra mamman (och pappan) betala underhåll för barnet.

• Anonym (fcts)
    Anonym (-) skrev 2014-08-11 08:27:50 följande:
    Men om genetiken är en del av biologin (en VÄLDIGT stor del, skulle jag vilja påstå), så är ju barnet de facto även den andra kvinnans biologiska barn (dvs kvinnan varifrån ägget kommer).
    Det är bärarens/mottagarens biologiska barn eftersom det utvecklats i hennes kropp, delat blodomlopp med henne, tagit del av den näring hon fått i sig osv osv. Däremot kommer det genetiska, arvsanlagen, helt och hållet från donatorn/kvinnan som äggen kom från.
  • Anonym (Biologiska)
    Haskel skrev 2014-08-11 09:57:46 följande:

Jag är konsekvent.
    Det är kvinnans kropp. Kvinnan bestämmer helt vad hon ska göra vid en graviditet. Endera föda eller göra abort.
    Så fungerar det ALLTID när en mans spermier befinner sig i en kvinna. Så självklart måste detsamma gälla om en annan kvinnas ägg hamnat där. Ingen annan människa, varken man eller kvinna, ska kunna tvinga henne till abort, födande eller adoption.

Eller gäller nu plötsligt inte "kvinnans rätt till sin kropp", bara för att det finns en annan kvinna med i bilden???

Det må vara beklagligt. Men vill man att kvinnan ska ha rätt till sin kropp, vid "oplanerade" graviditeter, så får man stå för det.

Hur får du "kvinnans rätt till sin egen kropp" att bli "kvinnans rätt till andras barn"?

Detta handlar ju om en kvinna som fått en annans kvinna ägg, ägg som alltså inte var avsedda för denna kvinna. Dessutom är detta inte en oplanerad graviditet, den är väl så planerad den kan bli, eftersom man uppsöker en klinik för att plantera in både ägg och spermier. Ägg och spermier som tillhör ett annat par.

Detta går inte att jämföra med en random graviditet.
  • Haskel
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 10:07:23 följande:
    Hur får du "kvinnans rätt till sin egen kropp" att bli "kvinnans rätt till andras barn"?

Detta handlar ju om en kvinna som fått en annans kvinna ägg, ägg som alltså inte var avsedda för denna kvinna. Dessutom är detta inte en oplanerad graviditet, den är väl så planerad den kan bli, eftersom man uppsöker en klinik för att plantera in både ägg och spermier. Ägg och spermier som tillhör ett annat par.

Detta går inte att jämföra med en random graviditet.
    Vad händer om mina spermier hamnar i en annan kvinna. Det väntade barnet är ju tveklöst mitt då. Men kvinnan har full bestämmanderätt, eftersom det är hennes kropp och hennes graviditet. 
    Det kvittar hur oönskat mina spermier hamnat i hennes kropp, det spelar ingen roll om hon så stuckit hål på en kondom, eller stulit ett spermaprov. Det är lik förbannat hennes kropp.

Detsamma måste gälla om en annan kvinnas ägg hamnat i en kvinna.
  • Anonym (Biologiska)

.

Haskel skrev 2014-08-11 10:13:43 följande:
    Vad händer om mina spermier hamnar i en annan kvinna. Det väntade barnet är ju tveklöst mitt då. Men kvinnan har full bestämmanderätt, eftersom det är hennes kropp och hennes graviditet. 
    Det kvittar hur oönskat mina spermier hamnat i hennes kropp, det spelar ingen roll om hon så stuckit hål på en kondom, eller stulit ett spermaprov. Det är lik förbannat hennes kropp.

Detsamma måste gälla om en annan kvinnas ägg hamnat i en kvinna.
    Som sagt, hennes kropp ja. men inte hennes barn. Viss skillnad.

Barnen är redan födda, så vi kan skippa snacket om att kvinnan gör vad hon vill med sin kropp, det är inte aktuellt längre. Hon har valt, hon valde att föda barnen.
  • Haskel
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 10:19:51 följande:

.

Som sagt, hennes kropp ja. men inte hennes barn. Viss skillnad.

Barnen är redan födda, så vi kan skippa snacket om att kvinnan gör vad hon vill med sin kropp, det är inte aktuellt längre. Hon har valt, hon valde att föda barnen.
    Gäller inte rätten till sin kropp retroaktivt då, menar du?

Den som burit och fött barnen är barnens mamma. Det enda den biologiska mamman kan kämpa för, enligt Svenska lagar, är gemensam vårdnad.

Vad anser du själv om ofrivilliga fäder, kvinnan eller mannens beslutanderätt?
  • Anonym (salomo)
    Haskel skrev 2014-08-11 10:27:27 följande:

Den som burit och fött barnen är barnens mamma. Det enda den biologiska mamman kan kämpa för, enligt Svenska lagar, är gemensam vårdnad.

...den genetiska mamman...
  • Anonym (Biologiska)

Jag jämför inte denna situation med någon annan, där kvinnan bär på ett barn som hon gjort med en man hon har haft sex med.

Detta är en helt annan situation, och det har begåtts ett fel när man satte in ägget och spermierna. Då kan man inte komma med samma konsekventa svar som man alltid drar fram.

Att bara kunna se ett svar för alla situationer är att vara inskränkt, tycker jag.
    Detta är en delikat och svår fråga, för alla inblandade. Ser man inte det komplexa i det, så blir det lätt att man drar man sitt konsekventa svar, för då behöver man inte sätta sig in i situationen.

Det är svårt att se utanför sin egen lilla box, det kan även vara skrämmande. För många är det en trygghet att alltid ha ett standardsvar, att alltid vara konsekvent, för att det underlättar.
  • Notetur Nomen

Men snälla du. Kvinnans rätt till sin kropp så länge hon är gravid. Sedan gäller barnets rätt. 
    Till exempel. Ingen kan tvinga en prostituerad narkoman med aids att göra abort även om hennes leverne inte är bra för fostret. När barnet är fött kommer mamman antagligen inte få behålla vårdnaden om hon avser att fortsätta knarka.
Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?