• Lectin

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Jag: 37 år, två barn (snart 6 resp. 3,5 år), gift, har PCO och EDS och har haft lite stök med att få till nummer ett och två. Nu har jag däremot egen ägglossning så vi försöker på egen hand att få till en trea!

Just nu: har förstås ingen uppenbar ägglossning den här månaden. Hade kanske eventuellt äl i helgen (17/8) men är osäker. Analyserar symtom för glatta livet och väntar ivrigt på att två veckor ska passera så att jag ändå kan få testa!

Befinner du dig på något sånär samma plats i livet? Talk to me!

• Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea
  • tantor

Tack Lectin ja jag har ett mycket bättre humör både idag och igår :) har mensvärk (ingen mens) ont i ryggen, trött, yr. Testade idag (även om jag vet att det är för tidigt) och det var såklart negativt. Nästa test blir på bim på torsdag eller helst senare om jag orkar vänta :P

Jag skulle nog vänta lite om jag hade det valet. Känner flera som fyller år runt jul och det är inte skoj. Alltid få julpapper på presenterna, ingen som har tid för kalas :(

• limegrön

För mej spelar det ingen roll vilken månad bebisen kommer. Den är lika välkommen när som. Sen måste ju nån födas i dec oxå. Mina andra två är båda födda på våren med ett par v emellan Och Har än sålänge alltid fått ha kalas ihop. Så en födelsedag till på våren vill jag helst undvika.

• limegrön

Hur funkar det med äl-test för er?

Jag har kört med äl-test några månader nu och tycker inte strecken blir lika röda., nästintill men aldrig helt samma röda färg. Använder iofs de billigare varianterna från billiga tester och testlagret. Sen läste jag att de inte alltid blir helt samma röda streck för alla men är då positivt ändå. Så det har jag gått på. Men nu till det konstiga. Är idag på dag 24 i cykeln, igår fick jag för mig att ta ett äl-test fast jag hade äl förca en v sedan (då var strecken nästintill lika röda) sagt och gjort, testet är då verkligen superpositivt, teststrecket är tom rödare än kontrollstrecket. Har aldrig fått ett så positivt test någonsin. Tog två olika och båda lika positiva. Så vad betyder detta? Hade jag aldrig äl för en v sedan? Jag är förvirrad. Någon mer som varit med om detta?

• Iskristall

Limegrön: jag har aldrig varit med om att få positivt test senare/en gång till. Men jag har erfarenhet av de billigare äl-testen. Jag har fått så där att det nästan nästan är lika starka kontroll och teststrecket och trott att de inte varit positivt. Men undrat över detta och köpt clearblues äl-test som visare glad smiley när man har fullt utslag och då fått det när jag testat med de billigare som visat näst intill positivt. Så jag har definitivt missat äl pga det. Och mensen som har kommit 13-14 dgr efter samt tempkurva som bekräftat samma i efterhand.

• limegrön

Iskristall: tack för tankarna, jag har oxå tänkt att jag ska köpa en cb test men de är ju så förbannat dyra. Men får nog bli det nästa mån. Eller så skiter jag i äl-testen helt och hållet, blir ju bara förvirrad.

• tantor

Vi har nästan kört denna metoden. Vi hade sex varannan dag från dag 8 tills jag fick äl-sekret då körde vi fyra dagar på raken. Vi får se på torsdag eller nästa helg hur det gick för oss :D

Testa den här metoden om ni inte redan kör på liknande upplägg. Verkar som att många blir gravida snabbt med den metoden.
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/69052671-en-superbra-metod-jag-last-omvilka-vill-hanga-med-nasta-manad

Står lite luddigt i början...
    Det går ut på att:

* ha sex varannan dag från dag 8 (mensens första dag är dag 1) 

* Vid dag 10 börjar du med äl-test tills stegring uppstår (positivt test) och fortsätter ha sex varannan dag.

* Vid utslag på testet så kör ni 3 dagar på raken sen pausa och sen en dag till.

tex
    sex på dag 8, 10, 12, 14, 16. 
    positivt på äl-test dag 18, ha sex 18, 19, 20, 22

* 15 dagar efter äl-testets positiva utslag så kan graviditetssticka tas.     
    Har ni sex oftare så hinner inte spermierna återbildas och miljön för nya spermier blir dålig då en massa döda spermier ligger och blockerar.

* Ägget lever max 24 timmar. Spermierna kan ligga och vänta i max fem dagar.

Lycka till!
  • Iskristall

Limegrön: jag testar med de billiga stickorna och när de är så nära positivt jag tror bara kan så tar jag ett clearblue, ibland är jag tvungen att ta ett dagen efter pga att det inte blev positivt. Så jag har använt max två clearblue i månaden. Helt acceptabelt tycker jag!

• limegrön

Tantor: haha snacka om sexschema.. vet inte om sambon skulle bli så nöjd om jag la fram det schemat. Han tycker jag schemalägger tillfällena för mycket redan nu. (Försöker få till mys varannan dag runt äl iaf)

Får vi inte till ett plus snart så vet jag inte hur länge till sambon "ställer upp" på mitt sexschema. Han är lite mer avslappnad i denna process än vad jag är om man säger så..

• tantor
    limegrön skrev 2015-02-22 23:13:13 följande:

Tantor: haha snacka om sexschema.. vet inte om sambon skulle bli så nöjd om jag la fram det schemat. Han tycker jag schemalägger tillfällena för mycket redan nu. (Försöker få till mys varannan dag runt äl iaf)

Får vi inte till ett plus snart så vet jag inte hur länge till sambon "ställer upp" på mitt sexschema. Han är lite mer avslappnad i denna process än vad jag är om man säger så..

Metoden finns tydligen i en bok som kan köpas i USA.
    Min ålder spelar ganska stor roll för mig (oss) jag är 38år och vill hinna få två barn till innan jag har slut på chanser.
    (tog 5,5år med sonens pappa innan vi sökte hjälp och fick sonen mha icsi, mannens fel ;) )

Min sambo blev inte superlycklig över att 'måsta' ha sex på specifika dagar men han gör det ändå ;) :) Vissa gånger blir det väldigt lite romantik och mer praktisk snabbhet och andra gånger har vi gott om tid :)

Det viktiga i boken var att mannen bör ha utlösning varannan dag för att förnya spermierna, ni behöver alltså inte ha sex varannan dag före äl ;) det är kanske lättare för vissa män att få göra det ;)

Men metoden ger ett slags fool-proof intryck av att om man har sex varannan dag så borde man, teoretiskt, pricka in äl och på så vis bli gravida :)
  • tantor
    Limegrön, du kan ju förklara att OM ni följer detta schemat så kanske det bara är en månad som han 'måste' ställa upp FlörtDrömmer
Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea