• Lectin

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Jag: 37 år, två barn (snart 6 resp. 3,5 år), gift, har PCO och EDS och har haft lite stök med att få till nummer ett och två. Nu har jag däremot egen ägglossning så vi försöker på egen hand att få till en trea!

Just nu: har förstås ingen uppenbar ägglossning den här månaden. Hade kanske eventuellt äl i helgen (17/8) men är osäker. Analyserar symtom för glatta livet och väntar ivrigt på att två veckor ska passera så att jag ändå kan få testa!

Befinner du dig på något sånär samma plats i livet? Talk to me!

• Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea
  • Fronten
    Lectin skrev 2015-09-25 08:04:59 följande:

Jag troooor det är ökningen som kommer 24-36 timmar innan äl.isåfall ditt första test. Inte helt säker.

Tack ???? Denna månaden skulle vi egentligen ha uppehåll då jag ska genomgå en operation strax efter oktober bim. Men nu verkar ägglossningen helt plötsligt för första gången kommit flera dagar tidigare vilket gjorde att vi hade oskyddat sex 4 dygn innan ägglossning isåfall. Då finns ju en chans att det lever någon liten simmare. Vore inte optimalt just nu men sådan bebislängtan som jag har skulle det bli ett lätt beslutat att skjuta upp operationen som inte är livsnödvändig men viktig. Jag borde hinna få mens eller isåfall plus innan jag ska opereras.
  • Fronten
    Fia14 skrev 2015-09-25 12:27:02 följande:

Ja jag antar att jag fortsätter tempa. Måste ju ha mer än en månads info för att kunna dra några slutsatser. Hade en väldigt regelbunden temperatur på 36,5 eller 36,6 hela tiden, så jag tror att jag skulle notera om det gick upp. 

Känns lite trist dock här har jag gått och hållit på med ägglossningsstickor som en galning och tänkte att det räckte. 

Ni som har fått hjälp med ägglossningen, hur började ni?

Har du fortsatt ta äl-test efter du fått stegringen? Jag undrar nämligen om det är säkert att ägget släppt när testet börjar bli svagt igen efter äl-stegringen?
  • limegrön

Fronten: jag tror oxå att man kan räkna från första dagen av pos äl test. Testar man med cb digitalt så står det i instruktionen att man ska sluta testa när den fasta gubben visar sig.

• limegrön

Hej Fia14, välkommen hit. Jag tror nog man kan ha äl ändå utan temphöjning. Jag har aldrig haft ngn iaf så jag slutade Tempa, svårt att få det att funka. Jag använder bara äl test, dock de dyra cb digital. Litar inte på de billiga stickorna. Jag får pos ungefär vid samma tidpunkt i cykeln varje mån. Jag har oxå tagit blodprover så jag vet att jag har egna äl. Så stirrar inte dej blind på tempen är mitt råd.

• Fia14

Fronten: jag använder Clearblue digital och när man har fått max utslag (glada gubben) så syns den symbolen i två dagar. Men jag testade även någon dag senare och då var det noll i utslag. Men hormonet som föregår ägglossningen går ju upp och sedan ner igen oavsett om ägget släppt eller inte (tror jag)

Limegrön: skönt att höra att inte alla har klockrena temphöjningar

• Fsake

Har använt cb digital under 2 cyklar och inte fått max under någon av dem. Däremot har jag hög fertilitet i 8-9 dagar.. Konstigt? Har jag ingen äl?

• Fronten
    Fia14 skrev 2015-09-27 11:33:55 följande:

Fronten: jag använder Clearblue digital och när man har fått max utslag (glada gubben) så syns den symbolen i två dagar. Men jag testade även någon dag senare och då var det noll i utslag. Men hormonet som föregår ägglossningen går ju upp och sedan ner igen oavsett om ägget släppt eller inte (tror jag)

Limegrön: skönt att höra att inte alla har klockrena temphöjningar

Aha, tack för infon. : ) Jag har tänkt det som tecken att det släppt.
  • Fia14

Fronten: Ja det vanligaste är väl att om man får utslag på testet, och också har regelbunden mens så har man också ägglossning. Men säker kan man ju aldrig vara...

• Fia14

Halloj, hur går det för er alla? Själv har jag börjar testa med stickorna igen sedan igår. Tycker att de borde börja ge utslag nu torsdag/fredag och sen max utslag i helgen.... vi får se. Kör tempningen också men vad mycket fix det blir på morgonen.... som om man inte har nog med att duscha, äta frukost och få iväg hela familjen. 

• xxy

<Hej 

jag är lite i samma sits som ni och jag hoppas att det är ok om jag smyger in här. 

Jag vill gärna ha en trea. Är mycket osäker på om jag har ägglossning och om jg har det så är det nog inte varje månad.  Med första barnet fick jag äta pergotime men andra kom av sig själv. 

Mensen har stöka nu två månader - typiskt när man vill ha fler barn. Jag är 38 och vill helst ha barn innan 40. Jag känner mig osäker på om jag måste äta pergo igen och känner mig kluven inför det. Jag gick upp massor i vikt och mådde pyton och kunde sen inte gå ner men å andra sidan blev det ju barn då.....

Man kan visst ha vanlig regelbunden mens och ändå inte ha ägglossning.  Jag har haft regelbunden mens hela mitt liv men innan första konstaterades att jag inte hade ägglossning.  Det var helt enkelt slemhinnan som lossnade regelbundet varje månad utan att äggen lossnade sa läkaren då. Så att man har mens regelbundet är ingen garanti för ägglossning.  Stickor funkade inte heller på mig - fick aldrig utslag.   
    Nu har jag tempat ett tag men kan knappast se något utifrån det. Jag har olika temperaturer jämt :( och inte ens någon trend kan skönjas. Vi har använt det som preventivmedel och det verkar ha funkat, mensen har kommit när appen har sagt det - med undantag för senaste månaderna. Nu är det alltså dax att svänga om och hoppas på att det funkar åt andra hållet. 

pergo eller inte pergo är frågan....

Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea