• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Sommarsnö
    Linaslus skrev 2014-10-07 13:53:15 följande:

Jag fick min rul tid på inskrivningen. Får vänta ända till 1Dec.

Ang vagn så är jag lite inne på att köpa en Joolz denna gång. Ska åka och provköra lite. Men gillar designen och att den är smidig och blir ganska liten ihopfälld. Plats i bilen behövs när vi kommer vara 5 i familjen + 2 hundar.

Jag har också tittat på den. Men så blev jag lite skraj när jag läste här på Familjeliv om två stycken som varit med om att den fällt ihop sig själv vid cirka 15 minusgrader. Låter ju inte så bra Vet du hur länge barnet kan ha den, alltså maxkilo?
  • Bell13
    mandalii skrev 2014-10-07 12:42:17 följande:

Okej då slutar jag äta folsyra nu, kanske borde köpa 'gravid' på Apoteket istället? Äter omega 3 varje dag eftersom jag inte äter så mycket fisk just nu. Hur är det med D-vitamin, äter ni det?

Hur äter ni en vanlig dag? Har läst att man from vecka 13 bör gå upp ca 300-400 per vecka. Än så länge har jag inte gått upp ngt alls i princip, blir lite orolig. Min ser ut enligt följande:

Frukost: Fullkornsgröt med sommarens blåbär och lingonsylt tillsammans med mellanmjölk, en halv banan och ibland en kiwi. Alternativt hemmagjord ekologisk müsli med linfrön, solrosfrön, kruskakli, hasselnötter, russin, havregryn, sesamfrön tillsammans med ekologisk mellanfil och blåbär.

Mellanmål vid kl 10: En ekologisk fullkornssmörgås med ost, tomat och skinka. En banan och en mandarin eller äpple och en kopp grönt te.

Lunch: Lunchlåda på gårdagens middag, ofta kyckling eller köttgryta med ris, potatis eller pasta med grönsaker typ broccoli, morötter, lök och sås.

Mellanmål vid 14: Frukt, mandarin, päron eller äpple.

Mellanmål vid 15: Knäckebröd utan ngt på

Middag vid 19: Samma som lunch och ibland lite efterrätt typ nyponsoppa.

Kvällsmål vid 20-21: Skorpor med smör och honung och kanske en kiwi.

Alla går upp olika :) jag är i v 15 och har gått upp 5 kg.
  • Fruhs
    mandalii skrev 2014-10-07 11:15:38 följande:
    Usch, samma här, mest mardrömmar är det.
    de är ju hemskt att de känns så verkligt?
  • Fruhs
    Bell13 skrev 2014-10-07 12:15:58 följande:
    Jag drömmer också mycket mardrömmar och känner mig sjukligt svartsjuk. Är aldrig svartsjuk annars. Det är ju inte bara fysiskt att vara gravid utan även psykiskt påfrestande.
    åh va jobbigt... jag blir mest orolig... går runt och är orolig hela tiden, de känns som om något kommer hända hela tiden.. sjuuuukt jobbig känsla
  • Kiickson

Jag fick tid för första ultraljudet på inskrivningen. Vi ska dit på fredag och kommer då vara i v13 (12+3). Vi kommer få tid för det andra då vi är på första.

Och vagn. Det är en djungel! Men vi har kollat lite på Emmaljunga Viking och tycker om den. Dock är den ju lite smalare och det är svårt att veta om vi får en rund bebis eller inte :) svårt det här med vagn...

• Linaslus
    Sommarsnö skrev 2014-10-07 14:30:49 följande:
    Jag har också tittat på den. Men så blev jag lite skraj när jag läste här på Familjeliv om två stycken som varit med om att den fällt ihop sig själv vid cirka 15 minusgrader. Låter ju inte så bra smile4.gif Vet du hur länge barnet kan ha den, alltså maxkilo?
    Maxvikten är 15 kg!

Hörde oxå om det men jag är inte så nojig över det. Skulle det varit nå fel på vagen är det nog åtgärdat nu sen får man kanske vara lite vaksam när man fäller upp att den verkligen klickar i ordentligt.
  • Fr1da
    Phosie skrev 2014-10-07 11:26:49 följande:

En annan fråga! Hur länge fick ni vänta på er remiss till RUL? Ni som fått =) Min barnmorska skickade iväg det när vi var där förra veckan och vill ha ett datum att längta till lite extra!

Jag var på inskrivning hos bm en onsdag och på fredagen låg kallelsen till rul i brevlådan. Så nu är längtan stor till den 5 november...! :)
  • Phosie

Det var snabbt =) Kanske är olika beroende på kommun... Är det någon som bor i Malmö-trakten/Skåne?

• Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-10-07 13:22:54 följande:
    Jag tror på att man skall äta när man är hungrig men det sägs ju att man skall lägga till ett mellanmål extra i trimester två. Men inget jag tänker på speciellt utan som sagt äter jag när jag är hungrig, det brukar lösa sig smile1.gif

Sedan är det väldigt individuellt när och hur mycket man lägger på sig. Med dottern gick jag upp 21 kg men mest i början och mot slutet (massa vätska det sista). Nu har jag gått upp 2-3 kg och är i vecka 15. Den här gången lär det dock bli mer då en tvillinggraviditet väger ca 5 kg mer bara bebis, blod, fostervatten etc och nu äter jag ju för tre, haha smile5.gif
    Jag håller med dig :) äta när man är hungrig är nog det bästa. Kan å andra sidan inte förstå att rådet är ett mellanmål extra det skulle aldrig räcka för mig :) jag äter det jag är sugen på och tar smällen när jag fött.
  • agirlnamedbill
    Bell13 skrev 2014-10-07 17:06:17 följande:
    Jag håller med dig :) äta när man är hungrig är nog det bästa. Kan å andra sidan inte förstå att rådet är ett mellanmål extra det skulle aldrig räcka för mig :) jag äter det jag är sugen på och tar smällen när jag fött.
    Det låter faktiskt som det mest sunda, så man inte stressar upp sig när cravingsen kommer ^^
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)