Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

mandalii skrev 2014-12-26 17:12:57 följande:

Det skulle vara kul om alla som bestämt sig för barnvagn ville skriva vilken de valt och varför så kan listan fyllas på, vad säger ni? Vi har så himla svårt att bestämma oss, så svårt.

Har köpt en brio happy, duovagn.
  • S1528

Det märks att det börjar komma lite gravidkrämpor här och där i tråden..

Själv verkar jag ha väldig tur, för foglossningen har avstannat och ischiasen har försvunnit. Om det inte vore för hostan som aldrig vill ge med sig så skulle jag säga att jag är pigg som en mört :) Och magen är fortfarande väldigt liten och hindrar mig inte nämnvärt ifrån att göra vad jag vill..

Det enda jag funderar på är när jag skall få papper ifrån FK efter att de tagit emot mitt moderskapsintyg. Och det grämer mig för jag kan inte söka min havandeskapspenning innan dess, och nu är det bara 8 veckor tills jag i så fall skall sluta jobba.. Åååh, denna pappersexercis..

• S1528
    Madelen b skrev 2014-12-30 11:07:02 följande:
    Varför kan du inte skicka in graviditetspennings ansöka utan svar från fsk?

Jag skickade in alla papper i ett kuvert!
    Jag skrev lite knasigt i slutet på inlägget där.. FK skulle skicka papper för att korrigera min inkomst när de fått mitt moderskapsintyg, men jag har inte fått några papper ifrån dem ännu. Det problemet går att lösa, men;

Det egentliga problemet är att FK vill ha ett utlåtande ifrån arbetsgivaren för graviditetspenningen och min chef befinner sig på andra sidan jordklotet. Det här skulle varit fixat innan h*n åkte enligt min åsikt.. Så ansökan kan jag skicka in, men den är i vilket fall inte fullständig :/
  • S1528

Har någon av er andra kollat på någon serie/dokumentär/video eller liknande rörande förlossningen som ni kan rekommendera? Jag vill ha lite mer känsla inför vad som väntar, det börjar ju trots allt ticka nedåt :)

Jag har precis börjat kolla på "En unge i minuten" och det är rätt bra tycker jag.

• S1528
    Madelen b skrev 2014-12-31 08:58:18 följande:
    Men måste ju finnas någon annan som kan fylla i? Det var inte någon av mina chefer som fyllde i utan våran administratör som sköter alla personalpapper!! Hoppas de löser sig iaf!!
    Det ordnar sig nog på ett eller annat sätt.. Men det är chefen som måste fylla i pappret, vi har ingen administratör eller liknande hos oss utan det skulle möjligen vara på huvudkontoret som ligger på annan ort. Men de där uppe har inte en susning om mina arbetsuppgifter och hur det funkar för mig att jobba rent fysiskt..

Så jag får snällt vänta tills nu efter nyår och ta itu med pappren då.. Det kommer ordna sig :)
  • S1528

Jag längtar så himla mycket efter BF och bebisen nu, har flera i min närhet som fått sina bebisar de senaste veckorna och det har liksom triggat igång alltihop..

Så för att det skulle kännas lite mer verkligt så beställde jag nyss babyskyddet och basen jag bestämt mig för på Jollyroom :) Så nu är vagnen fixad, en Brio Happy, och babyskyddet ett Brio Primo, så nu är alla stora grejer klara :)

• S1528
    Sommarsnö skrev 2015-01-01 18:28:27 följande:

Har ni tips på bra amningsinlägg och bh? Har förstått att man inte bör ha byglar på bh:n. Hur är det med amningsinläggen - vilket material är bra och ska man ha tvättbara osv? Kan ju totalt noll om detta.

Jag funderade på det där igår, vet inte ens vad man skall välja för storlek? Jag kommer förmodligen att få köpa amnings bh i sista minuten och sen bara hoppas att den passar.. Mina bröst lever liksom sitt eget liv, just nu är de inte ens svullna och drar ändå en E-kupa, hur stora kommer dom kanske inte bli när/om mjölken börjar rinna till?

Jag skulle nog vilja ha tvättbara inlägg, känns liksom lite slösaktigt med engångs, men ja, samma där, hur mycket kommer det att läcka?
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2015-01-01 20:06:37 följande:
    Ja det är ju jättesvårt. Och så var det någon som sa att det är inte alla som har bröst som läcker. Så kanske man ska avvakta med att köpa inlägg tills man ser om det behövs? Fast är de inte lite bra att ha ändå för att värma brösten så man inte får mjölkstockning?
    Men precis.. Så det lutar väl åt att köpa engångs att ha hemma första tiden och ev ett par tvättbara att prova med. Det skall ju tydligen skilja väldigt mycket på kvaliteten på de tvättbara också vad jag läst mig till..

Sedan jag blev gravid så får jag så fruktansvärt ont i bröstvårtorna när jag fryser så de drar ihop sig. Stod i kö till jul på Liseberg för ungefär en månad sedan och hade uppenbarligen en lite för tunn jacka, jag ville gråta av smärta. Likadant igår när jag var ute i ynka fem minuter, tänk den smärtan av kyla PLUS känslan av mjölkstinna bröst, näetack! Varmt och gott är min grej!
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-01-02 17:23:06 följande:
    Tror att det är mindre plats nu och att det därför känns mer. Jag känner honom i princip hela tiden smile1.gif
    Samma här, men jag tycker min blir bara vildare och vildare. Speciellt nattetid och tidigt på morgonen, då är det rejäl fight där inne.. Sitter jag säckigt så sparkar det på revbenen, och rätt vad det är så petar det ut en fot på sidan av magen, haha..

Ska bli spännande att se om hon är lika vild när hon kommer ut ;)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)