Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Apropå skötväskor, ni som köpt/ska köpa, vad har ni valt? :)

Jag har fastnat för en ifrån oioi som jag skulle kunna tänka mig att ha som handväska "när det är över" :)

• S1528

Vecka 26 idag :)

Var hos BM idag för kontroll. Allt såg bra ut, blodvärdet låg på 110 så det får jag vara nöjd med efter allt som varit.. SF-måttet var 25 cm . Tydligen har jag bara gått upp 2 hekto sedan förra BM besöket den 9 December :/

• S1528

Bidrar med en magbild jag också då..

Vecka 26, fortfarande ingen mage att prata om, tycker snarare att den krympt sedan vecka 25.. Men SF måttet låg fint på kurvan och BM berömde mina magmuskler, så det är väl dom som håller magen tillbaka.. Hon sa att hon trodde att det skulle börja synas en bula snart, men det sa hon å andra sidan förra besöket också den 9:de december..

Vi får väl se ;)

• S1528
    Bell13 skrev 2015-01-13 17:20:44 följande:
    Var du väldigt smal/vältränad innan du blev gravid? När jag hade fött mina barn sa barnmorskan som förlöste mig att hon kunde känna magmusklerna direkt efter förlossningen när hon undersökte magen. Har du gått upp i vikt någonting? Jag har hittills gått upp 9.5 kg. Om du följer kurvan så är det nog ingen fara att din mage är lite mindre smile1.gif
    Jag har alltid haft väldigt markerad och smal midja, och har alltid varit ganska "hård" i kroppen, mkt muskler och lite fett.. Tränat mellan 5-7 pass i veckan av och till.. Jag har gått upp 3,5 kilo totalt sedan inskrivningen i v.6, och bara 0,2 kilo sedan förra BM-besöket i vecka 20. Trots att jag knappt tränat alls på 6-månader och äter JÄMT.

SF-måttet idag var 26, så det ligger där man kan förvänta sig i denna veckan. BM skyllde bristen på bula på magmusklerna, och det kan nog kanske stämma. Om jag spänner magen så blir den nästan helt platt fortfarande.. När jag säger att jag är så pass långt gången är det ingen som tror mig, och alla var "stora som huuuuus" i samma vecka. Sjukt att det kan vara så olika!
  • S1528
    mandalii skrev 2015-01-13 19:40:19 följande:

Här är min mage i vecka 27 som jag gick in i lördags. Hos BM förra veckan i vecka 26 låg mitt sf mått på 25.

Din mage är superfin :)
  • S1528
    silverfirren skrev 2015-01-14 14:14:38 följande:

Undrar om de är någon mer här som gått ner i vikt? Har själv (utan att försökt eller velat) gått ner 9 kg och är själv orolig efter som man tillslut frisätter gifter om man går ner vilket kan gå över till bebisen Rynkar på näsan Barnmorskan sa " De här va inte bra de får vi ha koll på" men sen va de inge prat om dietist eller någonting vilket jag kom på när jag kommit hem... 

Jag har inte gått ned i vikt, däremot verkar jag gå upp väldigt långsamt. Mellan BM besök 9 Dec och BM besök 12 Jan hade jag endast gått upp 2 hekto, och 3,5 kilo totalt..

BM var inte speciellt bekymrad över min vikt, utan det enda hon sa var att "vissa går upp mycket, andra går upp lite. En del går upp jättemycket och andra går ned i vikt. Bebisen tar det den vill ha."

Jag vet inte vad du hade för utgångsvikt? Men är BM inte orolig så tror jag inte du behöver vara det heller :) Hade hon trott att det var någon fara hade hon garanterat vidtagit åtgärder och förmodligen skickat iväg dig på ett tillväxtultraljud..
  • S1528
    ullin skrev 2015-01-15 17:21:38 följande:
    Nää hon var inte med på ul men tänk om nån bild från ul som visade könet ligger i journalen på nåt sätt? Ska fråga nästa gång vi är dit.
    Det sparas väl inga bilder i journaler? Eller har jag missat något?
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2015-01-15 18:11:03 följande:
    Bilder kan sparas i journaler jo (har jobbat som läkarsekreterare) men det är tveksamt om ultraljudsbilder sparas. Tror inte det.
    Jo jag vet att man sparar tex röntgenbilder osv i digital form, men det var ultraljudsbilder jag syftade på. Det finns väl inget större medicinskt intresse i en ul-bild förutsatt att allt verkar normalt..
  • S1528
    Madelen b skrev 2015-01-15 19:07:29 följande:

När tar ni era järntabletter?

Tänkte då man inte ska äta 2h innan eller efter! Är bara på natten jag inte äter på 4h ;)

Jag tar mina (2 st niferex) efter måltid som inte innehåller mejeriprodukter. Jag kräks som en räv om jag inte har mat i magen innan jag tar tabletterna, och det var helt okej enligt BM iallafall :)
  • S1528
    Madelen b skrev 2015-01-15 22:13:23 följande:
    Jo det var de min bm rekommenderade mig oxå att ta innan ja lägger mig, men äter nästan jämt precis innan ja somnar så då tänkte ja att de inte gick!,
    S1528 skrev 2015-01-15 21:36:05 följande:

Jag tar mina (2 st niferex) efter måltid som inte innehåller mejeriprodukter. Jag kräks som en räv om jag inte har mat i magen innan jag tar tabletterna, och det var helt okej enligt BM iallafall :)

Jo jag äter jämt med;) men har tagit dem mitt i natten nu, vid kissningen! Men skadar säkert inte utan är väl mer att de kan ge sämre effekt!
    Så länge man undviker mjölkprodukter, grönsaker, kaffe och the som (kan) minska upptaget av järnet så skall det inte vara några problem att ta tex niferex ihop med mat. Jag tar mina tabletter ihop med ett glas apelsinjuice och en skiva grovt solrosbröd. Funkar bra för mig, mitt HB håller sig uppe och jag slipper kräkas..

En annan sak att tänka på är att om man använder medicin emot halsbränna slår det ut järnupptaget om man har otur, kalcium, magnesium och aluminium har den effekten. De två sistnämnda finns i Gaviscon respektive Novalucol, kalcium finns i mjölkprodukterna..
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)