Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

emmasdag skrev 2014-12-15 19:06:24 följande:
    För mig är det tvärtom, folk kommenterar att magen är såå stor och att jag kommer bli gigantisk innan det är dags. Det är inte heller så jättekul o höra.. Vi är alla olika, men folk verkar på något konstigt vis tro att det är okej att kommentera ens utseende bara för att man är gravid!
    Lite sådär känner jag också.. Lite som om man vore allmän egendom. Vi får väl se om någon försöker klappa på mig längre fram, risken finns att jag biter av dem fingrarna ;)

Jag får mest höra att jag kommer att få sååå mycket bristningar när magen är så liten och helt plötsligt drar iväg i storlek nu efter vecka 21. No shit Sherlock, jag hade ingen aning om att magen växte som den ville ;)
  • S1528

V.22 idag och fortfarande världens minsta babybula.. Som sagt, om jag inte visste att jag var gravid hade jag börjat tvivla. Men hela magen har ändrat form och det märks att allt "trycks uppåt" där inne, så jag får anta att den växer uppåt och inte utåt.. Känner mig bara plufsig och tjock just nu..

• S1528
    Evina skrev 2014-12-16 13:53:23 följande:

Hur är det med er viktuppgång? Var hos barnmorskan igår och hon blev lite bekymrad över min. Jag är i v 24 och har gått upp 11 kilo. Jag själv är inte orolig, väntar mitt fjärde barn och har varje gång gått upp runt 30 kilo. Hade normalvikt innan graviditet.

Hur tänker ni kring viktuppgång och mat? Äter vad ni vill tills ni är mätta eller har ni andra idéer?

Jag har gått upp nästan tre kilo sedan plus, men det har nog mer att göra med att jag fått lägga ner all träning de senaste månaderna än med graviditeten som sådan..

Jag äter allt, och jag äter tills jag blir mätt. Undviker ingenting men känner mig heller inre sugen på något speciellt.. När jag var hos BM förra veckan frågade jag hur mycket man brukar ha gått upp och hon svarade "någonstans runt tre kilo", så det kändes bra för mig att höra. Men förstår om det är trist när man lagt på sig lite mer, dumt att hetsa tycker jag. Och om det dessutom är ditt fjärde barn vet du ju hur det går till ;)
  • S1528
    Bell13 skrev 2014-12-16 15:58:27 följande:

Min mage i v 25 phpkdoWbh52917.jpg

Men vad fin, jag vill också ha en såndär rund fin liten bulle! :)
  • S1528
    Bell13 skrev 2014-12-16 18:42:23 följande:
    Tack smile1.gif den växer massor nu. V 24+4 idag
    Jag är bara 21+0 så jag ligger lite efter ;) Men man ska inte klaga, det är fantastiskt att få vara i v.22, det känns som det inte var så länge sedan man gick och väntade på att komma förbi den magiska v.12!
  • S1528

Babyproffsen i Sisjön, vilken kanonbra butik alltså.. Såg att någon tipsat tidigare i tråden och bestämde mig för att åka dit.. Fick hjälp med att prova vagnen i bilen, tittade på både Brio och Emmaljunga och dessutom på babyskydd. Allt med en jättetrevlig tjej som jobbade där.

Nu vet jag inte om jag vill ha en Emmaljunga eller en Brio. Det enda jag vet är att min bil är tokigt liten, haha!

• S1528
    Freje skrev 2014-12-19 08:43:28 följande:

Yippie. Går in i vecka 23 idag.

Nu börjar det sjunka in att vi snart är fyra i familjen. Har inte börjat fixa något än. Handlade bara ett plagg efter att RUL var avklarat. Kanske man kan hitta lite på rean sen. En del neutralt får lilltösen ärva av storebror som jag sparat. Vagnen, en Brio med fasta lufthjul, får duga till en början. Kommer nog att skaffa en nyare när det är dags att byta till sittdelen. Det enda stora inköpet som vi kommer göra är att köpa en ergonomisk bärsele, funderar på att prova en Pognae.

Kommer säkert att komma på fler saker längre fram. Ska försöka mig på att sy ett babynest också.

Förresten, hur lång tid innan tänkte ni gå på ledighet? Med sonen gick jag en månad innan, men det var för att det var jul och nyår. Hittills mår jag ju prima, men tänkte att det kan vara skönt att vila och förbereda sig lite någon/några veckor innan.

Jag går senast 8 veckor innan, om försäkringskassan får tummen ur vill säga.. Eventuellt kan det bli fråga om sjukskrivning tidigare men jag hoppas på att kunna hålla igång så länge som möjligt. Jag är otroligt tacksam att jag fortfarande klarar av att jobba tack vare att magen är så liten, det är gott att kunna få 100% lön så länge som möjligt! Men man vet ju aldrig hur länge kroppen håller :/
  • S1528
    Apriltös skrev 2014-12-19 07:45:31 följande:

Skulle denna tråden vara positiv eller de ska bli massa påhopp och tråkigheter här nu?

Jag håller med dig..

Tror att vi alla kan vara överens om att det förmodligen inte är någon i tråden som skulle skada sitt barn medvetet.

Så låt oss behålla den bra stämningen i tråden!
  • S1528
    Freje skrev 2014-12-19 09:34:01 följande:
    Har du ett fysiskt krävande arbete? Jag själv är en kontorsråtta (systemförvaltare inom IT) och det som tar på kroppen är allt stillasittande. Men jag försöker att stå och jobba en hel del. Känner av foglossning enstaka dagar, men bara lindrigt. Jag är så tacksam så länge kroppen inte protesterar mera. Tänker som du att det är skönt med lön så länge som möjligt men vill också hinna med att vila kroppen och mentalt förbereda mig för kommande förlossning.
    Jo jag har ett väldigt fysiskt krävande jobb, klättrar på grejer, kryper och sitter inte stilla mer än när jag har lunchrast, så jag är tacksam för att det fungerat så här långt.. Nu tar jag semester nästan tre veckor över jul och nyår så det blir spännande att se hur det fungerar rent fysiskt när jag kommer tillbaka.

Jag hade jätteproblem med foglossning och även ischias tidigare i graviditeten men det har lugnat ned sig nu, tack och lov :)

Tänker också så, vill varva ned och göra det som behövs för att få kroppen att må bra sista veckorna :)
  • S1528
    EmmasaraL skrev 2014-12-20 08:25:22 följande:

ÅÅ, måste bara tipsa!

Har haft supersvårt att hitta sköna mammabyxor, HMs vanliga töjer sig så lätt och blir så lösa efter ett tag. Så i dag har jag bara 1 par mammabyxor och känns trist att behöva ha samma hela tiden.

HM har nu ett par som heter shaping jeans, och de har tagit in även till mammabyxorna. 1 par säljer dem, visserligen dyrare (599 smile1.gif men OMG vad sköna! Blev så glad! Köper sällan kläder pga miljöskäl men dessa var otroliga så jag var tvungen. Ett litet tips om fler har haft bekymmer och finna ett par bra jeans. Hoppas på att kvalitén är så bra att de håller till nästa graviditet (och nästa igen och igen om man så vill smile1.gif )

Jag har inte ett enda par mammabyxor inför de kommande månaderna, det enda jag köpt är ett par jeggings med gylf och allt på cubus för 149 kr. Köpte strl M och då går de över den lilla magen ;) Billigt och bra!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)