Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

ullin skrev 2015-01-02 21:33:31 följande:

Är det någon fler som går upp i vikt i alldeles för rasande fart? Själv har jag gått upp 1,7 kilo från julafton till nyårsafton. Märkte att mina fingrar svullnat och att sockarna gett märken efter resåren så mycket är väl vätska men inge kul ändå. :/

Sen nyårs har vikten fortsatt upp med ca 300 g/dag. Jisses om det ska fortsätta så här.

Är nu i vecka 24.

Nä, du är inte ensam.. Jag är i samma vecka som du. Sedan den 21 dec har jag gått upp från 63 till 65 kilo, bara sådär. Poff! Igårkväll vägde jag till och med 66 men hade gått ned ett kilo vattenvikt till idag tydligen, haha.. För mig var det stort att gå över 60 kilo-strecket, det har aldrig hänt förut..

Jag tror, och hoppas att min vikt ska ligga någonstans runt 75 kilo när det är dags för förlossning. (Bantar inte, äter mat när jag är hungrig men känner inget sug efter sötsaker.) Men om det skall fortsätta såhär så vete sjutton, då kan det lika gärna bli 85 ;)
  • S1528
    Malinpetronella skrev 2015-01-02 23:15:50 följande:

Måste fråga er andra en sak då jag inte hade detta under förra graviditeten.

Alltså flytningar kan ju öka, men jag kan få så mycket under ex en promenad att det går igenom trosor och tights . Till och med jeans ibland. Trodde först att det var vattnet som sipprade men det är det inte. Känns oerhört ofräscht ....=/

nån mer som kan få så?

Du är inte ensam, jag har också samma sak.. Kör med Tena trosskydd sedan några veckor tillbaka, dels pga flytningarna men också dels för att jag inte litar på att jag kan hålla tätt om jag får en hostattack eller nyser.. Så här är det hårdträning med knipövningar nu, och flytningarna är väl bara att hoppas att de försvinner av sig själv sedan :)
  • S1528
    mandalii skrev 2015-01-03 00:05:49 följande:

Någon som har tips på ett bra och säkert babyskydd?

Jag har beställt ett Brio Primo babyskydd med tillhörande bas.

Vet att många rekommenderar att välja ett babyskydd med fempunktsbälte istället för trepunkts som Primo har, men enligt NTF finns det inga studier som påvisar skillnad i säkerhet mellan tre, fyra och fempunktsbälte så länge det sitter korrekt.

Valet föll på Primo för att sen var lätt för mig att bära, för att den var förhållandevis kompakt och bra att få in i min lilla tvådörrars bil.

Jag tycker att du skall åka till närmaste babybutik och klämma och känna lite, det skiljer väldigt mycket i vikt mellan olika babyskydd också.
  • S1528

http://www.bäst-i-test.se/Babyskydd

Det skiljer 0,95 kg mellan Logico och Cabriofix. Och 0,35 kg mellan Primo och Cabriofix. Det verkar spela på +-1kg mellan de flesta märken och modeller..

Att Cabriofixen är bland de lättaste på marknaden rent viktmässigt kan man inte säga emot, jag har klämt och känt på den också innan jag bestämde mig för Primo. Men för min del gick Cabriofixen bort eftersom den kändes så "tom" på sidorna och mycket grundare, samt att den inte riktigt passade mig att bära trots att den var lätt.

Jag tror att valet av babyskydd är en smaksak om man väljer ifrån de vanligast testade märkena. Sedan får man nöta fördelat mot nackdelar tills man kommer fram till ett beslut. Huvudsaken är ju att man väljer något man tror är säkert :)

• S1528
    Madelen b skrev 2015-01-03 18:23:11 följande:
    Tack det var ett härligt inlägg att läsa! Känns bättre! Tråkigt att höra om dina problem dock!
    Jag har tagit alvedon två gånger när jag haft ordentlig huvudvärk och cocilliana emot hostan 3-4 ggr per dag i ca 8 dagar. Har bestämt mig för att inte ha dåligt samvete eller vara orolig för sådant som skall vara okej enligt läkaren. Vi är alla i händerna på sjukvården, från inskrivningen på MVC ända fram till förlossningen och då väljer jag att försöka lita på deras kompetens :)
  • S1528
    mandalii skrev 2015-01-03 23:54:30 följande:

Tack för alla tips ang babyskydd! Funderar på den här som fått bäst i test, Be Safe Izi go. Men frågan är, behöver man en bas eller funkar det utan. Hur tänker ni? Det är ju typ dubbla priset med en bas, men ur säkerhetssynpunkt, hur stor skillnad är det? 

För mig var det självklart att ha en bas till babyskyddet. Jag har sett för många dåligt, vingligt och felaktigt(!) fastspända babyskydd i jobbet och jag vill absolut inte utsätta mitt barn för det.

Rent krockskyddsmässigt tror jag inte att det är någon skillnad med och utan bas. Men med en bas minskas processen det innebär att få in barnet i bilen med ett moment. Dvs spänna fast barnet i stolen och sedan spänna fast stolen i bilen med trepunktsbälte. Antingen sitter basen permanent monterad med bälte och/eller IsoFix och skyddet klickas bara i och kontrolleras. En glömskans riskfaktor som elimineras, det känns iallafall bra för mig.

En annan sak som jag själv observerat och som är otroligt viktig att tänka på är att inspektera bältet så att det inte blir skadat under användning, tyvärr har vissa babyskydd ibland ganska vassa kanter som skaver sönder bältesbandet om det kan röra sig något fram och tillbaka. Ett skavt bältesband är ett dåligt bälte och skall bytas ut pronto!!

Ni som tänkt ha era barn i bilens framsäte bör provmontera så fort ni får hem babyskyddet, för vissa bilar har bälten som är för korta för att användas utan bas. Trist att komma på det för sent när det inte går att byta eller blir tight om tid att komplettera med bas innan bebisen kommer.

Skall man använda bas så är det bra om man är två när man skall montera den. Beroende på hur "fluffigt" bilens eget säte är kan man behöva trycka basen ganska hårt nedåt för att kunna spänna fast den tillräckligt hårt med bilens bälte.

Så, nog med jobb för stunden, nu återgår jag till att ha semester ;D
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2015-01-05 18:19:39 följande:

Eftersom vi verkar ha en bilbarnstolsexpert i gruppen passar jag på att fråga ;)
    Har hittat ett babyskydd som vi vill ha - Cybex Aton Q på en holländsk sida. Är det vanskligt att köpa därifrån eller ska det vara samma stol som man kan köpa i Sverige (tänker på t ex flamskyddsmedel eller annat att tänka på)? Svårt att få tag i den stolen i Sverige - har bara hittat den på en butik i Upplands-Väsby eller var det var men då måste man fysiskt åka dit och köpa den och vi bor inte i Sthlms-området. Dessutom var den billigare i Holland.

Om det är mig du syftar på så är jag tyvärr långt ifrån expert på bilbarnstolar ;) Men jag jobbar med fordonssäkerhet, och får se både det ena och det andra, i situationer som vi inte skall gå in på i en positiv tråd som denna..

Jag har förmånen att få klämma och känna på alla möjliga varianter, tyvärr har jag nog aldrig sett den modellen du söker. Jag tror att det blir bra i slutändan så länge man väljer en bilstol som är testad och godkänd, hittar den lösning som passar dig bäst och eliminerar risken för slarv och glömska.

Men jag hoppas att du får svar på dina frågor av någon annan, och att du blir nöjd oavsett :)
  • S1528

Är det någon mer än jag som drömmer otroligt mycket nu under graviditeten? Vet att det är vanligt med drömmar, men jag drömmer om människor och saker som ligger långt tillbaka i mitt förflutna och jag upplever att jag drömmer väldigt intensivt. Ibland känns det nästan lite läskigt.

Någon mer?

• S1528
    Madelen b skrev 2015-01-06 11:54:10 följande:
    Jag drömmer jätte konstiga drömmar, drömmer det i vanliga fall oxå men nu är dem antingen sexuella eller våldsamma konstigt nog var lika förra grav oxå!!
    Då är det alltså bara inte jag.. Ibland när vaknar har drömmen varit så verklig så jag vet inte om det hänt på riktigt eller ej. Har drömt två gånger om en kille jag känner som jag inte är ett dugg intresserad av. Och en gång drömde jag att min sambo lämnade mig och jag vaknade helt knäckt..

Måste vara hormonerna eller något då som gör att hjärnan snurrar :/
  • S1528

Då verkar det som vi är ungefär lika snurriga allihop ;)

Men jag blev ärligt talat lite skärrad och fundersam efter att jag drömt de där sexdrömmarna. Det kändes som att det var hjärnan som ville säga till mig att "nu är du gravid och det betyder att du kommer att höra ihop med någon för evigt. Har du tänkt över detta ordentligt?"

Som tur är kom jag fram till att allt var som det skulle :)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)