Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Vecka 25 idag, tillbaka på jobbet efter nästan tre veckor ledigt och känner mig helt ogravid om det inte vore för alla sparkar. Fortfarande ingen som ser att jag är gravid. Ser väl i största allmänhet bara ut som jag ätit för många lussebullar ;D

Hur växer det för er andra? :)

• S1528

Fina magar allihop!

Jag längtar tills min blir sådär rund och fin också. Skall till BM nästa vecka och bla mäta sf-måttet för första gången, jag börjar nästan undra, min mage känns så bedrövligt liten jämfört med "alla andras". Vet inte om jag köper förklaringen om att det är magmusklerna som håller in magen längre..

• S1528
    Öholm skrev 2015-01-07 22:10:13 följande:
    Min mage ser också mycket mindre ut än de flesta här. Mitt sf-mått var precis på nedersta kurvan när jag mätte första gången i v. 25; 22 cm. Inget konstigt enligt min bm eftersom jag är ganska lång och smal. Hon säger att jag bär barnet långt in, mot ryggen liksom. Hon förutspår en fortsatt liten mage för min del även då bebisen är normalstor. Känns lite tråkigt att inte ha en stor, fin kula, men det tar mindre på ryggen och det viktigaste är ju bebisen mår bra. smile1.gif
    Skönt att det inte bara är jag som är liten.. Men det känns så trist när folk skrattar och säger att "sådär såg jag ut i vecka 12" och "är du säker på att du är gravid". Jag känner mig liksom aldrig fin utan bara som en plufsig variant av mig själv. Och jag är trött på att jag kommer "få såå mycket bristningar om magen börjar växa nu".

Man tycker liksom att det borde synas mer eftersom jag är under 160 cm lång och någonstans måste ju den här 30 cm långa krabaten rymmas..
  • S1528
    Öholm skrev 2015-01-08 07:33:13 följande:
    Trist att du har fått höra så tråkiga kommentarer smile4.gif . Jag har mest fått höra saker som: "oj, det syns ju knappt alls" och "nu börjar det ju faktiskt synas lite". Det är inga kommentarer som stör mig alls. Jag känner mig inte alls som en tjockare version av mig själv, utan älskar varje förändring som syns smile1.gif . Och det där med att det skulle uppkomma fler bristningar nu än om du börjat växa tidigare är bara skitsnack. Bristningar beror främst på hormoner. Dessutom så kanske du inte kommer att få så stor mage. Man får vara glad om bebisen mår bra och att en mindre mage troligtvis belastar ryggen mindre samt att man förblir mer rörlig. smile1.gif
    Jo men precis, bebisen verkar ju må alldeles ypperligt bra så som hon stökar omkring där inne :)

Men jag hade liksom ändå önskat att jag kunde få ett "men vad kul!" oftare när jag berättar att jag är gravid istället för "nähä?". Det tar lite på psyket, trodde inte att jag brydde mig men det måste vara hormonerna :/
  • S1528
    Humledumle skrev 2015-01-08 14:13:11 följande:

Låter kanske som jag är väldigt dum nu men tar man ut föräldradagar när man går hem ? För då får man väll vara hemma kortare efter födseln ? :)

Om du inte är berättigad till graviditetspenning så måste du ta ut föräldrapenning om du inte har annan semester eller ledighet att ta ut ifrån jobbet.
  • S1528

Någon som blivit berättigad till graviditetspenning?

- Om nu skrivit redogörelse i en bilaga; Vad har ni skrivit? Och hur har ni skrivit?

Jag ska sätta mig och fixa med alla papper ikväll, så tips mottages tacksamt :)

• S1528
    Mars12 skrev 2015-01-08 20:06:33 följande:

S1528: jag har blivit beviljad graviditetspenning så gör min sista jobbdag 31/1. Man kan ju bli beviljad för olika saker, vet inte vad du jobbar med eller varför du vill söka?

Jag själv är personlig assistent till en kille som är utåtagerande plus att vi alltid jobbar helt själva. Så det krävdes inte så mkt info från min sida.

Jag vill helst inte skriva ut för mycket på nätet vad jag jobbar med, är mån om min anonymitet då jag har ett ganska ovanligt yrke.. Men det är ett fysiskt påfrestade yrke iallafall.

Jag var egentligen mest bara nyfiken på vilken "approach" andra som blivit beviljade GP har valt, läser mycket om ifall man skall skriva att man är en belastning för sitt jobb, eller om jobbet är en belastning för en. Har förstått att man skall akta sig för att gnälla eller vad man skall säga, men det kan vara hörsägen också :)

Jag har suttit med blanketter till FK hela kvällen och fixat och donat :)
  • S1528
    Madelen b skrev 2015-01-08 21:54:24 följande:
    Skickade in mitt förra veckan jag skrev 2a4 med alla tunga moment och hur en arbetsdag ser ut! Var niga med att uppge vikter på lyft och antal mm!

Får se om dem godkänner men min kollega vart godkänd förrra månaden så jag kräver att jag med blir godkänd ;)
    Jag hållet tummarna för dig :)

Jag har inga direkt tunga lyft, däremot vridningar där kroppen är belastad. Känns som att FK absolut vill ha LYFT och inget annat för att man skall bli beviljad GP..

Men jag har hittills gjort en liten lista på vad jag gör under en dag, och det innebär bland annat knästående ca 75 ggr/dag, vilket kommer att bli svårt att ta sig upp ifrån framöver ;)

Knästående, klättrade, trånga utrymmen, vridningar mm, jag hoppas att det räcker *håller tummarna*
  • S1528
    DiplomatiskaJag skrev 2015-01-09 06:29:07 följande:

Hej!

Jag är inte så aktiv här i tråden men läser nog dagligen vad ni skriver. Nu är det flera som pratar om havandeskapspenning. Vad jag förstått är det svårt att få hp beviljat om man inte har tunga lyft. Själv arbetar jag på förskola med barn som är 3-6 år och jag ser ingen anledning att ens försöka få hp när jag läser ansökningspapprena för jag skulle behöva ljuga och överdriva rejält för att ens ha en chans att få hp.

Min plan är att vara hemma de sista 4 veckorna innan Bf och det lutar åt att jag tar semester för att klara det ekonomiskt. Har fått mina 25 nya semesterdagar nu när det blev årskifte.

Men om jag skulle få väldigt ont i ryggen så kommer jag istället att sjukskriva mig och spara semesterdagarna till senare.

Håller tummarna för att ni som ansöker om hp får det beviljat.

Jag har läst att många som arbetar på förskola får avslag, det verkar vara välkänt. Och jag säger absolut inte att någon som jobbar inom barnomsorgen inte ska ha GP, men det finns många fysiskt belastande yrken som INTE innebär lyft.

Mitt arbete är mycket fysiskt belastande även om det inte innebär regelrätta lyft av "lösa saker". Jag gör upprepade vridrörelser var 20:de minut 8-11 timmar om dagen med belastningar på upp till (uppskattningsvis) 50 kilo. Utöver det står jag upp hela arbetstiden, jobbar i knästående, på alla fyra, kryper in i trånga utrymmen mm mm. Det är kanske inte vad försäkringskassan frågar efter, men borde vara fullt tillräckligt om någon som tex jobbar i en butik, sitter i kassor mm kan få full GP vilket jag läst om på många ställen.

Om det är fysiskt möjligt för dig att jobba till 4 veckor innan BF är det bara att gratulera. Det är det absolut inte för mig om inte jag är enormt lyckligt lottad vid den tidpunkten. Jag tycker alla som har behovet skall söka graviditetspenning, inte låta bli för att det finns risk att bli nekad :)
  • S1528
    Mars12 skrev 2015-01-09 07:14:05 följande:

S1528: om ditt arbete är så fysiskt ansträngande så borde du ju kunna få, så länge som inte FK tycker att det finns andra på din arbetsplats som kan göra det istället. Eller att man helt enkelt kan bli flyttad till andra arbetsuppgifter. Sen tror jag mycket tyvärr handlar om VEM man får som handläggare. Men lycka till, jag tror du grejar det :)

Madelen b: Jag har BF 11 april.

Precis.. Och det är synd att det skall vara så att det är handläggaren som skall avgöra och inte yrket som ska avgöra. Det finns absolut många yrkesgrupper som hade behövt GP som blir nekade, som tex många inom barnomsorgen. Men det är just lyften dom efterfrågar, vilket blir så himla fel för många och det känns så orättvist.

Min chef sa senast igår att det är ett rent lotteri detta med GP, hon har anställda som har samma jobb som blivit både nekade och beviljade. Så det är bara att hoppas :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)