Inlägg från: EmmasaraL |Visa alla inlägg
  • EmmasaraL

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

FCet skrev 2014-10-21 17:56:46 följande:

Inatt när jag jobbade smög jag in till våra nya uljtraljuda apparat och tänkte prova och se om jag skulle hitta min lilla skatt.

Och visst hitta jag den. Jag såg en hel del faktist. Är nu i v 14+4. Såg ryggraden, armar och ben, huvud med hjärnhalvorna, lungor och ett tickande hjärta. Ja det mesta syndes.

Bebisen ville inte vara stilla, hade hicka och oj vad den rörde sig. Jag satt där och filmade allt, så nu har jag en hel del bilder och video :)

Kändes så konstigt att det var så himla mycket rörelse men att jag inte kände något alls. Vet att bebisen fortfarande är jätte liten, men ändå :P och nu vet jag att det finns något där inne med ett litet hjärta <3

Jobbar du som barnmorska eller liknande? :) Vad kul, önskade att jag kunde så! 

Kan känna igen mig i det där, vår bebis rörde jättemycket på sig, ville knappt ligga still och så känner man inget! Spännande, kul att du har möjligheten till det :)
  • EmmasaraL
    LillaSandy skrev 2014-11-04 17:56:58 följande:

Hej! :)
    Ser folk på er att ni är gravida? Vilken kroppsform har ni annars? Mulliga, smala, kraftiga? 
    Jag är i v 17 imorrn och mina närmsta kollegor vet redan sen två veckor. De frågade mig, men de är jag så pass nära att de kunnat fråga mycket tidigare vid minsta misstanke. Men idag frågade en annan kollega som jag inte står lika nära, hon sa att en annan kollega frågat om hon tror jag är gravid för den andra tyckte det såg ut som det, och då frågade hon :) Så det syns nog lite nu. 
    Själv var jag rätt så smal innan, det kanske syns tidigare då än om man var lite mullig. 

Jisses vad ni är aktiva här inne! Kul! Somnar så tidigt på kvällarna så jag orkar inte kolla igenom varje dag :)

Om man bortser från fettet som jag haft sedan tidigare på magen så tycker jag inte att det syns alls att jag är gravid... (v 16+3 idag). Ibland när jag har vaknat i natten kissnödig så har jag haft en stor bula på buken. Sen försvinner den när jag har kissat :) Ibland är man extra svullen om magen och då ser man höggravid ut (!)

Eftersom jag fick MA i våras så är jag supernojjig över att bebis kanske inte lever längre... tänker på det varje dag. Trodde jag skulle kunna släppa oron efter ultraljudet i v 13 men icke. RUL den 27 november. Känns oerhört långt dit.

Nåja, magen kanske inte börjar synas förrän i v 20, då har den ju precis nått upp till naveln i princip.

Roligt att läsa för er som varit på RUL och allt har varit bra :) Hoppas fortfarande att min sambo ska ändra sig gällande att ta reda på vad det är för kön på barnet, jag är så nyfiken.

• EmmasaraL
    BigMami skrev 2014-11-08 06:27:04 följande:

Jag har följt tråden sedan start.. Jag har skrivit några kommentarer här då och då så nu kanske jag ska presentera mig också

Jag är född 83 & är gravid med nummer 4 som väntas komma den 6/4-15. Har en pojke född 03, flicka 04 och flicka 12 så nu på RUL visade det att vi kommer få jämna par av alla barn

Jag har känt sparkar och rörelser sedan länge då moderkakan är i bakvägg. Jag känner av honom dagligen både på utsidan och igår hade han hicka! Mysigt!

Hoppas det är ok att jag smyger in lite sent

Bara mer kul att läsa om alla :) vi verkar vara många här och det är ju kul :)

Första barnet och har inte känt något ännu, vet dock att livmodern ligger i framvägg så kan ju dröja flera veckor till innan bebis gör sig till känna (v 16+3 idag).
  • EmmasaraL
    Hanna 681 skrev 2014-11-08 08:56:12 följande:
    Fick äta levaxin vid min förra graviditet på grund av brist på sköldkörtelhormon. Då var jag helt utmattad under graviditeten. Den här graviditeten är jag mkt piggare, känner mig nästan mer energisk än vanligt under dagarna. Min värden har varit normala. Tänk att varje graviditet kan vara så unik!
    Skönt att läsa att du känner dig piggare! Hade en väninna som hade alla möjliga krämpor under sin första graviditet och förlossningen var en mardröm.

Så hon blev väldigt deprimierad när hon kort efter dotterns födelse blev gravid igen. Men denna gång har graviditeten bara varit bra, så visst är det helt fantastiskt att det kan vara så annorlunda vid varje graviditet :)
  • EmmasaraL
    alhi skrev 2014-11-08 09:10:04 följande:

Svarar själv också. Tror att min moderkaka vuxit sig och hamnat på framsidan. Kände av liten redan v 16 och sporadiskt sedan dess. Känner hur hen vrider och buffar men inga galna sparksessioner ännu. Moderkakan låg i fundus v 14 så det är nog den som däämpar en del. Vissa dagar känner jag buff ett par ggr om dagen och andra bara på kvällen. Ibland går det några dagar utan.

Första barnet? Önskar att jag också fick känna buffar men väntar tålmodigt :)
  • EmmasaraL
    alhi skrev 2014-11-08 09:38:36 följande:
    fjärde graviditeten, tredje barnet (har en son som dog under förlossnningen)
    Är i v 20 imorgon så så tidigt är det inte. nu längre
    Bell13 skrev 2014-11-08 09:19:31 följande:
    Jag känner bara på kvällen när jag ligger i soffan. Har moderkakan i framvägg och känner därför inte så tydligt som jag gjort i tidigare graviditeter. Det viktiga för mig är att jag känner någonting.
    Du är pärla! Det där var precis vad jag behövde höra {#emotions_dlg.flower}
    Tråkigt att höra om din pojke! Det sägs ju att ju fler graviditeter, desto större sannolikhet att man känner av barnet tidigare. Men det är säkert olika. Ja, nej, då är du ju halvvägs! :)
  • EmmasaraL
    anlili skrev 2014-11-08 09:58:54 följande:

Åh, vad jag längtar efter att känna rörelser. Men är i v. 17 med första barnet och moderkakan i framvägg så det lär väl dröja ett tag till.

Jag ringde barnmorskan i måndags och hon rekommenderade att jag skulle börja med järntabletter trots bra värden vid inskrivning eftersom jag har varit så trött sista veckorna. Köpte Niferex och ångrar mig djupt. Ingen annan som fått kraftiga biverkningar av dem? Jag började må illa torsdags. Fick i mig väldigt lite mat under dagen. Igår gick jag hem från jobbet vid lunch och såg ut som ett spöke. Mådde fruktansvärt illa och hade huvudvärk från helvetet. Lyckades inte äta något på hela dagen, drack då mycket jag orkade men det vart knappt det gick heller och sen började jag spy. Har inte mått illa alls tidigare och såg då att illamående och kräkningar är vanliga biverkningar på Niferex. Efter ett skakigt dygn könet jag mig nu bättre igen och tänker inte ta några fler tabletter innan jag har varit och tagit prover så jag VET om jag överhuvudet har järnbrist.

Då är vi i samma läge gällande antal veckor och moderkakan i framvägg (skrev livmoder i tidigare inlägg..hm...! - är sjukt snurrig dessa dagar...!)

Jag har också blivit rekommenderad Niferex, fast fr.o.m. v 20. Har hört att de ska vara mer vänliga mot kroppen, men det låter ju inte alls bra det du upplever! Nu blir jag lite avskräckt från att ta dem. Kan man verkligen inte äta sig till bättre järnvärden?

Trist att höra! Hoppas det finns något annat sätt!
  • EmmasaraL
    anlili skrev 2014-11-08 10:35:27 följande:
    Det finns andra järntabletter men jag tror att Niferex innehåller mest järn. Därför tänker jag att det är bättre att ta prover först så man vet om och i så fall hur mycket man behöver. Verkar ju onödigt att ta mer än nödvändigt när bieffekterna blev så här brutala. ;)

Verkar ju dock vara många som klarar av dem alldeles utmärkt också...
    Hm  ja... svårt att veta när man ej har testat. Har aldrig behövt kräka under min graviditet, vill inte börja nu heller.
    tjallamallan skrev 2014-11-08 10:42:57 följande:

Jag har valt bort Niferex pga att jag mådde så illa av dom. Äter istället Duroferon som jag tycker är mycket bättre för mej. Blir dock väldigt hård i magen men äter linfrön och kiwi varje dag för att hålla igång magen och det funkar bra.

Sommarsnö skrev 2014-11-08 11:06:58 följande:
    Ta den innan du ska sova! Det gör jag och då går det bra. Provade på morgonen men då mådde jag illa och fick våldsamt magknip. Hört andra som det också funkar bra för om de tar den precis innan de ska sova.
    Bra tips! Tack för detta :) Man får kanske testa sig fram?
  • EmmasaraL
    Hanna 681 skrev 2014-11-08 12:32:58 följande:
    känner också väldigt långt ner. precis som du beskriver, nere vid könshåret
    Tack för info! När man pratar om rörelser så tänker man inte ofta på vart det ska kännas hehe! Men nu vet jag lite mer om man skulle känna nått där i trakterna
  • EmmasaraL
    madde10 skrev 2014-11-08 11:28:59 följande:

Gah, jag börjar noja nu. v 17+4 och har inte känt nånting än. Barn nummer två. Nojar över MA hela tiden. RUL på onsdag så då får jag veta. 

Känner detsamma. Håller tummarna för oss att allt är bra. Inte långt kvar till onsdag :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)