Inlägg från: EmmasaraL |Visa alla inlägg
  • EmmasaraL

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Freje skrev 2014-12-19 08:43:28 följande:

Yippie. Går in i vecka 23 idag.

Nu börjar det sjunka in att vi snart är fyra i familjen. Har inte börjat fixa något än. Handlade bara ett plagg efter att RUL var avklarat. Kanske man kan hitta lite på rean sen. En del neutralt får lilltösen ärva av storebror som jag sparat. Vagnen, en Brio med fasta lufthjul, får duga till en början. Kommer nog att skaffa en nyare när det är dags att byta till sittdelen. Det enda stora inköpet som vi kommer göra är att köpa en ergonomisk bärsele, funderar på att prova en Pognae.

Kommer säkert att komma på fler saker längre fram. Ska försöka mig på att sy ett babynest också.

Förresten, hur lång tid innan tänkte ni gå på ledighet? Med sonen gick jag en månad innan, men det var för att det var jul och nyår. Hittills mår jag ju prima, men tänkte att det kan vara skönt att vila och förbereda sig lite någon/några veckor innan.

Härligt :) Ja, man kan nog få en hel del inköp på rean, om där finns små stl kvar dvs :) Kommer nog också köpa en erg.bärsele :) Kul att sy eget!

Jag kommer att gå 1 månad innan ca, vill hinna slappna av från jobbet och släppa allting så jag kan ha full fokus på bebisen :)
  • EmmasaraL

ÅÅ, måste bara tipsa!

Har haft supersvårt att hitta sköna mammabyxor, HMs vanliga töjer sig så lätt och blir så lösa efter ett tag. Så i dag har jag bara 1 par mammabyxor och känns trist att behöva ha samma hela tiden.

HM har nu ett par som heter shaping jeans, och de har tagit in även till mammabyxorna. 1 par säljer dem, visserligen dyrare (599 men OMG vad sköna! Blev så glad! Köper sällan kläder pga miljöskäl men dessa var otroliga så jag var tvungen. Ett litet tips om fler har haft bekymmer och finna ett par bra jeans. Hoppas på att kvalitén är så bra att de håller till nästa graviditet (och nästa igen och igen om man så vill )

• EmmasaraL
    LillaSandy skrev 2014-12-26 22:12:55 följande:

Har nu ikväll igen sd med 3-6 min mellanrum vad jag kan känna. Fick voltaren o alvedon då jag var inlagd i förrgår. Då gav det med sig. Fick med mig voltaren hem. Jag har inte så ont att jag inte står ut. Men bör kanske ta en voltaren för att minska sammandragningarna för barnets skull?

Tråkigt att läsa :/ Vilken vecka är du i? Hoppas SD ska minska för dig och barnet skull!
  • EmmasaraL
    madde10 skrev 2014-12-30 16:01:14 följande:

Var hos BM idag, v 25+0. Järnet låg på 115 så nu ska jag börja med niferex. Gjorde första måttet på magen, det var 25 cm. Hon sa det var stort, så det blir väl som förra gången, stor mage men normal bebis hoppas jag :)
    Mina krämpor är trötthet, känner mig otymplig och när jag går så blir magen hård. Har ingen foglossning vilket jag är mycket glad över.
    Har skickat in ansökan om havandeskapspenning och jag hoppas verkligen den går igenom. Jobbar i växthus där jag står hela dagarna, bär jordsäckar som väger ca 23 kg mm. Snart kommer jag inte komma in mellan borden dessutom haha. 
    Har en mycket livlig bebis som stillar min oro genom att sparkas lite titt som tätt :)

Kul att läsa!! Var också hos vår BM idag :) 23+6 idag, 24 cm mage - såg att jag låg på den övre gränsen inom normalsnittet.. så sådär liten mage har jag trots allt inte hihi :) Fick äntligen intyget också, ska bara se till att skicka in det med.

Inga foglossningar här inte, men har det varit fullt ös i städartagen så kan jag knappt gå pga smärtor i ländryggen. Intressant det här med hur hård magen blir när man rör på sig. Ofta när jag lägger mig ner i sängen så blir magen stenhård i någon minut, sedan så mjuknar den till sig...

Usch, kan tänka mig att det är tungt om du ska bära säckar varje dag och sånt. Hoppas hav.peng går igenom!

Även här är det livligt i magen så fort man blir stilla. Så häftigt när magen gungar till för att den lilla sparkar. Pappan är såååå megastolt över henne. Kärlek.

• EmmasaraL
    S1528 skrev 2014-12-30 18:43:40 följande:

Har någon av er andra kollat på någon serie/dokumentär/video eller liknande rörande förlossningen som ni kan rekommendera? Jag vill ha lite mer känsla inför vad som väntar, det börjar ju trots allt ticka nedåt :)

Jag har precis börjat kolla på "En unge i minuten" och det är rätt bra tycker jag.

Jag har sett de flesta förlossningsvideor på Youtube. En del är verkligen kanonbra, andra blir man livrädd av att se på...! Inga barn sedan innan så detta blir något helt nytt. Men jag ser fram emot det och hoppas på att få föda vaginalt. Hoppas bara hjärtat pallar det också, men det ska nog gå bra! :)
  • EmmasaraL

Hej tjejer! Vad ni har varit flitiga här inne! Jag har haft en paus från familjeliv, har varit alldeles för mkt annat med jobb och hemmalivet.

Nu har vi nästan det mesta inköpt till bebben. Två månader kvar nu. Njuter av bebis sparkar i magen, trots att de ibland råkar träffa märkliga ställen där det gör ont som in i helskotta. Stark krabat.

1:a föräldragruppen nästa vecka. Spännande...! Har någon hunnit gå på ett möte och är helt ny som blivande förälder? Vad tyckte ni?

Är för tillfället helt inne i mitt tygblöjsletande. Tror det blir prefolds från Green Mountain Diapers med blöjbyxor till. Någon som har erfarenhet av tygisar och prefolds?

Ska försöka skaffa mig mer koll på det där med förlossning och värkarbete när jag går på semester... Litar nog alldeles för mycket på att mamma barnmorska ska ha koll när det är dags.

Vi längtar sååå efter vår bebis, samtidigt som vi försöker njuta av vår sista tid tillsammans. Gå på bio, äta ute, ligga och dra oss i sängen på lediga morgnar <3

• EmmasaraL
    amandanS skrev 2015-02-20 10:21:13 följande:

Kläder innehåller mycket gifter osv, vet att även många ekologiska kläder kan innehålla viss mängd? Någon som vet eller läst någonstans hur det faktiskt är eller ska vara? vi har hittills ganska blandat även om det mesta av de vi köpt själva till den lille är ekologiska kläder..

Det bästa är att undvika ekologiska kläder som har tryck, för ofta kan trycken innehålla gifter som inte är ekologiska. Jag har bara köpt ekologiskt bomull, tvättat plaggen ca 3 ggr för att vara säker på att jag har tvättat ur det mesta gift som kan tänkas vara kvar. 

Köper man babyjeans ska man vara medveten om att bomullen kanske må vara ekologisk men färgämnen m.m. är ofta inte det.

Har hört att geggamojjas kläder samt minirodini ska vara bra när det gäller krav på giftfritt. Men de kostar ju en slant extra. Jag försöker hitta så mkt som jag kan begagnat, men det är svårt i dessa tider. Inga loppisar som sker nu direkt.
  • EmmasaraL
    EmmasaraL skrev 2015-02-21 15:59:40 följande:
    Det bästa är att undvika ekologiska kläder som har tryck, för ofta kan trycken innehålla gifter som inte är ekologiska.
    Hoppsan! Givetvis är inga gifter ekologiska, men vissa tryck på kläder är av mindre giftiga material men ofta är trycken sånt som släpper mkt gift!
  • EmmasaraL
    Emmadee skrev 2015-03-06 08:05:47 följande:

Inser att jag bara har tre veckor kvar tills jag går hem från jobbet, och 12 arbetsdagar. Nu börjar det gå upp att det inte är så långt kvar.

Känner av en lätt molande mensvärk idag och ömma fogar.

Har också tre veckor kvar på jobb! När har du BF? Upplever att jag glider längre och längre ifrån jobbet, tankarna är på helt andra ställen :)
  • EmmasaraL
    anlili skrev 2015-04-05 18:32:25 följande:

Nu är vår lilla skrutt här. Skulle blivit igångsatt i onsdags morse efter 3 dagar med sipprande fostervatten, men då var det redan igång och jag var 5 cm öppen. Min första förlossning och jag var ärligt talat livrädd, men personalen var fantastisk och 7 timmar senare hade jag klämt ut världens mest bedårande lilla tös, trots att jag ihärdigt påpekade att det inte går, jag klarar inte det här, nu får ni skära upp mig! Hon kom en dag innan man räknas som fullgången och behandlades därför som en prematur, men efter 3 dygn till på BB släppte de äntligen hem oss igår.

2860 g och 48 cm var hon och hon är så liten att storlek 50 ser ut som kläder till en jätte. Trots sömnbrist och bröst som känns som de ska explodera när som helst är babylyckan total.

Hoppas att väntan är över snart för er som inte har fått än!

Grattis!!!!!!!!!! Vad roligt att läsa (läser som att förlossningen gick bra i sin helhet?) Nu är ni föräldrar, så häftigt! Har 3 veckor kvar... kan inte förstå det ännu!

Vad härligt det måste vara att få gosa med sin bebis!

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)