Inlägg från: amandanS |Visa alla inlägg
  • amandanS

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

BigMami skrev 2015-05-04 13:26:00 följande:

Visst är det underbart! Mammahjärtat riktigt smälter

Vidar har fyllt en månad (EN månad redan!!) nu och han ler också, men bara till pappan än så länge... Men det hade jag också gjort om jag var han haha..

Bell13 skrev 2015-05-04 15:50:16 följande:

Douglas är 3 v idag men ler bara i sömnen än så länge och då får jag tårar i ögonen för han är så fin. Ler typ upp till öronen

Det är underbart! men vad tiden går fort!!! Samtidigt som det känns som om vi haft honom så länge.. Dubbel känsla :)

William här har med gett oss leende i sömnen sedan ett tag tillbaka, men på sin 6 veckorsdag var det såå tydligt svarsleende :D väckte sambon vid 06.30 tiden med att hålla William över honom och säga "Titta pappa jag ler!" :D
  • amandanS
    LillaSandy skrev 2015-05-05 10:19:48 följande:

Hur klär ni era små i vagnen? Hur bäddar ni? Vilken temperatur har ni ute?

Jag bor i Sundsvall och har klätt honom i body och byxa (inomhus kläderna) och sedan college tröja och bomullsmössa. I vagnen som idag när det var 7-8 grader, mulet och duggregn har vi en hål stickad filt med fleecefoder som han ligger på och går om honom som en liten tortilla wrap :) under filten ligger även Barnvagnstäcket.. Blåser det även kallt åker fårskinnet i istället för täcket.. Men jag klär sällan sonen mer för det, lättare att reglera med filtar Och locket till vagnen..
  • amandanS
    LillaSandy skrev 2015-05-05 17:01:49 följande:

Är det för varmt med fleecejacka då det är plus 5-10? sen bara byxor o filt på benen under locket till liggdelen? Och stickade strumpor på fötterna.

Tycker det låter Som en rimlig och lagom klädsel.. :)
  • amandanS
    JenSagström skrev 2015-05-06 15:58:08 följande:

Nu är jag på förlossningen och det är äntligen på gång! Epidural är verkligen himmelriket

Håller med om epiduralen! Helt fantastisk! Fick hörs av bm att det var en solstråle i sängen när hon kom tillbaka efter att jag fått den ;)

Grattis nu är du snart Mamma! :D
  • amandanS
    BigMami skrev 2015-05-09 21:47:24 följande:

Har precis lika! Tog en tur till ikea och köpte 20 st handdukar för 3kr/st och tvättlappar i frotte 10 pack för 29kr.. Torka torka.. Är det inte en pissblöt spya så torkas den bort. . Det gäller att vara effektiv med handdukarna! Har MINST 2-3 st i soffan och sängen.. Lägger en över axeln vid rapning osv. Tvättlapparna under hans haka och är smidiga att packa med i skötväskan. Hänger en på babyskyddet också..

Vissa kan kräka mycket om de reagerar på tex mjölk osv. Andra kräks ändå, tyvärr, och det försvinner då de börjar få fast föda..

Blöjorna funkar libero bäst. Pampers läckte direkt! Både kiss & bajs.. Värdelösa! Kolla så de sitter som de ska vid benen och "dra ut" kanterna. Annars kanske en helt annan sort sitter bättre på Ert barn? Det är ju så olika det där..

Vi kör samma strategi med handdukar överallt! Har köpt 3x10 pack ttvättlapparna på Ikea.... Det går åt! Men visst, det går åt lite kläder ändå. Både på honom och mig :) är det inte han som kräks eller bajsar så är det jag som läcker mjölk, eller sprutar mjölk, så han inte hinner med och svälja så det rinner över, då är vi båda blöta så det ibland krävs ombyte på båda.. Ändå kör vi med handdukar mellan oss vid amningen! :) så här blir med mycket tvätt...

Libero fungerar bäst även för oss..
  • amandanS
    S1528 skrev 2015-05-12 21:35:12 följande:

Tack för gratulationerna :)

Ni som fött tidigare, hur länge har ni stannat på BB?

Jag har en sån löjlig hemlängtan trots att jag har sambon hos mig här och han har verkligen varit en klippa. Jag vill hem till vår egen säng och kunna vila i lugn och ro..

Grattis! Efter en lång väntan :)

Vi fick 3 veckor innan bf..

Jag födde sonen kl21.45 allt klart med dusch, ätit, kunnat kissa osv vid 02, bäddas då ner för att vila/sova och på morgonen väntade vi in läkaren som gick rond vid kl08 sedan åkte vi hem :)
  • amandanS
    S1528 skrev 2015-05-12 22:34:16 följande:

Var det första barnet? Vet att många omföderskor väljer att åka hem tidigt..

Våran lilla ska kollas av läkaren imorgon förmiddag. Jag hade gärna velat att de tog pku-testet innan vi åkte hem, så det är avklarat, och det blir ju inte förrän liten är minst 48 timmar gammal.. Dvs imorgon eftermiddag/kväll..

Längtar verkligen efter att lägga mig i våran egen säng och hålla om min sambo och bara njuta av att vi fixade detta..

Det är första barnet :) han tog bröstet rätt direkt när vi testade första gången då han precis kommit ut, han bajsade och kissade ganska direkt med så det fanns inga skäl att stanna tyckte både bm och vi..

Sedan hade vi återbesök när han var 2 dagar och 5 dagar, pku test ena gången och läkarkontroll andra..
  • amandanS
    BigMami skrev 2015-05-13 20:50:13 följande:

Nackdelen med att åka hem tidigt är att det istället blir extra åkande till bvc och sådant för kontroller. Men hellre det

Här har de något som heter BBH -BB hemma.. Så vi hade en barnmorska som ringde 1 fgång varje da.. Utöver de två återbesök vi hade på BB då till BVC tog över efter ca 1,5 vecka :)
  • amandanS
    BigMami skrev 2015-05-21 08:12:55 följande:

Hur gör ni? Ammar eller ger tillägg? Jag funderar på att gå över till tillägg då det tar evigheter att amma...

Jag ammar till största delen, men de dagar då han bara äter och äter och det känns som om jag sitter fast med honom vid bröstet så kompletterar vi med ersättning.. Annars orkar inte jag, försökte kämpa på men när man gång på gång tyckte det var så jobbigt så man bara gråter och vill lägga ner, då tänkte vi om lite istället! Han är nöjd och tar flaska med så nu ammar jag så länge jag vill och orkar istället..
  • amandanS
    BigMami skrev 2015-05-27 10:46:55 följande:

Jag har ALDRIG ägt en enda skötväska till något utav mina 3 barn. Men nu till 4e så slog jag till och skickade efter en från Skip Hop ifrån Lekmer.se (hade en värdecheck där)

Är det någon som känner till märket? Är ni nöjda?

Vad har ni för skötväskor?

Jag ville ha en med lagom många fack och helst ett med dragkedja för nycklar och plånbok & helst kunna stänga med dragkedja. Då hittade jag Skip Hop Bento där det ingick matlådor och grejjer inför sommarens picknickar

Vi har en från skip hop, är jätte nöjd med min :) mycket bra fack och känns rejäl i tyget och stabil..
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)