Inlägg från: amandanS |Visa alla inlägg
  • amandanS

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

På fredag är min lille 10 veckor.. Och efterkontrollen fick jag inte tid till fören slutet på juni, och jag som är såå sugen på att bada.. Både badkar och motionssim.. Känner mig ju läkt, inga blödningar senaste månaden nu och stygnen verkar läkta och känner inte av det minsta att jag varit med om en förlossning! Men hela tiden tänkt att jag måste vänta med bad och simning tills efter kontrollen, men måste man verkligen det?

• amandanS
    Raggsockan skrev 2015-05-28 12:13:24 följande:

Hur tänker ni kring träning?

Imorgon blir tjejen 8veckor och jag bara längtar efter att träna... Efterkontrollen verkar vara svår att få tid till då BM inte ringer upp och man kan endast lämna meddelande till henne, suck... så den lär ju inte bli för än i mitten av sommaren, om hon inte har semester då. 

Vill så gärna börja med lätt träning -kort lätt jogg eller cykla. Börjar känna att promenaderna inte ger så mycket. Är jag dum om jag ger mig ut? Tänkte om kroppen säger ifrån borde jag väl känna de och kunna dra ned på tempot eller återgå till enbart promenader? Slutade blöda för flera veckor sen och tror att mensen är på gång att börja, inget urinläckage osv och gjort en del knipövningar (även fast de kan göras oftare...)

Är jag helt dum om jag ger mig ut på ett lätt träningspass?

Jag tränade mycket innan graviditen, landsvägscykling, simning, styrka bla. Och jag har kört 2 pass ute på cykeln och 2 inne på en trainer, första efter 6 veckor... Senast idag gått promenad i skogen, jobbig terräng samt senaste två gångerna där testat springa lite.. Har inte heller några problem med urinläckage och hade inte i slutet av graviditeten heller.. Jag känner mig läkt, och det enda jag märker av nu är hur otroligt svag jag är i bålen! Men jag börjar så smått att försöka komma igång igen nu, imorgon är det 10 veckor sedan förlossningen för min del... :)

Det sjukgymnasten sa till mig var att ta det lite lugnt eftersom jag ammar och hormonerna påverkar lederna osv och gör oss lite överrörliga..
  • amandanS
    BigMami skrev 2015-05-28 07:05:03 följande:

Som allt annat med mvc/bvc så är det frivilligt, så nej inte behöverdu vänta tills dess Känner du själv att det är ok och absolut ingen blödning/brunt kvar så är det lugnt.

Simma lugnt!

Åh vad det lät bra! :D
  • amandanS
    BigMami skrev 2015-05-28 13:14:33 följande:

Efterkontrollen är ju som sagt frivillig men många tycker det kan vara skönt att prata om förlossningen, småbarnslivet, att vara nyblivna föräldrar, preventivmedel osv. Inte alla gör gynundersökning heller. Vissa väntar med sex fram tills dess. Om man har haft en stor bristning under förlossningen så är det ju bra att kolla upp, samt knipövningar. Många passar på att ta cellprov också.

Jag hade två små innre bristningar, de gjorde en koll efter en vecka för att ett stygn skavde och redan då sa de att de läkte fint. Någon vecka efter det kände jag inte av det alls! Och känner ju inte av förlossningen alls nu och inga blödningar på flera veckor så tror själv att allt är som det ska..

Men vill göra kontrollen bara för att få bekräftelse på det :)
  • amandanS
    Sommarsnö skrev 2015-05-28 16:01:18 följande:

Hittade nu; appen Mammamage och sedan finns det någon som heter Olga Rönnberg som skrivit en bok om mammaträning. De två har tydligen lite olika teorier - vet inte vilken jag ska köra på. Någon som har provat någon av dem? Tydligen är det viktigt att man inte kör vanliga situps iaf.

Jag har Olgas bok :) och helt rätt, du ska inte göra situps. Man vill få ihop magmusklerna, vid situps trycker du ut dom - vilket blir helt fel effekt.. Lika så ska du inte stretcha mage, av samma anledning, vi vill förkorta magmusklerna.. Förstått det som att vi ska "suga in" magen i magövningar.. :)
  • amandanS
    mandalii skrev 2015-05-29 16:57:12 följande:

Samma här, vad gör du med bebisen när du tränar?

Sonen har en pappa som tar hand om honom om jag vill träna eller göra något.. Och en farmor som varit här och då låtit oss ut och cykla och vänner som gärna tar sonen en stund om de ändå är här och hälsar på en :) och på skogspromenader och lite joggning har jag barnvagnen och sonen med mig :) på cykeln inne på trainern passar jag på när sonen sover bara..

Sitter man där och har sonen sovandes i soffan några meter framför sig :P

• amandanS

Hoppas allt går bra och flyter på för er andra... Vi får mest höra hur bra vi har det, att vi har ett riktigt "A-barn".. Han har sedan några dagar tillbaka börjat sova hela nätter! 8-11 timmar i sträck, vilket känns helt fantastiskt. Bortsett från att jag får upp och pumpa på morgontimmarna för att brösten gör vansinnigt ont! :) För övrigt är det mycket amning dagtid, vilket säkert är orsaken till så bra nätter, men amningen är något jag tycker är jobbigast med allt vad bebis innebär... Men, nu är det inte så långt kvar till smakportioner och gröt får introduceras :) och vad jag längtar och hoppas på att han kommer tycka om det..

• amandanS

Jag köpte en solhatt på nameit, "newborn", fanns vit, ljusrosa, ljusblå och marinblå. Liten resår i nacken så sitter kanon på William :) öronlappar och snöre under hakan, men han protesterar inte över mössa heller :)

• amandanS

William inviger sitt rum inatt, första natten i eget rum. Men nu har han i 2 veckor sovit hela natten utan avbrott, 7-11 timmar i sträck.. Och givetvis hysteriskt hungrig när han vaknar efter 11 timmar.. Men allt som oftast möts man av ett leende och sprattlade i spjälsängen när man kommer och ska plocka upp honom :D

Får se vad han tycker om detta i natt då ;) Kanske inte funkar alls... Men han sov middag, ostörd i sitt rum. och drog till med 2,5 timme! :D

• amandanS
    Bell13 skrev 2015-07-08 10:06:14 följande:

Hur gammal är han? Min lilla sover max 4 till

5 h och han är 12 v nu.

William blir 4 månader den 20 juli (sjuukt vad fort tiden går!!! :O)

William började sova 6 timmar i sträck första omgången sömn redan när han var 1,5 månad ungefär..
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)