Inlägg från: amandanS |Visa alla inlägg
  • amandanS

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

BigMami skrev 2015-09-06 13:49:58 följande:

Jag tycker att de är söta tandlösa

Man får passa fingrarna sedan Men William var lite äldre va? Vidar blev 5 månader i tisdags.

Han är född 20 mars så dryga 5.5 månad nu då :) så de var ungefär lika gamla när första tanden dök upp då :)
  • amandanS
    Emmadee skrev 2015-09-07 13:42:41 följande:

Här syns inga tänder till ännu, även om vi misstänkt i ett par veckor nu att det varit på gång. Men de kan ju ta god tid på sig att komma fram. Albin har ju dessutom bara kommit till fyra och en halv månads ålder än så länge.

Vi var på BVC idag. Han väger numera 6245 gr och är 62,7 cm lång. Ingen jättestor kille men följer sin kurva fint numera när vi kört med lite extra ersättning utöver amningen.

Har testat sittdelen till vagnen och han verkar trivas bra med det, men jag tycker han sitter så illa i den. Som den är för stor för hans lilla kropp, trots att han är ganska stadig och stabil. Sitter tex riktigt bra i matstol. Ni som har bytt till sittdelen, hur stora var era små när ni bytte (vikt och längd tänker jag då)? Och vad har ni för vagn?

Vi bytte vid 4-4,5 månader och han vägde väl drygt 6,5-7kg och 62-64lång.. Nu är han 5,5 månad 65 lång och väger ca 7,5kg. Men han kanar ner eller ramlar ihop lite ibland så vi måste ha selen på och den i sin tur så spänd det går, nu med ytterkläder sitter han betydligt stadigare :) men vist, får räta upp honom lite ibland fortfarande... Och något "halvliggläge" på ryggstödet duger inte, man bara ska sitta helt upprätt.. Annars gör han som situps för att försöka komma upp :D situps har han börjar göra i bilstolen med.... Blir nog byte där med snart..
  • amandanS
    Emmadee skrev 2015-09-07 13:42:41 följande:

Här syns inga tänder till ännu, även om vi misstänkt i ett par veckor nu att det varit på gång. Men de kan ju ta god tid på sig att komma fram. Albin har ju dessutom bara kommit till fyra och en halv månads ålder än så länge.

Vi var på BVC idag. Han väger numera 6245 gr och är 62,7 cm lång. Ingen jättestor kille men följer sin kurva fint numera när vi kört med lite extra ersättning utöver amningen.

Har testat sittdelen till vagnen och han verkar trivas bra med det, men jag tycker han sitter så illa i den. Som den är för stor för hans lilla kropp, trots att han är ganska stadig och stabil. Sitter tex riktigt bra i matstol. Ni som har bytt till sittdelen, hur stora var era små när ni bytte (vikt och längd tänker jag då)? Och vad har ni för vagn?

Vi bytte vid 4-4,5 månader och han vägde väl drygt 6,5-7kg och 62-64lång.. Nu är han 5,5 månad 65 lång och väger ca 7,5kg. Men han kanar ner eller ramlar ihop lite ibland så vi måste ha selen på och den i sin tur så spänd det går, nu med ytterkläder sitter han betydligt stadigare :) men vist, får räta upp honom lite ibland fortfarande... Och något "halvliggläge" på ryggstödet duger inte, man bara ska sitta helt upprätt.. Annars gör han som situps för att försöka komma upp :D situps har han börjar göra i bilstolen med.... Blir nog byte där med snart..
  • amandanS
    BigMami skrev 2015-09-08 10:51:17 följande:

Det brukar vara så, när en väl har kommit så ploppar de upp hela tiden Sylvassa små krokodilkäftar

Haha oja! Han bet mig vid amningen förra veckan! Att det kunde göra så ont av bara 1 liten tand!.... Det första jag sa efter ett mindre skrik "Aj!!" var att "nu får du inget mer, nu är det fasen färdigammat snart!" ;)... Jag hoppas han inte upprepar det allt för många gånger :)
  • amandanS

William verkar sova mycket.. De vi umgås med som har jämngamla verkar få kämpa mer med sovningen och de har 2 sovningar/dag.. Vi har sådär 4-5 sovningar/dag, oftast är han inte vaken mer än 2 timmar åt gången. Sedan sover han 30-60 minuter igen... :)

Såg nu att tand nr2 är på väg, man kan se den strax under tandköttet! Förklarar ju senaste 3-4 dagarnas kämpande med maten :)

• amandanS

Vi har börjat ge gröt från 6 månader, ingen utav de innehöll maltodextrin. Vi ger Nestlés gröt nu, åt sempers havregröt från 4 månader innan.. Men nu ger vi även med fruktsmak, havregröt med päron och banan till frukost, samt fullkornsgröt med katrinplommon innan sovningen för natten :)

• amandanS

"Fråga: Har Semper maltodextrin i vällingarna?

Det stämmer att Maltodextrin ingår i några av våra vällingar och det är en väl utprovad ingrediens. Olika halter för olika åldrar är för att olika åldersgrupper behöver olika mängd t ex protein. Maltodextrin är en kolhydratkälla från majs, som består av delvis nedbruten majsstärkelse där kolhydrater med olika kedjelängd ingår; från mono- till oligosackarider. Maltodextrin används i välling för att ge en för barnet optimal balans mellan kolhydrat, fett och protein. Maltodextrin har inte en uttalat söt smak, det är inte därför maltodextrin är med som ingrediens. Det vi menar med att den är optimal är att det är en stärkelse som ger en balans mellan konsistens och rätt näringsvärde enligt gällande lagstiftning när det gäller kolhydrat, fett och protein utan att bidra med för mycket enkla sockerarter. Det är också en stärkelse som magen har lätt att bearbeta och därför är den lämplig och väl beprövad i barnmat."

• amandanS

Här är tvärtom med maten, har en som äter gröt till frukost, lagad mat till lunch och middag samt 2 mellanmål!.... Ammar någon gång på natten och vanligtvis inför natten bara nu.. Så vi fasar ut amningen nu.. Men ikväll tog sambon flaskan och gav honom, han åt tills han var nöjd, vände sig sedan på sidan och somnade! :D

Dock är vi uppe 2-4ggr/natt och ger flaskan + någon/några amningar/mystuttande... Så nätterna har blivit bra mycket jobbigare tyvärr..

• amandanS
    Bell13 skrev 2015-09-25 20:51:21 följande:

Douglas vill inte ha gröt alls och inte heller flaska så det har vi gett upp här. Vi kör klämmisar nån vecka till. Jag ammar på natten men då vi samsover och vi bara vaknar ytligt i några sekunder känns det lugnt. Han vill snutta lite på natten för det är mysigt också och får göra det.

Tänkte köra turkisk yoghurt sedan om han gillar det.

William har inte heller tagit flaskan innan. Vi har testat och kämpat i perioder utan framgång. Sedan veckan innan 6 månader (6 mån +1 vecka nu), efter en natt då vi båda varit vakna och han gnällt, ammat och snuttat i 3,5 timme så var jag slut och kändes verkligen som att han inte var mätt. Testade flaskan igen och huxflux drog han i sig 150ml! Och nu tar han den oftast...

Yoghurt med någon tesked fruktpure har William ätit till mellanmål, och igår kokade jag risgrynsgröt med lite kanel och nejlikor, mixade den slät med stavmixer. Tänkt som mellanmål. Och vad gott han tyckte det var :D
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)