Inlägg från: amandanS |Visa alla inlägg
  • amandanS

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Vi vägde och mätte William igår, 5 månader och nästan 1 vecka. Han vägde igår ca 7.2kg och var 65 lång. Inga jättestor tillväxt, 200gr på 5 veckor och 3cm på 2 mån + 1v...

Så nu fick vi öka på smakportionerna och ska nu byta ut lunchen till full måltid och byta ut ett amningstillfälle till mellanmål. Gröt äter han på morgonen sedan drygt en månad tillbaka :D Ska bli skönt att kunna börja trappa ner amningen lite..

• amandanS

Idag sprack första tanden igenom på William! :)

Tiden går så fort.. Och det händer så mycket samtidigt.. Känns som att man knappt hinner med :)

• amandanS
    Bell13 skrev 2015-08-27 13:11:26 följande:

Var på BVC idag och hon sa att det rekommenderas helamning till 6 mån och att man kan låta de få smaksensation, alltså bara känna smaker på tungan.

Douglas är 69,5 cm lång och 7160 g tung och han fick också sina vaccinationer idag. Han växer väldigt bra sa hon 500 g upp och 5 cm längre på 5 veckor

Här säger det att det hänger mycket på barnets intresse. Jag kan inte längre äta med William i famnen och ammar jag samtidigt så släpper han bröstet och sträcker sig efter det jag äter istället. Likaså när han sitter med vid matbordet, tittar storögt på maten och på oss så fort vi äter. Han äter full måltid lunch, och är då nöjd minst 2 timmar, jämfört med amningen som blir i princip varje timme.. Sedan gröt morgon och kväll :) däremellan amning..

Ersättning(/flaskan) är ingen hitt och uppenbarligen räcker inte amningen längre.. Ett exempel på det var i förrgår, hade ammat en bra stund på båda brösten. Och när han släppte tog han mitt finger och sög som bara den. Gav honom gröt och han slukade hela portionen :) Sedan somnade han lugn och sov hela natten... Så detta med helamning hit o dit minst 6 månader och helst delamning 1 år måste anpassas efter barnet och mamman. Funkar inte flaska och ersättning och barnet uppenbarligen inte blir mätt på bröstmjölken men äter med god aptit så ser jag inga nackdelar! :) alternativet är en missnöjd bebis och slut mamma....
  • amandanS

Hur tänker ni kring ytterkläder? Vi har vinteroverall och en vindtät fleeceoverall samt Vindfleecejacka och en tunn typ Vindjacka.. Och div ullunderställ och fleecekläder...

Men behöver man ha en jacka som alternativ på vintern? Eller räcker det med vinteroverallen? (vi bor i Västernorrland och kan således ha ganska kallt)

• amandanS
    BigMami skrev 2015-09-01 10:56:43 följande:

Vi kör hellre med åkpåse än en massa olika lager på lager och tjocka overaller. Är det svinkallt går jag ändå inte ut själv långa stunder ..

Vi har en tunn åkpåse i fleece som vi tänkt använda, den är som 2 lager fleecefilt ungefär. Sedan har vi en tjockare vi fick av vänner. Men den sätter vi nog i löp/cykelvagnen eftersom vi tänkt sätta skenor på den och använda den i skidspåret. Så ordentligt med kläder kommer han ändå förhoppningsvis ha nytta utav då vi kan vara ute stor del av dagarna om vintern bjuder på snö.

Likaså använder vi bärselen ganska flitigt då han i perioder tröttnar på vagnen eller bara ska vara i famnen. Känns knepigt då med bara åkpåse :/ De gånger vi går ut i syftet att han ska sova så bäddar jag nog bara ner honom ordentligt utan overall...
  • amandanS
    BigMami skrev 2015-09-01 21:33:31 följande:

Vi har som ett överdrag till vår bärsele som skyddar

Det var vi med ett i Vindfleece. Men bara det + vanliga kläder känns lite, säkert lagom nu i höst :) men säg vinter och -10 till 15 grader... Är det ner mot -20 stannar vi nog till stor del inomhus.. Men gå, springa, åka skidor etc kommer vi säkert göra om det inte blåser storm eller är isande och riktigt bitande kyla.. Så overall och ullunderställ känns givet.. Frågan är bara om vi behöver jacka med.. Men kollade över garderoben och insåg att vi bara hade vanlig fleece och Vindfleece så idag har vi faktiskt köpt en lättfodrad jacka som kommer passa både senhösten och till vintern med en ullunderställströja . Då kan han ha den när han sitter i åkpåse och vi bara ska till affären osv :)

Så nu är vi nog graderade ;)
  • amandanS

Men detta med att klä dom för utomhusvistelse såhär års! Vad svårt det är.... Här beräknas idag bli +14 grader, molnigt och 7m/s... Han åker sittvagn och sparkar bara av sig ev filt :)

Body, bomullsbyxa, strumpor och mössa, men..

En extra tjocktröja ovanpå bodyn? Fleecejacka? Extra strumpor?

• amandanS
    Bell13 skrev 2015-09-02 15:38:16 följande:

Håller med om att det är svårt. Douglas åker bugaboo i sittdelen. Har en varm dyna i den. Han har body, mjukisbyxor, strumpor och en tunn stickad overall från Newbie. Tunn mössa men inte vantar ännu.

Han är varm när vi kommer in igen men inte för varm. Hörde att om man utgår från sig själv så behöver bebisen ett lager mer än en själv.

Det blev body, byxa, strumpor. Vindfleecejacka, mössa och ullsockar. Men han var kall om händer och fötter när vi kom in efter 1 timme.. Själv hade jag en tunn jacka och långärmad och tyckte det blåste kallt!

De ser så mycket ut på så liten kropp :P
  • amandanS
    Bell13 skrev 2015-09-02 15:38:16 följande:

Håller med om att det är svårt. Douglas åker bugaboo i sittdelen. Har en varm dyna i den. Han har body, mjukisbyxor, strumpor och en tunn stickad overall från Newbie. Tunn mössa men inte vantar ännu.

Han är varm när vi kommer in igen men inte för varm. Hörde att om man utgår från sig själv så behöver bebisen ett lager mer än en själv.

Det blev body, byxa, strumpor. Vindfleecejacka, mössa och ullsockar. Men han var kall om händer och fötter när vi kom in efter 1 timme.. Själv hade jag en tunn jacka och långärmad och tyckte det blåste kallt!

De ser så mycket ut på så liten kropp :P
  • amandanS
    BigMami skrev 2015-09-06 12:15:55 följande:

I fredags ploppade Vidars tand upp

William har med fått sin första :) ca 2 veckor sedan.. Men är otroligt gnällig och har varit senaste dagarna så skulle tro att nr 2 med är på väg upp :) Så söta när dom skrattar och man ser den lille tanden :D
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)