Bell13 skrev 2015-08-27 13:11:26 följande:
Var på BVC idag och hon sa att det rekommenderas helamning till 6 mån och att man kan låta de få smaksensation, alltså bara känna smaker på tungan.
Douglas är 69,5 cm lång och 7160 g tung och han fick också sina vaccinationer idag. Han växer väldigt bra sa hon 500 g upp och 5 cm längre på 5 veckor
Här säger det att det hänger mycket på barnets intresse. Jag kan inte längre äta med William i famnen och ammar jag samtidigt så släpper han bröstet och sträcker sig efter det jag äter istället. Likaså när han sitter med vid matbordet, tittar storögt på maten och på oss så fort vi äter. Han äter full måltid lunch, och är då nöjd minst 2 timmar, jämfört med amningen som blir i princip varje timme.. Sedan gröt morgon och kväll :) däremellan amning..
Ersättning(/flaskan) är ingen hitt och uppenbarligen räcker inte amningen längre.. Ett exempel på det var i förrgår, hade ammat en bra stund på båda brösten. Och när han släppte tog han mitt finger och sög som bara den. Gav honom gröt och han slukade hela portionen :) Sedan somnade han lugn och sov hela natten... Så detta med helamning hit o dit minst 6 månader och helst delamning 1 år måste anpassas efter barnet och mamman. Funkar inte flaska och ersättning och barnet uppenbarligen inte blir mätt på bröstmjölken men äter med god aptit så ser jag inga nackdelar! :) alternativet är en missnöjd bebis och slut mamma....