Inlägg från: amandanS |Visa alla inlägg
  • amandanS

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Ojoj här kommer tänder på löpandeband! De två nere är uppe, ena framtanden kom igenom häromdagen och andra framtanden + den bredvid ena framtanden är påväg igenom.. 3 tänder samtidigt är inte kul för någon här hemma, det är matvägran och gnälligt omvartannat..

Alvedon och testar nu Multi-mam BabyDent, får se om de kan lindra något :/ Man tycker ju så synd om honom :(

• amandanS

Vad tänderna kommer fort nu! Snart har 4 tänder i överkäken spruckit igenom, alla 4 på knappa 2 veckor! Så nu har han snart totalt 6 tänder... Och dessa två veckor kan jag säga har varit en kamp med maten hälften av tiden, inte konstigt alls visserligen :) Och till på köpet är både han och jag förkylda!

• amandanS
    mandalii skrev 2015-10-27 10:24:14 följande:

Är det någon som har erfarenhet av storleken på Polarn och Pyrets overaller? Är de stora i storleken? Vår pojke har storlek 74 nu, men tanken är ju att han ska kunna ha overallen hela vintern, bör man köpa storlek 80 då? Hur skulle ni ha gjort?

Vi har polarns Vindfleece overall (förra årets modell) i 74, William är 68 lång och prick 8kg och den är bra stor på honom! :) Har "fötterna" övervikta och kan sedan vika in overallens ben typ 1 dm under honom! :)

Polarn är överlag lite stora jämfört med tex kappahl och hm.. Men sedan skiljer det lite både mellan modellen på vilken overall samt på barnets kroppsbyggnad hur det sitter :)
  • amandanS

Här har vi en lite jobbig period med både sömn och mat, han både äter dålig och sover dåligt.. Så just nu kämpar vi med mat

• amandanS

Här har vi en lite jobbig period med både sömn och mat, han både äter dålig och sover dåligt.. Så just nu kämpar vi med maten, mellanmålen är det som verkligen funkar bäst, då gapar och äter mer än 3 skedar! Hopplöst med lunch och middag, vi får lura i honom maten eftersom han tvärvägrar öppna munnen. Men när de väl kommer in i munnen så äter han upp det utan protest. Så vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Han har tappat kurvan och börja gå ner på -1 istället så vore ju bra om han åt lite... Varit på besök hos min mamma 1 vecka nu och hon tycker att han är lite väl liten i maten. Vilket både jag och min syster också varit, varav jag var underviktig till 2 års ålder...

Och nätterna består av 2 omgångar med ersättning + 2-3 gånger amning. Så nu samsover vi. Till helgen har sambon (som varit själv hemnq hela veckan då vi varit bortresta) lovat att ta sonen så jag får sova 2 nätter ostört. För fy sjutton vad trött man blir :( sonen tar första flaskan vid 23 och kl 05,30 vill han upp på morgonen.. då blir väckt 4-5 ggr på de timmarna!..

• amandanS

Erbjudit flaskan istället för lunch/middag och då tar han ynka 40-80 ml, testat ge ersättning som måltidsdryck men det gick inte, vatten däremot kan han klunka i sig och tycker tydligen att det är jättegott..

• amandanS
    Bell13 skrev 2015-10-30 06:13:18 följande:

Finns det nåt han tycker om mer än annat? Douglas älskar t ex turkisk yoghurt med fruktpure och smaksatt gröt med fruktpure. När jag ger t ex majs eller potatispuré blandar jag i örtkryddor som timjan och dill annars äter han inte. Barnmat smakar ju inget. Brukar också ha i lite grädde och en klick smör.

Han har ätit bra förut med gröt + div olika fruktpuréer till frukost vid 7-8, ibland mellanmål vid 10, hemlagad lunch vid 11-12 (köpemat ratar han och spottar ut med en grimas, smakar som sagt ingenting!), mellanmål kl 14, middag 16 och gröt vid 18-19. Och en skvätt välling vid 20-20.30 när han somnar.

Men nu är det som om munnen inte går att öppna och inget är det minsta intressant längre... Men får man bara in de i munnen så äter han upp, han spottar aldrig ut! Fruktpure är samma sak innan han med lite smått tvång smakat, då gapar han åtminstone. Yoghurt med frukt, klämmisar, semper gröt klämmisar brukar också gå hyfsat bra...

Men man blir frustrerad, det som gått så bra hittills, var inga problem att introducera mat och dra ner amningen. Och han åt då bra, sov på nätterna och efter att inte ha vuxit alls på över 1 månad så ökade han 200gr på en vecka när bvc ville kontrollväga efter 1 vecka med mat istället för amningen. Men nu känns det som om vi tar 10 steg tillbaka! Och bröstmjölken har sinat så de alternativet är ganska kört!
  • amandanS

William har kommit på att han kan gnissla tänder, hur hanterar man det? Vi försöker avleda, erbjuda bitringen och försöka förklara går ju inte till en såhär liten! :) Det låter fruktansvärt obehagligt :O

• amandanS
    madde10 skrev 2015-11-22 21:46:58 följande:

Här har vi precis haft tredagarsfebern. 39-40 graders feber i tre dagar, sen utslag. Men nu är vi tillbaka på banan igen. 

Angående amningen så ska jag börja jobba 1 jan så vi håller på att gå över till mer och mer mat, jag ammar kanske 3-4 ggr per dag nu. Nattamningen får nog fortsätta ett tag till. 

Den hade vi i mitten på augusti :( liten som han var då så blev det 3e dagen akuten då han bara skrek otröstligt och vägrade amma (och inte tog flaska).. Men den natten gick febern ner och dagen efter kom utslagen och humöret vände.. Mitt o detta hade vi hans dop och långväga gäster som bodde här! :P

Och nu är han förkyld för 2:a gången...
  • amandanS

I fredags fick jag nog på natten av att William skulle ha mig som napp. Ammat dagtid har vi inte gjort på 2-3 månader, men dessa nätter som är ibland! Stoppade tillslut in en napp! Som han i 8 månader vägrat eller kräkts kaskadspy av.. Men så tog han den och somnade lugnt om! Testade 2 nätter till nu och då behövdes ingen flaska heller, stoppade in nappen och han somnade om :D och igår för första gången sovit lunch i sin säng och somnade själv med nappen och "tiger", inget gnäll och vaggande i vagnen behövdes.. Vad enkelt allt kändes helt plötsligt ;) förutom att han nu är förkyld igen, bara 4 veckor sedan förra gången! Snorig och ovilja att äta :(

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)