Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2015-01-21 14:17:22 följande:

Fick idag besked från fsk att jag får hel graviditetspeng! Så jäkla skönt! Så bara 1mån kvar att jobba nu!!

Grattis! Hur lång tid tog det att få besked?

Jag väntar fortfarande..
  • S1528
    LillaSandy skrev 2015-01-21 20:04:18 följande:

Det enda jag kan se är att de tagit beslut om sjukpenninggrundande inkomst, men det är väl inte samma sak som graviditetspenning? Beslut om sjukpenninggrundande inkomst har de enligt hemsidan tagit igår och brev har skickats hem till mig. Men det är väl inte samma som graviditetspenning? Kan inte se någon rubrik som heter graviditetspeng där?

Det är inte samma sak :) Jag läste något om att man inte skulle kunna se handläggningen av GP på Mina Sidor, men man kanske kan se det när beslutet väl är taget? Hoppas..

På min sida att inte ens något om att de tagit emot papper på min SGI. Och inte ett ord om GP heller. Antar att det bara är att vänta..
  • S1528
    Emmadee skrev 2015-01-21 19:48:18 följande:

Har inte köpt en endaste babypryl förrän nu. Köpte precis ett jättefint begagnat skötbord och imorgon ska vi titta på en vagn. Är helt inne i babyprylar just nu. Tänker köpa mycket begagnat och har sparat en del sen sonen. Men jag vill unna mig en fin Skötväska. Men hjälp, vad ska man köpa??

Jag har köpt en begagnad vagn och ett nytt babyskydd. Behöver köpa en spjälsäng, men sedan står det liksom bara stilla! Jag vet inte ens vad man behöver för alla säger så olika.

Tittar på mycket grejer men slår liksom aldrig till och köper något, haha..

Vill också ha en fin skötväska men hittar ingen som jag verkligen gillar :/
  • S1528

Jag har två BM-besök inplanerade framöver. Mitt senaste var i v.26, nästa blir i v.30 och där efter i v.33.. Sedan vet jag inte hur hon har tänkt.

Jag tycker det går fort mellan besöken redan nu och då har jag ändå haft en månad i mellan. Besök varannan vecka, hujedamig, då kommer det kännas som man springet där varje dag!

• S1528
    madde10 skrev 2015-01-23 13:38:36 följande:

Tjoho, jag  är så glad! Jag har precis fått beviljad graviditetspenning!! Jobbar till den 12 feb sen får jag vara hemma. Så himla skönt då jag verkligen inte kan sköta mitt jobb ordentligt. 

Grattis! Hur länge blev det som du fick vänta på handläggningen? Jag längtar verkligen efter besked nu, fixar inte jobbet alls längre :(
  • S1528

PANG! sa det, sedan igår känner jag mig 200% gravid. Från att ha känt mig helt normal så har jag fått hela kitet; ont i fogarna, ont i ryggen, tungt att andas, brösten är stenhårda och jag har sammandragningar stup i ett och en ständig känsla av att vara kissnödig, och dessutom bebis som sparkar så hårt att det ibland gör ont. Och magen känns som den blivit enormt mycket större över natten. Helt sjukt, att det kan variera så mycket från en dag till en annan!

Längtar verkligen efter besked på graviditetspenningen, för just nu är jag helt värdelös på jobbet :(

• S1528
    madde10 skrev 2015-01-23 14:07:47 följande:
    Tack :)Tror det blev en månad, jag skickade in i slutet på december nån gång. När skickade du in?
    Bara tio dagar sedan :( Fick vänta så himla länge på att få alla papper från arbetsgivaren :(
  • S1528

Jag har varken köpt säng eller några sängkläder, får ångest bara jag tänker på det, för ALLA säger olika när det gäller kudde/inte kudde, täcke/inget täcke osv.. Vet inte riktigt vad jag ska tro på.

Likadant med vagnen, vad ska man ha för kläder/bäddning där? :/

• S1528

Jag har fått en sprillans ny fin TENS utskriven av sjukgymnasten kostnadsfritt så länge jag behöver. Så kolla med sjukgymnastiken på er ort innan ni köper!

Det finns inga speciella apparater för graviditet och förlossning, men det är bra om man kan ha någon som visar vart man ska sätta plattorna för att de ska ha avsedd effekt..

• S1528
    ullin skrev 2015-01-25 18:45:43 följande:
    Angående kudde frågade jag min bm förra mötet och hon sa att när bebisen ligger på rygg ska det vara kudde.

Är så himla olika råd överallt men jag tänker följa det bm/BVC råder till känns det som. De bör ju vara väl pålästa.
    Precis.. Många olika råd..

Läser på lite om pandakudde just nu, det verkar som att många rekommenderar den. Tänkte även införskaffa en gallerfilt men den färgen jag ville ha var slut på jollyroom så jag får väl vänta lite :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)