Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Jag var på föräldrakurs i måndags och då var det en mamma som ställde just den frågan om fast föda. Svaret vi fick var att här i Gbg-området var det fritt fram för fast föda under förlossningen men att de flesta inte klarar av att äta något under de intensiva skedena av förlossningen..

Ännu en sak som skiljer sig från plats till plats, så underligt..

• S1528
    Bell13 skrev 2015-02-27 10:24:22 följande:
    Kan det vara så att det kan bli tokigt om man behöver söva om det blir ett urakut snitt? Har bara fått flytande t ex saft, saftsoppa och nyponsoppa under mina förlossningar. Har inte varit sugen på att äta heller utan det jag fick räckte gott och väl. 
    Det är nog så att det är ev sövning de garderar sig inför.. Men sedan är det ju fördelar med flytande föda också, tex saft, nyponsoppa och annat med lite socker i ger ny energi snabbt och man förbränner ju en hel del under en förlossning :)

Barnmorskan på kursen poängterade massa gånger att när man känner att förlossningen är på gång så ska man prioritera att äta något ordentligt innan man börjar oroa sig för andra saker. "Man är oftast inte så sugen på en BigMac Co" på vägen in till förlossningen" enligt henne ;)
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-02-27 11:55:15 följande:
    När mina förlossningar har startat har jag inte tänkt på mat alls utan bara på att vila mellan värkarna smile1.gif
    Ja då är du nog ett typexempel :)

Det ska bli spännande att se hur man själv reagerar när det blir dags :)
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2015-02-27 12:28:40 följande:

Här kan man läsa mer om man är intresserad av vilken policy som finns om fast föda under förlossning på olika kliniker i Sverige. pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course06225/published/1367568161561/resourceId/9469877/content/Föda%20med%20föda.pdf

Anmärkningsvärt är att väldigt få har PM om detta på klinikerna utan det är muntliga överenskommelser och bara ett PM har en referens som underlag för ställningstagandet. Att det är så olika på olika kliniker är ju också anmärkningsvärt.
    Det finns tydligen egentligen ingen modern forskning som stöder att aspirationspneumonier vid sövning ökar om man intagit fast kost innan. Något jag däremot inte visste om var att man inte ska dricka kopiösa mängder vätska under förlossningen då det är förenat med ökad risk (för något annat, minns inte vad).

Man ska inte dricka för mycket vätska för att barnet lättare passerar nedåt i förlossningskanalen om urinblåsan är tom. Och för att man kan skada blåsan om den är för fylld när barnet passerar ut..

En till sak jag lärde mig på kursen i måndags :)
  • S1528

Fick beslut ifrån försäkringskassan idag.. Fick avslag på graviditetspenningen. Igen.. Ärligt talat vet man ju nästan inte om man skall skratta eller gråta. Så nu blir det ett nytt överklagande bara för sakens skull och så förbereder jag mig på att jobba fram till en ev. sjukskrivning istället..

Känns trist, men vad ska man göra liksom. Dags att sluta låta detta stjäla energi!

Nu är det trots allt bara 55 dagar kvar innan det är dags för våran lilla räka att komma ut! Vad kan vara bättre än det? :)

• S1528
    Emmadee skrev 2015-03-03 08:19:17 följande:
    Vad trist för dig. Tycker jag släpar mig till jobbet och bara överlever dagarna, och jag har ett stillasittande jobb. Men du har rätt, bättre att försöka fokusera om nu då, och sluta låta det ta energi. Hur länge tänker du jobba (om du inte blir sjukskriven) under de här förutsättningarna?
    Jag vet inte riktigt just nu, har ingen direkt plan för hur länge jag skall jobba faktiskt.. Skall till BM imorgon så jag tänkte ta upp saken med henne då. Är i v.33 idag så det hade varit bra om jag kunde hänga i fram till påsk, sedan skulle jag kunna sjukskriva mig. Då får arbetsgivaren betala 2 veckor lön och om FK sedan inte godkänner sjukskrivningen så blir det bara tre veckor inkomstbortfall..

Men det återstår väl att se vad som händer.

Jag är så trött på att fokus hamnar på allt det negativa, så nu får det bli en bonus om HP går igenom efter överklagandet :)
  • S1528
    Anonym (Orolig) skrev 2015-03-03 09:22:52 följande:

Jag har graviditetspenning till tio dagar innan bf. När den är slut kan jag då sjukskriva mig de dagar man får göra så utan att gå till läkare?

Du skulle kunna sjukanmäla dig på ditt jobb rent tekniskt, men för att få ut dagarna utöver den första veckan behöver du ett läkarintyg.

Frågan är väl hur glad din arbetsgivare blir :)
  • S1528

BM-besök idag :)

Är i v.33 och sf-måttet var 30, tror dock att BM (inte min vanliga då hon var sjuk) mätte lite annorlunda än vanligt. Fick känslan av att hon höll måttbandet "längre ned" på benet än min vanliga BM brukar göra. Men jag kanske inbillar mig, i vilket fall som helst så ligger det lite under idealkurvan.. Kanske är en liten bebis där inne ;)

Fick iallafall bokat en tid till läkare för att diskutera en ev. sjukskrivning så det känns skönt att ha den bollen i rullning :)

• S1528

Apropå babyboxar, jag hämtade ut Liberos och Apotek Hjärtats igår.. Och fick totalt fyra nya paket med våtservetter. Nu har jag fått sju paket ifrån olika ställen! Haha..

• S1528
    ArdnasK skrev 2015-03-05 14:35:02 följande:

Hur mycket orkar ni motionera så här sista tiden? Jag är i v 34 (33+3) och försöker komma ut på åtm en promenad om dagen. Ibland blir det bara 2 km i maklig takt och ibland orkar jag 4 km i lite snabbare tempo, helt beroende på dagsformen. Känner mig pustig och får lätt mjölksyra i benen...;)

Är i vecka 33 (32+2) och jag går strax över 20.000 steg varje dag på jobbet, det motsvarar ungefär 1,6 mil. Så det är mycket motion på arbetstid för min del ;)

Utomhus tycker jag att det är svårare att gå, minsta lilla uppförsbacke så blir jag helt tokflåsig. Vi har en rejäl uppförsbacke till vårt nya hus, jag håller på att dö varje gång jag går uppför, tänk då hur det kommer kännas att knuffa upp barnvagnen där sedan! Haha!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)