Inlägg från: Madelen b |Visa alla inlägg
  • Madelen b

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

mandalii skrev 2015-01-08 13:53:38 följande:
    Som jag förstår är taket på vad som kan räknas som sgi med nuvarande prisbasbelopp 333 000:- per år, sedan spelar det ingen roll vad man tjänar, och det kommer vi båda upp i.

Du menar att när barnet fyllt 1 så måste man minst ta ut fem dagar i veckan? Är det samma som 75 %? Man kan alltså inte ta ut färre antal dagar?

Kan man blanda med sina lägsta nivå dagar och ta ut dem exempelvis två dagar i veckan under en period då man kanske har 50 eller 75 % på sgi nivå?

Hur använde du dina lägsta nivå dagar, smög du också in dem lite här och var, eller tog du dem i en följd?
    Det jag menar är att du som har högsta föräldrarpeng klarar dig kanske på att ta ut 3 dagar/v för att klara dig medans jag med lägre sgi kanske måste ta ut 5dagar/v för att få samma månadsinkomst och då räcker ju klart dina föräldradagar längre än mina:)

Nä efter barnets 1års dag måste du skydda din sgi, genom arbete eller föräldrarpeng 5d/v!

Efter 90 dagar med högsta nivån kan du ta ut dina lägstanivå dagar och blanda in dem som du vill! Jag sparade mina till sist med sonen men denna gång kommer ja blanda in dem under första året!
  • Madelen b
    S1528 skrev 2015-01-08 17:11:22 följande:

Någon som blivit berättigad till graviditetspenning?

- Om nu skrivit redogörelse i en bilaga; Vad har ni skrivit? Och hur har ni skrivit?

Jag ska sätta mig och fixa med alla papper ikväll, så tips mottages tacksamt :)

Skickade in mitt förra veckan jag skrev 2a4 med alla tunga moment och hur en arbetsdag ser ut! Var niga med att uppge vikter på lyft och antal mm!

Får se om dem godkänner men min kollega vart godkänd förrra månaden så jag kräver att jag med blir godkänd ;)
  • Madelen b
    Freje skrev 2015-01-08 19:35:32 följande:
    Ha ha, jag då måste jag ha blandat ihop det. Som så ofta nuförtiden, verkar som om hormonerna ställer till det ibland.
    Nä alltså jag skrev konstigt du har alldeles rätt i att du är 2 dagar innan mig;)

Menade att hos bm hade vi gjort samma;)

Har oxå köpt lite kläder på rean och hittade ett så fint paket m beg kläder! Måste ner o hämta bebiskläder från när sonen var liten o gå igenom det! Gillar inte heller rosa kläder med pluttinutt och sonen har mest färgglada retro kläder så kan ha mycket till tjejen oxå, en och annan biltröja får hon ärva oxå;)
  • Madelen b
    Mars12 skrev 2015-01-08 20:06:33 följande:

S1528: jag har blivit beviljad graviditetspenning så gör min sista jobbdag 31/1. Man kan ju bli beviljad för olika saker, vet inte vad du jobbar med eller varför du vill söka?

Jag själv är personlig assistent till en kille som är utåtagerande plus att vi alltid jobbar helt själva. Så det krävdes inte så mkt info från min sida.

Har du bf tidigt i april?
  • Madelen b
    S1528 skrev 2015-01-08 22:18:21 följande:
    Jag hållet tummarna för dig :)

Jag har inga direkt tunga lyft, däremot vridningar där kroppen är belastad. Känns som att FK absolut vill ha LYFT och inget annat för att man skall bli beviljad GP..

Men jag har hittills gjort en liten lista på vad jag gör under en dag, och det innebär bland annat knästående ca 75 ggr/dag, vilket kommer att bli svårt att ta sig upp ifrån framöver ;)

Knästående, klättrade, trånga utrymmen, vridningar mm, jag hoppas att det räcker *håller tummarna*
    Ja konstigt att dem inte tar in alla moment! Lyft och att man blir ståendes mycket verkar vara viktigt, vi hänger ju på magen över diskar och där framme lyfter vi 2-7kg och det funkar ju knappt nu o absolut inte med en stor mage ivägen!

Plus vi får ostar på 17 kilo som skall lyftas o packas mm!

Håller tummarna att dem godkänner oss båda!! Har redan ansökt ledigt från jobb ( måste göra de 2månader innan) så blir ja inte beviljad gravpenning blir de tungt ekonomiskt!
  • Madelen b
    Anonym (??) skrev 2015-01-08 23:12:53 följande:

Är det någon som har tänkt köpa ett "mindre känt" märke på vagn? Eller kör alla på Emmaljunga, Buggaboo och allt vad de heter?

Vi har fastnat för en Tako Jumper X och ska beställa nu i slutet av månaden. Jag har läst väldigt mycket om den och det är mycket som är positivt, inte sett mycket negativt om den alls.

Någon som har erfarenhet av den eller har något negativt om den?

Jag vet inget om den vagnen men är noga själv med att välja välbeprövade märken så dem har hunnit åtgärda alla "barnsjukdomar". Sedan betyder inte de alltid att dyrast är bäst! Men jag vill ha någon slags trygghet i det jag köper!

Men läser man verkar taco ha tillverkat vagnar i flera år! Men har aldrig hört om den!
  • Madelen b
    Anonym (??) skrev 2015-01-08 23:33:07 följande:
    Vad menar du med "barnsjukdomar"?

Vad jag läst så är Jumpern testad och säker och vi tycker att den känns bra och vi känner oss trygga med den.

Den finns bara att köpa på två ställen i sverige, Lund (har jag för mig) och huskvarna så kan vara så att de som bor där iaf i Lund har hört lite mer om de :)

Nej så är det ju ofta, dyrast är inte alltid bäst. Och vi (som säkert många fler här) har inte råd med nån dyrare vagn =/
    Som alla nya produkter på marknade kan de dröja några år innan dem upptäcker fel på produkten detta kallas barnsjukdommar:) som tex buggas donkey har ju haft galet mycket reklamationer på chassit!

men som du säger verkar dem ha gjort vagnar länge! Om du har möjlighet så bli medlem på barnvagnar på fb där är det extremt många och kunniga människor som kanske vet mer om vagnen:)

Ja är nog vanligare på de orter där dem säljs i butik!

Nä de är ingen självklarhet! Men kolla i gruppen på fb! De hade jag gjort!
  • Madelen b
    Freje skrev 2015-01-09 13:46:48 följande:

Ang ledighet innan BF så tänkte jag gå på föräldraledighet 1 april. Men eventuellt väntar jag med att begära ersättning från FK, då jag har rätt till föräldralön från jobbet i 360 dagar. Då kan jag hushålla med ersättningen från FK så jag kan vara hemma längre med så hög ersättning som möjligt. Förra graviditeten tog jag bara ut ersättning 3 dagar i veckan från FK första året, då jag fick kompletterande föräldralön från arbetsgivaren.

Du har läst den nya regeln som trätt i kraft va ang att ansöka om fp i efterhand? Så du inte missar detta o blir utan!
  • Madelen b
    Freje skrev 2015-01-09 14:12:31 följande:
    Nej, inte vad jag vet. Får kolla upp det. Tack!
     Men jag tänkte inte ansöka i efterhand utan bara låta bli att ta ut så mycket ersättning i början. Eller missförstod jag nu?
    Eh, jag tycker att allt med FK är krångligt. Även om jag redan har gjort det en gång tidigare.
    Ahh oki, då kvittar det:) är om man ska ansöka i efterhand en ny regel gick i kraft i jan! :)

Ja mycket om och men om allt!!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)