• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • LettieHatter
    BigMami skrev 2014-11-10 06:50:36 följande:

Visst är de läskiga! Men ändå så finns ju en liten bebis där Men det är svårt att inte oroa sig ändå! Man känner sig ju precis som vanligt. . Magen kan till och med "försvinna"!`

Ja fy, var ännu nojigare med första barnet men det är svårt att övertyga sig själv at det är en bebis där. Det är ju tur att jag har sammandragningar och känner att livmodern växer. ^^

Appropå foglossning så hade jag det illa med första barnet och har det nu också. Hade mest ont av främre fogen då, och det var svårt att hitta nåt som hjälpte. Varma bad var väldigt skönt, men istället gjorde det mer ont när jag gick upp ur badet. ;) mängd men det var bara att slå av på tempot, få sjukskrivning, vila mycket. Hade en pall i köket för att kunna laga mat, lärde mig virka för att ha nåt att göra. Glidlakan (jag hade en sovsäck) i sängen, plus ett fort av kuddar bakom ryggen, mellan knäna, under knäna...
  • LettieHatter
    Kiickson skrev 2014-11-09 15:27:55 följande:
    Det finns en grupp som är hemlig/dold och det är bara de i gruppen som kan se vad som skrivs och vilka som är med. Många är emot facebook men jag tycker det är lite enklare där.

Om du skriver ett PM till mig här så kan jag fixa så du kommer med i gruppen om du vill.
    Jag vill gärna vara med i fb gruppen, men din profil verkar vara privat? Kan man skicka pm då? Kan inte med Fl istället.. :P
  • Bell13
    DiplomatiskaJag skrev 2014-11-09 20:55:55 följande:
    Undvik sånt som du vet triggar igång smärtan. Tex får jag ont av att köra kundvagnen vid storhandling så det får sambon sköta numera.

Använd foglossningsbälte.

Håll benen ihop- tex kortare steg vid promenad, sitt med benen ihop (ej korsade ben, skräddarställning), undvik trappor o om du måste gå i trappor ta ett steg och ställ båda fötterna på trappsteget (som små barn gör).

Gå på vattengympa för gravida. Undvik att simma då bäckenet blir påfrestat av det.
    Tack för tipsen. Jag ska också köpa ett bälte och hoppas att det blir bättre.
  • mandalii
    Sommarsnö skrev 2014-11-09 16:55:28 följande:
    För mig har det gått över sedan jag börjat med gravidyoga. Testa det!
    I vilken vecka började du med gravidyoga? På de jag kikat på rekommenderas att man är i femte månaden när man börjar. Sedan är det svindyrt här i sthlm tycker jag, 2 000 kr för fem veckor.

Hur gör ni andra? Vilkar kurser tänker ni gå?
  • mandalii
    BigMami skrev 2014-11-10 06:50:36 följande:
    Visst är de läskiga! Men ändå så finns ju en liten bebis där Men det är svårt att inte oroa sig ändå! Man känner sig ju precis som vanligt. . Magen kan till och med "försvinna"!`
    Ja usch, jag är i vecka 18 nu och magen känns bara mindre och mindra snarare än större. Mår dessuotm väldigt bra. Kan inte fatta att det är en bebis på ca 20 cm där inne. Ni som är gravida första gången och i ungefär samma vecka, hur ser era magar ut?

• Phosie
    mandalii skrev 2014-11-10 09:58:49 följande:
    Ja usch, jag är i vecka 18 nu och magen känns bara mindre och mindra snarare än större. Mår dessuotm väldigt bra. Kan inte fatta att det är en bebis på ca 20 cm där inne. Ni som är gravida första gången och i ungefär samma vecka, hur ser era magar ut?

Första barnet för mig, vecka 18 och denna "lilla" mage!
  • BigMami

Det där är ju väldigt individuellt när magen kommer. Det kan poffa till bara under en natt! Vanligt är det ju att den kommer senare med första barnet. Vissa får knappt någon mage alls. Det kan delvis bero på hur man är byggd själv, man bär den bakåt ryggen osv.. Googlar man på magbilder så är det klart att folk som har magar lägger upp bilder. Oroa dig inte, den kommer
  • S1528

Nu blev detta typ världens sämsta bild, men jag går in i v.17 imorgon och har bara en pytteliten aning till mage som dykt upp under den senaste veckan. Men jag känner livmoderkanten väldigt tydligt några cm nedanför naveln, och jag känner väldigt tydligt att det är någonting där eftersom det tar emot när jag böjer mig. Börjar redan bli sjukt osmidig på jobbet :D
  • Chicky79

Äntligen närmar det sig för RUL! På torsdag är det dags, 
    och som man har väntat!!
    Jag har haft världens jobbigaste spökveckor, och då moderkaka är i framvägg och det är första graviditeten så har jag inte känt sparkar och dylikt än. 
    Blev alldeles nojig för ca 2 veckor sedan, och gick då till min BM som lyssnade på helt normala hjärt-och fosterljud, så då kunde man hålla sig lugn i ngn vecka till. Glad 

Är det bara jag som går omkring och har en liten nervös oro inför ultraljudet? 
    De flesta bebisar föds ju alldeles friska och utan problem, men tycker bara att det är lite svårt att trycka undan den där oron om att något inte skulle vara som ska... 
    Nu har jag gjort 4 UL sen innan, och alla har sett normala ut, så förhoppningsvis är ju allt normalt, men jag blir galen på mig själv att man inte kan sluta oroa sig!! 

(V 19+0 idag, upp 4.5kg på vågen)

• Sommarsnö
    mandalii skrev 2014-11-10 09:56:32 följande:
    I vilken vecka började du med gravidyoga? På de jag kikat på rekommenderas att man är i femte månaden när man börjar. Sedan är det svindyrt här i sthlm tycker jag, 2 000 kr för fem veckor.

Hur gör ni andra? Vilkar kurser tänker ni gå?
    Jag började i vecka 16 cirka. Jag kör hemmaprogram, inget dyrt på gym. Det är bästa sättet för mig att träna för då har jag inga ursäkter. Kör på www.yogaforalla.se där de har ett par gravidyogaprogram.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)