Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Tjejer, vad har ni för blodtryck nu under graviditeten?

Jag har märkt av att jag ibland "ser stjärnor" när jag varit igång för länge, flimrande färgglada stjärnor i överkanten av synfältet. mitt HB är ju fortsatt halvdåligt och idag mätte jag blodtrycket till 91/51. Jag tycker att det känns väldigt lågt, jag brukar ligga runt 105/90 :/

Jag vet att mätaren jag använt är tillförlitlig eftersom den alltid brukar visa samma som mätaren hos BM.

• S1528

Vecka 34 idag och det är helt klart så att något hänt under natten..

Idag har jag helt plötsligt fått en mycket större mage än jag hade igår och jag vaknade med känslan av att fogarna verkligen trycks isär och att det kändes som om benen brann från svanken och nedåt vaderna..

Kan det vara så att bebisen bestämt sig för att det är dags att börja fixera sig? Har haft stickande/pirrande känslor ifrån vad jag inbillar mig är livmodertappen under någon/några veckors tid.. Inget BM besök inplanerat förrän nästa vecka så jag kanske får fortsätta att vara nyfiken fram tills dess :/

• S1528
    Freje skrev 2015-03-10 09:32:22 följande:
    Oj, vilken skillnad smile1.gif Jättefin mage. Stick och pirr kan vara tecken på fixering. Vet du om bebben ligger med huvudet neråt?
    Hon ligger med huvudet nedåt sedan snart fyra veckor tillbaka och rörelsemönstret är samma sedan dess, alla sparkar åt samma håll.. Hon har vänt sig från höger till vänster sida och tillbaka en gång, det kändes tydligt, trodde magen skulle sprängas för huden var så himla sträckt att jag såg när det hände ;)

Upptäckte just att min navel försvunnit sedan jag senast såg den, igår! Haha
  • S1528

Jag måste också få gnälla av mig lite.. Jag har totalt blodtryckshaveri, imorse (ett par timmar efter att jag gått upp) låg jag på 78/47 och nu vid lunch hade det kämpat sig upp till 99/51.. Det känns som att hjärtat bara slår för bebisen och att det inte blir någon ork över till mig! Otroligt jobbigt :(

Förhoppningsvis blir jag sjukskriven efter läkarbesök på fredag så jag slipper jobba, då kanske jag kan få vara en glad gravid den sista tiden!

• S1528

Då har jag äntligen varit hos läkaren..

Jag är från och med idag sjukskriven fram till förlossningen pga mitt onormalt låga blodtryck och hotande förtidsbörd. Livmodertappen har blivit påverkad och förkortats pga sammandragningarna jag fått av att fortsätta mitt tunga arbete. (Tack för det Försäkringskassan)..

Läkaren var iallafall väldigt grundlig och gjorde både vaginalt och vanligt ultraljud. Lilla tjejen beräknas väga ca 2000 gram så hon är lite i underkant, men jag är å andra sidan inte så stor själv :)

Nu kan jag äntligen slappna av lite!

• S1528
    lais skrev 2015-03-13 13:25:00 följande:
    Tråkigt att det skulle gå så långt men vad skönt för dig att det verkar ordna sig!!! Då ska försäkringskassan bara godkänna fin sjukskrivning då smile5.gif
    Ja det får vi hoppas. Men nu är det iallafall konstaterat att jag inte bör jobba pga att liten redan är på väg ut, så det är ett stort steg i rätt riktning. Och skönt för mig att slippa pina mig dagarna i ända..

Nu kan det bara bli bättre! :)
  • S1528

Min sambo är fastkedjad vid husbygget till tolv på nätterna, så han har rätt och slätt inte tid att dricka någon öl ;) Men det känns onekligen som ett jobbigt ställningstagande att behöva "förbjuda" sin sambo att göra något :/

• S1528
    Freje skrev 2015-03-17 07:53:09 följande:

Blä, jag har blivit förkyld med jobbig hosta igen. Det är tredje gången sen i januari. Var till vårdcentralen och lämnade prover igår för att se om det går att behandla. Känns som om kroppen behöver friskna till och ladda lite inför kommande förlossning. Just nu känns det som det skulle bli väldigt tufft att orka igenom en fl med hosta och täppt näsa. Och jag hoppas att hon tar vad hon behöver för att växa, hittills har jag gått upp 1 hg sen i januari. Känns lite för lite. Troligen är det jag som tappat i vikt med tanke på alla förkylningar, nästa besök hos bm är nästa vecka så förhoppningsvis då kanske jag blir lite lugnare.

Inatt har hon bökat runt så mycket så jag funderade ett tag om hon vänt sig. Jag hoppas inte det för hon har ju legat med huvudet ner sen i januari.

Jag är i v.35 idag och min vikt är i princip oförändrad sedan i december, total viktuppgång 4,5 kilo. Det är inte mycket men på UL förra veckan så visade sig lilla loppan väga 2100g vilket är helt normalt för veckan, så det verkar onekligen så att dom tar vad dom behöver för att växa :)
  • S1528

Förresten, väger ni er vid varje BM-besök? Jag har inte fått göra det de senaste två besöken, men det känns väl som att det borde "ingå" såhär i slutet?

• S1528
    Freje skrev 2015-03-17 08:48:56 följande:
    Jag väger mig, men bara för min egen skull. Min BM har bara frågat efter vikten vid inskrivningen och vid besöket i vecka 25.

Jag har hittills gått upp 5,5 kg. Vid TUL i vecka 32 vägde vår tös 1700 gr vilket då var enligt normalkurvan. Egentligen är ju ens egen vikt ganska oväsentlig. Vissa går upp mer för de samlar på sig vätska t ex. Viktigast är ju att bebis växer som den ska. Jag har nog tappat en del muskler också, har inte blivit så mycket hård träning de sista månaderna smile2.gif . Ser fram emot många och långa promenader med barnvagn inom kort smile1.gif

37 dagar kvar till beräknat BF ! Känns nära nu, men vet att när ni som har bf tidigt i tråden börjar få
    småttingar kommer jag sitta och tänka att det är eeeevigheter kvar tills jag får träffa min.

Just nu längtar jag till sista arbetsdagen som är 2 april.
    Jag har BF 4 dagar efter dig, så med stor sannolikhet lär jag väl också vara kvar och skrota här i tråden när de tidiga bebisarna börjar komma ut ;)

I början av graviditeten så tippade jag på att min gravidvikt skulle sluta på mellan 70 - 75 kilo, 75 känns dock ganska avlägset om jag inte börjar samla på mig en massa vatten nu på slutet. Idag väger jag 67 kilo och är förvånad och lite fascinerad över att det inte "hänt mer" med kroppen. Min rumpa sitter fortfarande där den brukade sitta och inga ränder någonstans ännu vad jag har sett. Så jag håller tummarna för att de sista veckorna blir lika skonsamma :)

Hård i kroppen är inte jag heller längre, har helt klart tappat en del muskler så jag ser lika mycket fram emot barnvagnspromenaderna som du gör :) Längtar nästan efter att knuffa barnvagnen uppför backen till vårt nya hus så att jag får tillbaka lite av flåset som gått förlorat ;)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)