• cameleon

IVF Västerås 2014

Har letat men hittar ingen aktuell tråd..
    Idag var jag och min man på vårt första besök på ferten i Västerås om ofrivillig barnlöshet. Fick träffa en supergullig barnmorska, Åsa och när vi pratat igenom vår situation så kunde hon med säkerhet säga att det skulle bli tal om IVF på direkten! Efter ett utomkveds år 2008 har det inte hänt något och eftersom det gått så pass lång tid så trodde hon inte att läkaren (Johan Hemlin) skulle tycka annorlunda.

Den 15 september är det dags att träffa läkaren, längtar så himla mycket :)

Är det fler som är i starten med IVF i Västeråstrakten? Eller vet ni någon aktuell tråd så tipsa mig gärna :)

• Svar på tråden IVF Västerås 2014
  • kaatriin
    autun skrev 2014-11-27 20:04:14 följande:

Garttis till plusset! Jag har också nyligen fått det efterlängtade plusset efter en IVF-behandling :) Var hos Johan för 1 vecka sedan och han förklarade att på äggplockningsdagan (som räknas som ägglossnings) är man i vecka 2+0 :) Jag hade äggplockning 10/10 och är alltså i vecka 8+6 idag :)

åh tack!! Och stort grattis själv :)

Okej, då borde jag vara i v 5+1 typ. Gjorde äggplocket den 7/11 :)

Jaa när man träffar sköterskorna å dom så är dom jätte gulliga :)
  • Bergamott83
    autun skrev 2014-11-27 20:51:45 följande:
    Hepe skrev 2014-11-22 08:00:30 följande:

Först vänta in dag 21 i en cykel, då blir det spraystart (den man nedreglerar med), då sprayar man två veckor och fram till onsdag så det kan i praktiken bli allt från 2 veckor precis till 2 veckor och 6 dagar. För mig blev det nu precis 3 veckor då min mens lät dröja till dag 15 av sprayningen, då skjuts hela planeringen upp en vecka.
    Sedan sprutstart, alltid en onsdag. Sprutorna tar man i 10 dagar, sista sprutan en fredag om allt går som planerat. Har man mycket små äggblåsor vid kontrollen den fredagen kan det blir någon sprutdag till. 
    Om allt går som planerat blir det ägglossningssprutan på lördagen på en tid som man får från Uppsala, och därefter äggplock på måndagen och oftast insättning på torsdagen samma vecka. 
    Om ingen befruktning skett så ringer de från Uppsala på tisdagen och berättar det. Det har hänt mig flera gånger.

Är nu inne på 5:e påbörjade försöket, får se hur det slutar...

Hoppas ni tjejer lyckas bättre än mig och min man. {#emotions_dlg.flower}

Vårt första försök körde vi enligt det som Hepe skrivit här ovanför. Vi började i april/maj någon gång. Hade lite för höga östradiolvärden (efter sprutdagarna) som de såg på blodprovet de tog, så det fick bli sk surf över helgen (dvs inga fler sprutor), förhoppning om att värdet skulle gå ner och återbesök på måndag. På blodprovet på måndagen visade det sig att mitt värde istället gått upp över helgen låg på 30 000 istället för de önskade ca 8000. Då avbröt de hela försöket. Vi var sååå besvikna! Men tänkte att vi hinner iaf med ett nytt försök innan sommaren. Men när jag sedan ringde tillbaka vid nästa mensstart sa de att det inte alls skulle finnas tid innan sommaren, så allt fick läggas på is till hösten. Så det bästa är verkligen att vara snabba med att börja i början av varje ny "termin/säsong" (alltså direkt efter nyår eller direkt efter sommaren), för då hinner man med två försök under det "halvåret".

Andra gången (september) körde vi den korta varianten, och då minskar tydligen risken för överstimulering.

Hej Auton! Tack för tipset med att sätta fart så fort som möjligt. Då ska vi göra det när vi får komma dit. Det känns som att deras semesterledigheter( självklart ska de få ha semester men det hade varit fin om de istället för att ha en månad allihoppa gör som andra ställen hälften i juni/juli hälften i juli/augusti så skulle man kunna få in fler IVF turer. Eller? 
    Hur känns överstimulering och vad betyder den korta varianten?
  • kaatriin

Har aldrig haft överstimulering men Johan på kvinnokliniken sa att får man de så märks de tydligt. Man mår fruktansvärt dåligt, får så ont så man knappt kan gå och man blir svullen vid äggstockarna. Så beskrev han de till mig :)

Korta varianten betyder att man går på sprutorna direkt, man hoppar över nässprayen :)

• autun

Åh, typiskt! Hade skrivit jättelångt, och så försvann allt!!! :(

Ja, precis, men jag tror att de anpassar tiderna efter Uppsala där man gör alla äggplockningar/insättningar, så egentligen är det väl dem vi ska skälla på, haha ;)

Överstimuleringen kommer antingen efter äggplockning, eller som i mitt fall, när man blir gravid. Så på lördagen två veckor efter äggplock svullnade min mage upp och såg ut som riktig gravidmage och jag fick svårt att dra djupa andetag. Ringde ferten på måndagen och fick komma samma dag. På VUL såg vi att jag hade en vätskeansamling vid äggstockarna på ca 6*7 cm. Johan ville sjukskriva mig, men efter en försäkran om att jag har ett jobb helt utan fysiska ansträngningar gick det bra att jobba ändå. Det kan vara ett väldigt allvarligt tillstånd men sjukskrivning och t o m inläggning på sjukhus som följd. Som tur var hade jag bara lindriga symptom, inte alls hängig eller dåligt allmäntillstånd eller ont, utan bara min jättemage, haha ;) Dock fick jag blodförtunnande sprutor (Fragmin) utskrivet, då överstimulering även kan öka risken för blodproppar och dessa tar jag fortfarande och ska fortsätta med tills jag är i v 12. De tog även 4 rör blod ur armen på mig för att kontrollera alla värden. Sköterskorna fortsatte att ringa upp mig varje dag för att höra hur jag mådde och att symptomen inte blivit värre. Mot slutet av veckan hade symptomen gått över och jag kände mig som vanligt igen :)

• Bergamott83

IVF: Du måste ha hostat bra. Vi har fått hem ett brev och ska få komma på gruppträff nu i december med. =)
    Undrar vilken som har ställt in. Jag menar vem ställer in en sådan här grej. Jag skulle komma på gruppträff även om jag vore halvt död=)

• Hepe

Jag kommer att kliva av den här gruppen, vi kommer inte att göra fler ivf:er. Mina äggstockar är slut och enda sättet är äggdonation, vilket vi är för gamla för i Sverige, det får väl bli Grekland eller så när vi orkar ta tag i saken igen.
    Tack och hej och hoppas att ni lyckas bättre än vi gjort!
    Kram på er!

• kaatriin
    Bergamott83 skrev 2014-12-02 21:14:58 följande:

IVF: Du måste ha hostat bra. Vi har fått hem ett brev och ska få komma på gruppträff nu i december med. =)

Undrar vilken som har ställt in. Jag menar vem ställer in en sådan här grej. Jag skulle komma på gruppträff även om jag vore halvt död=)

Men va kul för er!! :)
  • Bergamott83
    Hepe skrev 2014-12-02 22:48:59 följande:

Jag kommer att kliva av den här gruppen, vi kommer inte att göra fler ivf:er. Mina äggstockar är slut och enda sättet är äggdonation, vilket vi är för gamla för i Sverige, det får väl bli Grekland eller så när vi orkar ta tag i saken igen.
    Tack och hej och hoppas att ni lyckas bättre än vi gjort!
    Kram på er!

Men åh Hepe <3 
    Jag beklagar att det inte går mer för er. Jag hoppas det går bra för er vad ni än beslutar er för att göra.
    Kram
  • Bergamott83
    kaatriin skrev 2014-11-29 22:45:02 följande:

Har aldrig haft överstimulering men Johan på kvinnokliniken sa att får man de så märks de tydligt. Man mår fruktansvärt dåligt, får så ont så man knappt kan gå och man blir svullen vid äggstockarna. Så beskrev han de till mig :)

Korta varianten betyder att man går på sprutorna direkt, man hoppar över nässprayen :)

Jaha,  varför går inte alla på korta varianten?
    autun skrev 2014-12-01 19:37:01 följande:

Åh, typiskt! Hade skrivit jättelångt, och så försvann allt!!! :(

Ja, precis, men jag tror att de anpassar tiderna efter Uppsala där man gör alla äggplockningar/insättningar, så egentligen är det väl dem vi ska skälla på, haha ;)

Överstimuleringen kommer antingen efter äggplockning, eller som i mitt fall, när man blir gravid. Så på lördagen två veckor efter äggplock svullnade min mage upp och såg ut som riktig gravidmage och jag fick svårt att dra djupa andetag. Ringde ferten på måndagen och fick komma samma dag. På VUL såg vi att jag hade en vätskeansamling vid äggstockarna på ca 6*7 cm. Johan ville sjukskriva mig, men efter en försäkran om att jag har ett jobb helt utan fysiska ansträngningar gick det bra att jobba ändå. Det kan vara ett väldigt allvarligt tillstånd men sjukskrivning och t o m inläggning på sjukhus som följd. Som tur var hade jag bara lindriga symptom, inte alls hängig eller dåligt allmäntillstånd eller ont, utan bara min jättemage, haha ;) Dock fick jag blodförtunnande sprutor (Fragmin) utskrivet, då överstimulering även kan öka risken för blodproppar och dessa tar jag fortfarande och ska fortsätta med tills jag är i v 12. De tog även 4 rör blod ur armen på mig för att kontrollera alla värden. Sköterskorna fortsatte att ringa upp mig varje dag för att höra hur jag mådde och att symptomen inte blivit värre. Mot slutet av veckan hade symptomen gått över och jag kände mig som vanligt igen :)

bl Ja får sägga vovv vovv till uppsala. Vad fint att de forsatte höra av sig konstant hela tiden. Vad skönt att det gick över rätt fort. Hur länge måste man hålla upp till nästa IVF behandling då?
    kaatriin skrev 2014-12-03 05:40:09 följande:
    Men va kul för er!! :)
    Tack ja, jag blev övverraskad
  • cameleon

Hej alla fina tjejer!

Jag heter Theresé och det är jag som har startat tråden, det känns därför lite extra tråkigt att berätta att jag nu kommer att lämna den.

För drygt en vecka sedan opererade jag bort en stor tvillingcysta på ena äggstocken som hittades under IVF-utredningen. Allt gick bra och jag börjar mer eller mindre kunna röra mig ordentligt (fy fan vad ont jag har haft, finns inte ord för det!).
    Nästa steg är informationsmötet/gruppträffen om IVF, antagligen blir det i januari nästa år för att strax efter det sätta igång!

Jag har kommit fram till att jag inte är en "forummänniska", jag är inte bra på att dela med mig av det allra privata. Samtidigt som jag är superglad åt alla som berättar att dom plussat, vill jag inte känna press, för det gör jag. Det blir en press att veta att någon alltid ligger steget före och en massa tankar kommer, det är därför jag lämnar tråden för att enbart fokusera på min egen situation.

Hepe, jag är väldigt ledsen för er skull, hoppas verkligen att ni blir föräldrar på ett eller annat sätt Hjärta.

Lycka till alla ni som kämpar för att bli föräldrar :)

Svar på tråden IVF Västerås 2014