kaatriin skrev 2014-11-29 22:45:02 följande:
Har aldrig haft överstimulering men Johan på kvinnokliniken sa att får man de så märks de tydligt. Man mår fruktansvärt dåligt, får så ont så man knappt kan gå och man blir svullen vid äggstockarna. Så beskrev han de till mig :)
Korta varianten betyder att man går på sprutorna direkt, man hoppar över nässprayen :)
Jaha, varför går inte alla på korta varianten?
autun skrev 2014-12-01 19:37:01 följande:
Åh, typiskt! Hade skrivit jättelångt, och så försvann allt!!! :(
Ja, precis, men jag tror att de anpassar tiderna efter Uppsala där man gör alla äggplockningar/insättningar, så egentligen är det väl dem vi ska skälla på, haha ;)
Överstimuleringen kommer antingen efter äggplockning, eller som i mitt fall, när man blir gravid. Så på lördagen två veckor efter äggplock svullnade min mage upp och såg ut som riktig gravidmage och jag fick svårt att dra djupa andetag. Ringde ferten på måndagen och fick komma samma dag. På VUL såg vi att jag hade en vätskeansamling vid äggstockarna på ca 6*7 cm. Johan ville sjukskriva mig, men efter en försäkran om att jag har ett jobb helt utan fysiska ansträngningar gick det bra att jobba ändå. Det kan vara ett väldigt allvarligt tillstånd men sjukskrivning och t o m inläggning på sjukhus som följd. Som tur var hade jag bara lindriga symptom, inte alls hängig eller dåligt allmäntillstånd eller ont, utan bara min jättemage, haha ;) Dock fick jag blodförtunnande sprutor (Fragmin) utskrivet, då överstimulering även kan öka risken för blodproppar och dessa tar jag fortfarande och ska fortsätta med tills jag är i v 12. De tog även 4 rör blod ur armen på mig för att kontrollera alla värden. Sköterskorna fortsatte att ringa upp mig varje dag för att höra hur jag mådde och att symptomen inte blivit värre. Mot slutet av veckan hade symptomen gått över och jag kände mig som vanligt igen :)
bl Ja får sägga vovv vovv till uppsala. Vad fint att de forsatte höra av sig konstant hela tiden. Vad skönt att det gick över rätt fort. Hur länge måste man hålla upp till nästa IVF behandling då?
kaatriin skrev 2014-12-03 05:40:09 följande:
Men va kul för er!! :)
Tack ja, jag blev övverraskad