• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • MNS

Hej, har följt tråden nu ett tag och detta blir mitt första inlägg :) dottern är född 11 september och så härligt det är :) vi har blivit välsignade med en toknöjd tjej som sovit hela nätter sen hon var ca 1 mån, somnar 9 på kvällen och sover ända till 10 på dagen. Ljuvligt för mig.

Största anledningen till att jag skriver nu är för att jag såg, tror det var dasha? Vars bebis fått en inflammation i ögat? Hur uppenbarade den sig. Har märkt nu på e.m att det tårar mycket ur dotterns öga och kommer då som gult gegg men hon verkar heller inte besvärad av det. Ska självklart ringa BVC direkt på måndag :)

Kul också att läsa om alla era underverk och vilken utveckling dom gör :) känns också lite skönt att det finns flera här vars barn inte ännu vänt sig, så man känner att man inte är ensam om det :)

Försökte lägga in en bild men skriver från ipaden så vet inte riktigt hur man gör :)

• linnéa001
    replica skrev 2015-02-20 15:37:56 följande:
    Jag vet att man inte ska jämföra bebisar med andra, men det är ju sååå svårt TystLäser om bebisar i W's ålder som vänder sig mage/rygg och tillbaka som ingenting, som tar sig fram på egen hand (kryper, rullar, krälar) eller som sitter redan.. W gör inget av det där än.. Lägger man honom på mage så håller han upp huvudet en stund och kikar runt, har kunnat lura honom att rulla över på rygg några gånger med en leksak dock... Efter en stund i magläge så lägger han sig bara ner med armarna utmed sidorna och grymtar/stönar/gnäller...
    Min dotter varken ålar eller sitter. Rullade gjorde hon iofs redan efter jul, men gör det väldigt sällan numer. Hon försöker åla när hon ligger på mage men blir mest förbannad när det inte går. Tycker hon ser ut som en strandad val. Hon stoppar nästan inget i munnen heller.
    Dasha skrev 2015-02-19 23:31:08 följande:

igår gjorde jag för tjock puré, så han fick äta den själv. jag fyllde på skeden, han fick ta skeden och lasta in den i munnen. Det blev jättegrisigt men han lyckades att äta upp 2/3 delar. det västa var när han flera ggr kletade igen sina näsborrar...

Äter din son kött eller fisk? Hur tillagar du det i så fall? Min dotter älskar potatis och morot men jag har inte vågat mig på kött eller fisk, vet inte riktigt hur jag ska tillaga det. Bara tanken på kokt kött gör mig lite illamående och att behöva mixa det... hua!

• linnéa001
    MNS skrev 2015-02-20 21:27:11 följande:

Hej, har följt tråden nu ett tag och detta blir mitt första inlägg :) dottern är född 11 september och så härligt det är :) vi har blivit välsignade med en toknöjd tjej som sovit hela nätter sen hon var ca 1 mån, somnar 9 på kvällen och sover ända till 10 på dagen. Ljuvligt för mig.

Största anledningen till att jag skriver nu är för att jag såg, tror det var dasha? Vars bebis fått en inflammation i ögat? Hur uppenbarade den sig. Har märkt nu på e.m att det tårar mycket ur dotterns öga och kommer då som gult gegg men hon verkar heller inte besvärad av det. Ska självklart ringa BVC direkt på måndag :)

Kul också att läsa om alla era underverk och vilken utveckling dom gör :) känns också lite skönt att det finns flera här vars barn inte ännu vänt sig, så man känner att man inte är ensam om det :)

Försökte lägga in en bild men skriver från ipaden så vet inte riktigt hur man gör :)

Min dotter hade ögongegg för någon vecka sedan. 1177 rekommenderade att tvätta med bröstmjölk och det hjälpte (mycket bättre än vatten). Det kräver ju dock att man ammar. Min flicka hade även tårar i ögat.
  • MNS
    linnéa001 skrev 2015-02-20 21:50:14 följande:

Min dotter hade ögongegg för någon vecka sedan. 1177 rekommenderade att tvätta med bröstmjölk och det hjälpte (mycket bättre än vatten). Det kräver ju dock att man ammar. Min flicka hade även tårar i ögat.

Okej, ja tyvärr så visade det sig att min bröstmjölk inte hade just någon näring så jag har inte någon bröstmjölk till hands. Ja det kommer mycket tårar och emellanåt så kommer det ju gegg, försöker tvätta med ljummet vatten och ögat ser inte rött eller irriterat ut överlag heller.
  • septemberfjorton

Hej! Våran dotter hade också geggiga ögon, började i det ena och sen spred det sig till andra. Jag fick också problem. Jag gjorde rent med koksaltlösning(1 krm salt till 1 dl kokat vatten). Det gick bort på knappt en vecka.

Skönt med sömnen, förresten :)
  • MNS
    septemberfjorton skrev 2015-02-20 22:08:39 följande:

Hej! Våran dotter hade också geggiga ögon, började i det ena och sen spred det sig till andra. Jag fick också problem. Jag gjorde rent med koksaltlösning(1 krm salt till 1 dl kokat vatten). Det gick bort på knappt en vecka.

Skönt med sömnen, förresten :)

Jamen då ska vi prova det nu under helgen tills vi kan ringa BVC :) ja verkligen, tar vara på det nu för gudarna vet när det ändras sen haha ! :)
  • Vii3

Blir så avundsjuk när jag får höra att vissa har barn som sover hela nätter. För min son blir det bara värre med sömnen hela tiden, han är fem månader och två veckor. Har de senaste veckorna vaknat varrannan timma ibland varje timma o gråtit. Va gör ni som har barn som sover så läge! Har provat att ge gröt på kvällen men märker ingen skillnad. Tror att det är tänderna för han är helt ivrig och för in allt i munnen och biter så hårt. Jag hoppas de blir bättre när tänderna tittat ut.

Han har även sedan en månad tillbaka börjat sova på sidan/ magen och vänder ryggen till så fort han somnat så himla gulligt! Förutom sömnen så är han hur go som helst om dagarna och han utvecklas så mycket nu, han började vända sig från rygg till mage redan innan han blev tre månader nu vänder han från mage till rygg med så han ligger oc rullar fram och tillbaka. För några dagar sedan så fick han bara ut mama mitt i sitt jollrande och nu skriker han ma ma ma hela tiden pendlar mellan mama och baba och maba hahah blir ju sp glad när han säger mamma trots att han inte vet meningen av det än :)

Han blir snart sex månader och jag har faktist helammt än så länge han har får smaka på gröt någon kväll men inte särskilt mycket han ligger ändå två streck över medelkurvan så jag känner att han får tillräckligt med näring genom bröstmjölk och har inte känt behovet av att böra med mat innan sex månader. Sen är det ju så skönt att amma. Känns lite svår nu ibörjan medat, om man ska ge burk elller laga maten. Hur gör ni?

• Dasha

hej!

ja, min son fick infektion i ögon.

han har alltid haft lite gegga och lite tårar, läkaren sa tidigare att det är en tårkanal som är för trång, det brukar ordna sig innan de fyller 1år.

men det här var något annat. Han hade plötsligt jättemycket gegga. Hade svårt att öppna ögonen efter sömnen. Vi torkade med ljummet vatten, men det kom upp lika mycket OMEDELBART. Läste på 1177 att såna ögoninfektioner hos barn brukar oftast gå över utan behandling efter en vecka. Väntade två veckor men det blev inte bättre. Ringde till bvc, de tipsade att vända sig till vårdcentralen.

det tog en extra vecka att få akuttid på vårdcentralen. Läkaren skrev ut penicillindroppar som vi ska ge i flera dagar. Nu efter några dagar av behandling har det blivit MYCKET bättre.

så mitt tips är att vänta en vecka, det kanske försvinner av sig själv. Annars vänd dig till vårdcentralen, det är inte bvc som gäller i detta fall.
    linnéa001 skrev 2015-02-20 21:47:47 följande:
    .
    Dasha skrev 2015-02-19 23:31:08 följande:

igår gjorde jag för tjock puré, så han fick äta den själv. jag fyllde på skeden, han fick ta skeden och lasta in den i munnen. Det blev jättegrisigt men han lyckades att äta upp 2/3 delar. det västa var när han flera ggr kletade igen sina näsborrar...

Äter din son kött eller fisk? Hur tillagar du det i så fall? Min dotter älskar potatis och morot men jag har inte vågat mig på kött eller fisk, vet inte riktigt hur jag ska tillaga det. Bara tanken på kokt kött gör mig lite illamående och att behöva mixa det... hua!

hihi, jag är uppväxt på kokt kött, i mitt land trodde man att man inte ska ge barn stekta eller kryddiga saker tills de blir tonåringar, ungefär Kräks

jag lagar all mat själv till sonen, fryser inget heller, det är alltid nykokt. Det är jättelätt att koka kött ch fisk, på samma sätt som morötter Glad och tar faktiskt mindre tid än morötter!

först provade sonen kokt kyckling (smidigt att köpa en påse med frysta innerfiléer, de är jättesmå, en filé = en måltid). Ibland börjar jag att koka potatis, sen lägger in en innerfilé när det är ungefär 7-8 min. kvar. Sedan mixar köttet med stavmixer men mosar potatis med gaffel (jag gillar inte konsistensen på mixad potatis, blir som lim Kräks eller jag gör nåt fel kanske).

jag kryddar inte men mannen (när han lagar) brukar slänga en liten lagerblad i kastrullen eller doppa lite mosad vitlök i färdiga purén.

sonens favorit är kokt entrecôte (mixad med stavmixer) med mosad potatis.

jag har kokt även fisk flera ggr (torsk och rödspätta). Jättelätt! Bara kokar vatten, sländer i några små bitar fisk. Brukar bli färdigt på typ 7 minuter.

Man vet att fisken är färdigkokt när den är inte genomskinlig någonstans, utan vitt.
    Kycklingen är klar när den inte är vitt och liksom trådig overallt, även inne.
    Köttet är färdigt när det är grått overallt, även inne (inte rött eller rosa).

Sonen var inte så förtjust i fisken, men älskade både entrecôte och fläsk. Jag brukar blanda dem med potatispuré eller morotspuré, och som sagt kokar i samma kastrull.
  • Bebislängt

Har hört att bebisar inte ska äta majskrokar, någon som vet vad det beror på? Är det för att de inte ska fylla ut magen med sånt som inte ger så mycket näring kanske?

Min bebis fick smaka idag när vi var bortbjudna och älskade det, plus höll sig sysselsatt medan jag drack kaffe hehe. Så vill ju gärna fortsätta ge :D

• Dasha
    Dasha skrev 2015-02-21 17:44:26 följande:
    Kycklingen är klar när den inte är vitt och liksom trådig overallt,
    jag menar, när den är vitt och trådig
Svar på tråden septemberbarn 2014