Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

replica skrev 2015-02-19 20:05:11 följande:

Lilleman har varit kass i magen sen i måndags.. Från att ha bajsat 1 gång/veckan så har han de senaste dagarna bajsat 3-6ggr.. Igår fick han även 5-månaders vaccin då BVC tyckte han var tillräckligt pigg för det, han har mått jättebra - förutom bajseriet då..

Idag har han fått feber stackarn, när vi skulle ge alvedon så bajsade han grönt också (vilket han inte har gjort innan).. Har varit trött, men försökt vara glad idag ändå..Nu ligger han och sussar i mitt knä lillfisen..

Stackarn. Min dotter har också bajsat lite grönt i några dagar. Nu är det dock mest orange, troligen p.g.a. att hon äter ganska mycket morot :)

Nu har jag en matfråga igen som jag inte riktigt hittar svar på. Kan man ge välling eller annan dryck som rekommenderas från 8 månader till yngre barn? Vi har fått flera förpackningar smoothies som är från 8 månader (vällingen är dock från sex månader), men tyvärr är sista förbrukningsdatum 15 mars. Den innehåller havrebas och mjölk. Den information jag hittar om mjölk på Livsmedelsverket är "Om barnet får mycket mjölk eller mjölkprodukter är det risk att barnet inte orkar äta tillräckligt av annan mat, som är mer järnrik".

Så mjölk (alltså komjölk) verkar ju inte vara farligt förutom att det kan hämna upptagningen av järn. Det är ju dessutom mjölkpulver i 4 månadersgröten. Är havre "farligt"? Jag tror inte att det är det, havregrynsgröt är väl ok att ge? Jag skulle gärna dricka smoothien själv, men det är mango i och det gillar jag inte. Känns så trist att bara hälla ut flera liter.
  • linnéa001
    replica skrev 2015-02-20 15:37:56 följande:
    Jag vet att man inte ska jämföra bebisar med andra, men det är ju sååå svårt TystLäser om bebisar i W's ålder som vänder sig mage/rygg och tillbaka som ingenting, som tar sig fram på egen hand (kryper, rullar, krälar) eller som sitter redan.. W gör inget av det där än.. Lägger man honom på mage så håller han upp huvudet en stund och kikar runt, har kunnat lura honom att rulla över på rygg några gånger med en leksak dock... Efter en stund i magläge så lägger han sig bara ner med armarna utmed sidorna och grymtar/stönar/gnäller...
    Min dotter varken ålar eller sitter. Rullade gjorde hon iofs redan efter jul, men gör det väldigt sällan numer. Hon försöker åla när hon ligger på mage men blir mest förbannad när det inte går. Tycker hon ser ut som en strandad val. Hon stoppar nästan inget i munnen heller.
    Dasha skrev 2015-02-19 23:31:08 följande:

igår gjorde jag för tjock puré, så han fick äta den själv. jag fyllde på skeden, han fick ta skeden och lasta in den i munnen. Det blev jättegrisigt men han lyckades att äta upp 2/3 delar. det västa var när han flera ggr kletade igen sina näsborrar...

Äter din son kött eller fisk? Hur tillagar du det i så fall? Min dotter älskar potatis och morot men jag har inte vågat mig på kött eller fisk, vet inte riktigt hur jag ska tillaga det. Bara tanken på kokt kött gör mig lite illamående och att behöva mixa det... hua!

• linnéa001
    MNS skrev 2015-02-20 21:27:11 följande:

Hej, har följt tråden nu ett tag och detta blir mitt första inlägg :) dottern är född 11 september och så härligt det är :) vi har blivit välsignade med en toknöjd tjej som sovit hela nätter sen hon var ca 1 mån, somnar 9 på kvällen och sover ända till 10 på dagen. Ljuvligt för mig.

Största anledningen till att jag skriver nu är för att jag såg, tror det var dasha? Vars bebis fått en inflammation i ögat? Hur uppenbarade den sig. Har märkt nu på e.m att det tårar mycket ur dotterns öga och kommer då som gult gegg men hon verkar heller inte besvärad av det. Ska självklart ringa BVC direkt på måndag :)

Kul också att läsa om alla era underverk och vilken utveckling dom gör :) känns också lite skönt att det finns flera här vars barn inte ännu vänt sig, så man känner att man inte är ensam om det :)

Försökte lägga in en bild men skriver från ipaden så vet inte riktigt hur man gör :)

Min dotter hade ögongegg för någon vecka sedan. 1177 rekommenderade att tvätta med bröstmjölk och det hjälpte (mycket bättre än vatten). Det kräver ju dock att man ammar. Min flicka hade även tårar i ögat.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-21 17:44:26 följande:
    jag lagar all mat själv till sonen, fryser inget heller, det är alltid nykokt. Det är jättelätt att koka kött ch fisk, på samma sätt som morötter Glad och tar faktiskt mindre tid än morötter!

först provade sonen kokt kyckling (smidigt att köpa en påse med frysta innerfiléer, de är jättesmå, en filé = en måltid). Ibland börjar jag att koka potatis, sen lägger in en innerfilé när det är ungefär 7-8 min. kvar. Sedan mixar köttet med stavmixer men mosar potatis med gaffel (jag gillar inte konsistensen på mixad potatis, blir som lim Kräks eller jag gör nåt fel kanske)
    Jag mosar potatis men mixar morötter och jordärtskocka, det gillar min dotter. Har en bok som heter "Andra mosboken" och där står det att mixad potatis kan bli com lim så du gör absolut inget fel.

Tack för kycklingtipset, ska se om jag vågar koka det. Jag kokar inte rotfrukter varje dag utan gör lite då och då och fryser in i sådana där istärningar. Lätt att bara värma en eller två till när dottern vill ha mer.
  • linnéa001
    Vii3 skrev 2015-02-21 01:53:00 följande:

Han blir snart sex månader och jag har faktist helammt än så länge han har får smaka på gröt någon kväll men inte särskilt mycket han ligger ändå två streck över medelkurvan så jag känner att han får tillräckligt med näring genom bröstmjölk och har inte känt behovet av att böra med mat innan sex månader. Sen är det ju så skönt att amma. Känns lite svår nu ibörjan medat, om man ska ge burk elller laga maten. Hur gör ni?

Jag köpte några burkar i början, dels för att se vad tjejen gillade men också för att burkarna är praktiska om/när man lagar egen mat för förvaring i kylskåpet.

Just nu äter min dotter bara morot, potatis och jordärtskocka och det "lagar" jag själv. Alltså kokar och mosar eller mixar med lite vatten och rapsolja. Banan äter hon också men det är ju inte så mycket att tillaga.

Jag är rätt så ivrig att få sluta amma så därför började jag introducera lite mat redan när dottern var 3 månader och 3 veckor. Amning är bra, men jag tycker det är så jobbigt så jag vill bara sluta. När dottern blivit sex månader ska jag dessutom börja jobba en dag i veckan så då måste hon kunna äta riktig mat. Jag gör ju egetligen "fel" som ger dottern så mycket mat redan innan sex månader, men hon gillar det ju. Dessutom är hon lite späd jämfört med sina jämnåriga så något extra kg skulle inte skada även om det inte är någon fara.
  • linnéa001
    replica skrev 2015-02-22 01:07:45 följande:

"Skönt" att höra att det finns andra bebisar som inte är så snabba på allting...! Lillfisen ligger lååångt efter de andra i föräldragruppen.. Där de både sitter själva, ålar, rullar runt osv. så man blir lite nojig 

Sötnos! Man får ha i åtanke att det är ganska stor åldersskillnad på barnen i tråden. En som är född första september är ju en månad äldre en den som är född sista september och en månad är stor skillnad i den här åldern.

Min dotter vaknade 5:20 i morse och ville inte sova mer. Igår vaknade hon 5:30 och i förrgår 5:45. Som väl är så har vi sovit igen vid 7 så snart får jag sova mer! Min kille har varit sjuk hela veckan så jag har tagit hand om dottern och fixat här hemma. Börjar känna mig ganska utmattad faktiskt. 

Det är med introduktion av gluten vet jag/vi inte hur vi ska göra med. Det var en artikel i tyska tidningen "Der Spiegel" för inte så länge sedan om just detta. I den stod det att den senaste forskningen visade att man inte behöver göra detta för att undvika celiaki. De hänvisade till en artikel i "New England Journal of Medicine". Finns väl ingen anledning att hoppa över glutenintroduktion, men så himla bråttom eller viktigt tror jag inte att det är.
  • linnéa001

Jag har också funderat på att byta till sittdelen på vagnen. Min dotter gillar att ligga och sova i vagnen när vi är ute och går men om jag stannar för länge eller går in någonstans så vaknar hon och blir lite tjurig. Ligger och skriker eller gnäller. Det blir alltid bättre om hon får sitta upp i t.e.x. en stol på ett café. Tänkte att det kanske går att gå i butiker om hon får sitta eller halvligga, för sitta kan hon inte riktigt. Sittdelen känns bara så stor än. Fast det är och andra sidan inte så mycket plats kvar i liften där hon ligger.

Jag har precis rensat ut de sista kläderna i storlek 62. 68 är lite stort än på min flicka men 62 är för litet så hon får ha lite stora kläder ett tag.

• linnéa001
    replica skrev 2015-02-23 20:43:42 följande:
    Vi använder liggdelen fortfarande,har några centimeter till godo.. Lilleman skulle nog hellre vilja ha sittdelen, men tror det blir för mycket intryck på våra promenader.. Märker på honom efter en stund nu med liggdelen att det blir för mycket, enklare att skärma av med den..
    Dasha skrev 2015-02-23 13:57:52 följande:
    så söt! han har en gosig frisyr också! min är nästan helt flintskallig, liite hår
    Jaa, han har en så mysig frisyr.. Har haft tuppkam sedan han föddes, men nu liknar den mer "Rädda Willys fena" Tungan ute Jag bävar för dagen då han börjar tappa sitt bebishår, ska vara väldigt vanligt att de skaver bort det har jag förstått Förvånad

Min dotter hade också värsta tuppkammen när hon föddes och sedan blev det mer en tintinfrisyr. Nu har det dock börjat lägga sig. Hon har skavt bort en fläck på baksidan av huvudet men det har börjat komma lite hår där igen. Har inte din kille skavt bort något ännu så gör han det nog inte.
  • linnéa001

Vi har också mjuklift så det går ju lätt att varva. Tyvärr såg jag nu att det saknas ett band för att kunna spänna fast lilltjejen i sittdelen. Så går det när man köper vagn för 500 kr på Blocket... Jag får försöka fixa det för hon kan ju inte åka utan att vara fastspänd. Bortsett från det är det dock en väldigt bra vagn som vi är supernöjda med.

Det är verkligen trist att hon blir så missnöjd när hon är vaken och pigg, vill verkligen inte ligga i vagnen. Jag ska testa att bulla upp lite så att hon halvsitter, då blir hon kanske nöjdare. Jag vill kunna gå i affärer utan att hon gnäller (skriker och tjuter). Speciellt viktigt är det ju att kunna handla mat.

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-24 01:19:47 följande:
    hjälper det inte med napp?
    Nope. Hon vill inte ligga så länge när hon är vaken och jag bara strosar i affärer. Ska nog testa sittdelen någon dag.
    Dasha skrev 2015-02-24 12:30:43 följande:

nu har sonen varit blöjfri i flera dagar. har bommuls kalsonger och byxor mellan kl. 7.00-23.00. Sover ute  i vagnen utan blöja. har aldrig hänt en olycka i vagnen, även om han är vaken där en lång stund innan vi kommer hem.

det händer 2-4 kiss olyckor om dagen. aldrig en bajsolycka. efterhand vet jag att han VARJE GÅNG sa till högt innan olyckan hände, men jag reagerade inte.

och gud, så lätt och glatt han rör sig på golvet utan blöja! riktiga konster! synd att det är för kallt så jag kan inte låta honom krypa helt naken.    längtar efter sommaren.

Vad kul! Det går inte lika bra för oss. Två bajsblöjor idag, men det händer så sällan att det känns ok ändå. Det är så svårt när hon inte ger så tydliga signaler. Idag stönade hon lite men då var det ju försent då bajset redan var på väg ut. Kissandet är omöjligt att identifiera så jag rutinpottar bara. Tycker det är svårt just när man är ute. Det händer ju att vi är ute flera timmar sammanlagt. Sångstund på biblioteket, promenad och så fika därefter blir ganska många timmar. Och vad gör man om hon skulle signalera i vagnen? Lite kallt att kissa ute nu liksom. Finns det så små kalsonger? Gulligt! 

Svar på tråden septemberbarn 2014