Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Dasha skrev 2015-02-03 15:48:50 följande:
    wow en tratt! det låter coolt!

en annan lösning kan vara att ta med en potta med en liten soppåse. Man tar soppåsen på pottan, går in i skötrummet som är grattis, bebisen kissar/bajsar, sen tar man av soppåsen så att all kiss/bajs hamnar inuti, och slänger den!

lätt att fixa, och man slipper tvätta pottan. och sparar femman till toaletterna Cool
    Tratten är faktiskt jättebra. Finns här t.ex. www.addnature.com/product.aspx

Det var faktiskt en jättebra idé det där med påsen i pottan. Det ska jag komma ihåg nästa gång jag ska iväg.
    Jensa85 skrev 2015-02-03 18:20:41 följande:
    Jag har känt att jag drömt om o velat det länge.. Nu kunde jag inte hålla mig längre

Ja han vägde 4.2 vid födseln så han följer sin kurva :) lite under nu..
    Stort lycka till med ditt företag. Jag har själv haft eget, men la ner det för några år sedan då jag inte trivdes med det. Jag är nog ingen egen företar-människa, behöver liksom tryggheten med en tillsvidareanställning. Det är ju dock tur att vissa vill ha eget annars skulle ju inte vi andra ha någonstans att jobba!

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-03 22:39:18 följande:

min son är valmedveten om att jag finns nära, för att vi sover precis bredvid varandra. han suger på tutten liggande när han somnar och sen somnar jag också. utan babynest.

tror förresten att han vaknar och tuttar även på natten. inget jag märker. ibland flyttar jag honom till andra sidan om mig (byter bröstet) utan att minnas hur det gick till.

så mitt svar var inte så mycket om "vad gör ni aktivt för att bebisen ska sova hela natten" utan mest om "vad gör ni för att ni själva ska få sova hela natten".

fast tror  inte att han vaknar heller, kanske halvvaknar för en halvminut om han blir hungrig...

Jag förstår. Det är ju lite mer samsovning än vad vi har. Hittar din son bröstet själv? Jag kan inte förstå hur man inte kan vakna om någon börjar suga på ens bröst men det är ju individuellt förstås.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-03 23:31:54 följande:

fast... du berättade nån gång att det känns och gör ont lite när du ammar? det gör inte för mig, känner ingenting förutom efter en halvtimme - att nu räcker det. och om han vill fortsätta: nu byter jag bröstet! så kanske sonen är mer vaken än jag tror på nätterna..

fast nu sitter jag och forumar istället för att sova.Rynkar på näsan ingen självdisciplin

Det gör inte speciellt ont längre, bara sticker lite när mjölken rinner till, men jag är extremt lättväckt. Kan inte ens sova med sambon liggande för nära. Det tycker han är synd för han vill gärna skedsova men det kan inte jag göra.

Min dotter vaknade sex i morse och var hur pigg och glad som helst. Jag är jättetrött. Tror hon vaknade av killens larmklocka även om hon inte brukar göra det. Inte har jag fått sova sammanhängande heller. Dottern vill inte så gärna äta gröt på kvällen trots att det gick bra en period. Igår råkade jag dock blanda den fel (hur kan man misslyckas?!) så den blev alldeles rinnig, var kanske inte så gott. Hon verkar gilla potatis och morötter bättre så det ska jag ge henne ikväll.
  • linnéa001
    Emmask skrev 2015-02-04 09:36:30 följande:

Förlåt om jag frågat om något ni redan behandlat, säg till i så fall.

Hur många gånger om dygnet ammar ni era barn, ni som helammar? Enligt min app, där jag skriver in allt, äter hon i snitt 7 gånger per dygn och sover i snitt 13 h och 40 minuter per dygn.

Pratade med BVC för några veckor sedan. Jag hade då försökt minska amningen eftersom jag upptäckt att hon behöver äta mer sällan än jag fått för vana. Men just när jag drog ner på amningen började hon sova sämre, så BVC tyckte att jag skulle öka den igen och se om nätterna blev bättre. Det blev de inte.

Överväger nu att dra ner på nåt mål om dagen igen. Kanske har jag gett henne mat oftare än hon behöver, vilket kanske är onödigt. Kanske missar jag något annat behov? Hennes vikt tyder också på att hon på inget vis är undernärd, 7,8 kg vid 4,5 månades ålder. (Obs att jag inte är orolig för hennes hull, hon är ju ett spädbarn.)

Min dotter ammas ungefär varannan till var tredje timme under dagen. Svårt att veta hur mycket hon äter varje gång. Sista gången hon ammas för natten är ca 20:00. Under natten äter hon vid ett, vid fyra och vid sju. Vaknar vid halv nio och äter igen. Jag brukar försöka amma innan hon blir för hungrig för är hon det fungerar inte amningen utan hon blir hysterisk för att maten inte kommer tillräckligt snabbt och då måste jag ge flaska. Samma sak om hon är för trött. Då hon sover var 90:e till varannan timme passar det ganska bra att amma precis innan eller precis efter tuppluren. Hur många gånger kan det tänkas bli tro... runt 15 gånger kanske. 
  • linnéa001
    septemberfjorton skrev 2015-02-04 15:08:52 följande:

Är det någon som vet om man kan ge en halv portion mat(ungefär) istället för gröt? Ingrid hatar verkligen all gröt hon testat(majs, havre, bovete, hirs). Hon gillar däremot sötpotatis och majs, och avokado älskar hon. Jag vet ju att det är mindre näring i maten, men kan man ändå ge henne exempelvis mer avokado så hon kanske står sig bättre när jag ändå helammar? Om jag blandar i bröstmjölk i allt så får hon väl näring därifrån?

Är lite knäckt att hon inte gillar gröt lika mycket som jag, haha.

Jag vet inte, men det är ju ingen lag på att ge gröt. Min dotter gillade gröt tidigare, men vill inte ha det längre. Tänkte därför ge potatis och morot ikväll istället.

Testa förresten att blanda lite morotspuré i gröten, det gjorde jag en kväll när jag hade puré kvar som behövde ätas upp eller kastas. Det gillade min flicka.
  • linnéa001

Är det fler än jag som känner en enorm frustration över hur orättvist livet är? Känns som att min kille glider runt på ett bananskal medan jag får göra allt jobb. Jag har burit barnet och fött det och nu tar jag hand om det dygnet runt. Jag älskar min dotter över allt, men det börjar ta knäcken på mig att aldrig få sova hela nätter. Jag är konstant trött och irriterad och mest irriterad är jag på pojkvännen som har det så bra. Jag har gett honom ett barn som jag tar hand om och han borde tacka mig varje dag för detta. 

Det är inte så att han inte gör något, med "ta hand om" menar jag främst amningen, men på något vis tar jag ändå mest ansvar. Jag ser till att skötväskan är packad när vi ska iväg, jag sätter henne på pottan (eller säger till honom att göra det), jag lägger henne, o.s.v. Han tar inte så mycket initiativ när det gäller det praktiska.

-------

Tre timmar senare fortsätter jag mitt inlägg. Är inte lika irriterad längre då jag och dottern sovit två timmar tillsammans. Killen torkade golvet i vardagsrummet under tiden, vilket känns bra. Helt oduglig är han kanske inte :) Tänk vad sömnbrist, i alla fall för mig, orsakar fruktansvärt dåligt humör. Fast lite orättvist tycker jag nog ändå att det är.

• linnéa001
    bak14 skrev 2015-02-08 15:10:47 följande:
    Förlåt men jag måste fråga, hur gammal är barnet som du sätter på pottan?
    Hon blir fem månader den 14 februari. Vi har kört ec ganska effektivt och nu går det riktigt bra.
    Brewilma skrev 2015-02-08 18:37:08 följande:
    Jag har läst lite om ec på sista tiden och blivit lite nyfiken. Jag vet ju att ni rör några här som håller på med det och undrar om ni har några tips för en nybörjare. Tror ni att det är lättast att köpa en potta eller en liten toasits? Tror inte att jag kommer att orka hålla henne varje gång.
    Vi köpte en potta för små barn som dottern trivs utmärkt på. När vi var på besök hos kusinen i helgen satte vi henne på en liten toaring och det gick också bra. Jag tycker dock det är skönast om man har en liten pall att sitta på framför toaletten. Jobbigt att stå och böja sig eller sitta på huk. Mitt tipset är att rutinpotta efter mat och sömn. När min dotter bajsar är det alltid direkt efter att hon ätit och ofta måste hon kissa när hon vaknat. 
  • linnéa001
    Svansjön skrev 2015-02-08 11:48:00 följande:

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

Jag har sagt att jag absolut inte vill ha fler barn än det vi har. Jag är enormt trött på att ta allt ansvar. Även om pappan kan göra mycket så är det ju ändå så att han inte kan vara gravid, föda eller amma och jag känner bara att jag inte orkar gå igenom allt detta igen. Även om jag kan vara borta en dag så måste brösten pumpas så helt fri är man ju liksom aldrig. Det är så jag känner nu, kanske ändrar jag mig. Jag vill ha minst tre år mellan i så fall, men då är jag redan 37 år och mannen 41 så vi får väl se.

Måste säga att jag verkligen tycker att ni som har eller vill ha flera barn är lite "tokiga". Alltså, inget illa menat, vet inte riktigt vilket ord jag ska använda och som passar. Jag förstår bara inte hur man kan vilja vara gravid, föda och amma en gång till. Jag är kanske ingen bebismänniska även om jag självklart älskar min dotter gränslöst.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-08 19:52:38 följande:

han är kanske lite osäker och tror att han inte klarar det själv? Har ni delat uppgifter, t.ex. mannen kan bada dottern, laga kvällsgröt till henne, mata henne med gröten, byta blöjor på kvällen, potta, ta på pyjamasen.
    Svansjön skrev 2015-02-08 11:48:00 följande:

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

vi vill ha ett barn till om 4 år ungefär.

Idag satt sonen första gången i ikeas babystol och åt middag! funkade jättebra.
    Nej, vi har inte delat, det vill jag inte göra heller. Tycker att det borde vara självklart för honom att byta blöja, potta, sätta på pyjamas o.s.v. Han är ingen rutinmänniska och tänker inte på att det är dags för lillan att lägga sig som exempel.Han utgår dessutom från att jag kan allt bättre för att jag är kvinna. Jag blev i alla fall på mycket bättre humör när jag hade fått sova och tänkte då på vilken tur jag har som får ta hand om och vara med min flicka så mycket som möjligt. När hon blivit sex månader så ska jag börja jobba en dag i veckan. Det kommer nog vara bra för killen att få ta ansvar för dottern.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-08 21:09:45 följande:
    just det, vi har en sån pall! Skål
    Tror förresten att jag hittat en bra lösning på problemet med hur man ska göra vid besök i t.ex. en galleria eller när man är bortbjuden. En resepotta som dessutom fungerar som en liten toaring. Fick tipset i min tråd där jag ställde samma fråga som jag ställde här.

www.pappaprylar.se/smarta-prylar/1014-potette-plus-resepotta.html
Svar på tråden septemberbarn 2014