• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-02-15 20:30:28 följande:

Har någon erfarenhet av Reggio Emilia? Många privata förskolor här omkring har den pedagogiken eller är inspirerade av det. Har läst en del, men kan inte bestämma mig (oss) för om det verkar bra eller inte. Börjar få lite ångest över det här med förskola, det finns vansinnigt många att välja bland!

Den förskolan jag arbetar på är Reggio Emilia-inspirerad. Jag tycker att pedagogiken är bra och barnen får använda sig av fantasin och konstruera själv inställt för att ges "färdiga" saker att leka med. Vår förskola är ju inte en ren reggio emilia, men googla lite (tror jag nog du redan gjort ) så hittar du lite mer att läsa
  • Kroken

Min lilla bebis är i utvecklingsfaser vi 6 månader. Hon blir 6 månader den 26:e och i snart två veckor har hon varit i "klängperioden". Hon sover värre än nånsin och hon äter dåligt. Håller på och trixar med fingrarna i munnen och låter och gör pruttljud samtidigt som hon ska äta. Då äter hon inte som hon ska och är sugen igen efter bara ett litet tag. Eftersom hon äter dåligt på dagen så tar hon igen det på natten, mestadels av nätterna de här två veckorna som varit har hon ätit med 1-1,5 timmes mellanrum. Däremellan kan hon vakna och gallskrika av mardrömmar. Hon är enormt svårsövd också och bökar, skriker, gnäller och har sig. Jag är helt svettig när hon tillslut somnar. Det enda som fortfarande är som det ska är att hon somnar lugnt i vagnen på förmiddagen under vår promenad. Men sen vaknar hon ofta och jag får gå ut och vagga vagnen för att söva om. Ser fram emot att det här ska gå över för jag känner mig lätt överkörd Hon är annars hemskt rolig nu med alla nya ljud hon lär sig och hur medveten hon är. Hon härmas och försöker få igång oss med bus hela tiden. Häromdagen "upptäckte" hon vår hund och våra katter på ett nytt sätt. Hon blir helt lyrisk nu när de kommer i närheten och ska prata med dem. Men prata i hennes värld innebär glädjetjut utan dess like så katterna drar och hunden går och gömmer sig

• linnéa001
    Kroken skrev 2015-02-18 13:00:32 följande:
    Den förskolan jag arbetar på är Reggio Emilia-inspirerad. Jag tycker att pedagogiken är bra och barnen får använda sig av fantasin och konstruera själv inställt för att ges "färdiga" saker att leka med. Vår förskola är ju inte en ren reggio emilia, men googla lite (tror jag nog du redan gjort ) så hittar du lite mer att läsa
    Tack för infon! Visst har jag googlat men det är ändå svårt att föreställa sig vad det innebär i praktiken. Det är nog bara att göra lite besök så får vi se hur det verkar.

Låter jobbigt med utvecklingsfasen. Tror min dotter är på gång in i en sådan också. Hon närmar sig åskmolnsveckorna i appen wonder weeks och jag tycker hon blivit lite jobbigare. Gnälligare och lite mindre självständig.Tidigare roade hon sig själv i sitt gym eller babysitter en liten stund i alla fall men nu hinner jag knappt börja äta innan hon börjar gnälla.
  • sandraaa

Min dotter på 5 månader har varit väldigt tidig med allt, hon började vända sig vid 3,5 månad o hålla uppe huvudet idag tar hon sig från genom att backa o drar sig fram försöker krypa

Hon sover endast 1,5 timme på hela dagen vilket är ganska påfrestande.

Skrikfas? En dag hörde jag hur hon tog i från tårna o bara skrek så höll hon på utan anledning till nu när hon har normal ljudnivå

En överaktiv liten tjej.

Vid matning har jag märkt att när hon "pruttar" så det flyger vill hon inte ha mer.

Gröt brukar jag hälla i nappflaska så får hon i sig allt ( hon är väldigt smal) ett tips att få dom att sova längre på natten att ge gröt innan sovdags

Vid välling matning ska hon ligga raklång över mina ben medan jag håller henne i handen, hon är väldigt bestämd liten dam så ibland blir det nästan tvångsmatning för att hon är så aktiv o flaxar samtidigt vid matning, har lärt mig att visa min bestämdhet mot henne då går allt toppen

• replica

Lilleman har varit kass i magen sen i måndags.. Från att ha bajsat 1 gång/veckan så har han de senaste dagarna bajsat 3-6ggr.. Igår fick han även 5-månaders vaccin då BVC tyckte han var tillräckligt pigg för det, han har mått jättebra - förutom bajseriet då..

Idag har han fått feber stackarn, när vi skulle ge alvedon så bajsade han grönt också (vilket han inte har gjort innan).. Har varit trött, men försökt vara glad idag ändå..Nu ligger han och sussar i mitt knä lillfisen..

"Practise makes perfect"
  • linnéa001
    replica skrev 2015-02-19 20:05:11 följande:

Lilleman har varit kass i magen sen i måndags.. Från att ha bajsat 1 gång/veckan så har han de senaste dagarna bajsat 3-6ggr.. Igår fick han även 5-månaders vaccin då BVC tyckte han var tillräckligt pigg för det, han har mått jättebra - förutom bajseriet då..

Idag har han fått feber stackarn, när vi skulle ge alvedon så bajsade han grönt också (vilket han inte har gjort innan).. Har varit trött, men försökt vara glad idag ändå..Nu ligger han och sussar i mitt knä lillfisen..

Stackarn. Min dotter har också bajsat lite grönt i några dagar. Nu är det dock mest orange, troligen p.g.a. att hon äter ganska mycket morot :)

Nu har jag en matfråga igen som jag inte riktigt hittar svar på. Kan man ge välling eller annan dryck som rekommenderas från 8 månader till yngre barn? Vi har fått flera förpackningar smoothies som är från 8 månader (vällingen är dock från sex månader), men tyvärr är sista förbrukningsdatum 15 mars. Den innehåller havrebas och mjölk. Den information jag hittar om mjölk på Livsmedelsverket är "Om barnet får mycket mjölk eller mjölkprodukter är det risk att barnet inte orkar äta tillräckligt av annan mat, som är mer järnrik".

Så mjölk (alltså komjölk) verkar ju inte vara farligt förutom att det kan hämna upptagningen av järn. Det är ju dessutom mjölkpulver i 4 månadersgröten. Är havre "farligt"? Jag tror inte att det är det, havregrynsgröt är väl ok att ge? Jag skulle gärna dricka smoothien själv, men det är mango i och det gillar jag inte. Känns så trist att bara hälla ut flera liter.
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-02-18 13:07:57 följande:

Min lilla bebis är i utvecklingsfaser vi 6 månader. Hon blir 6 månader den 26:e och i snart två veckor har hon varit i "klängperioden". Hon sover värre än nånsin och hon äter dåligt. Håller på och trixar med fingrarna i munnen och låter och gör pruttljud samtidigt som hon ska äta. Då äter hon inte som hon ska och är sugen igen efter bara ett litet tag. Eftersom hon äter dåligt på dagen så tar hon igen det på natten, mestadels av nätterna de här två veckorna som varit har hon ätit med 1-1,5 timmes mellanrum. Däremellan kan hon vakna och gallskrika av mardrömmar. Hon är enormt svårsövd också och bökar, skriker, gnäller och har sig. Jag är helt svettig när hon tillslut somnar. Det enda som fortfarande är som det ska är att hon somnar lugnt i vagnen på förmiddagen under vår promenad. Men sen vaknar hon ofta och jag får gå ut och vagga vagnen för att söva om. Ser fram emot att det här ska gå över för jag känner mig lätt överkörd Hon är annars hemskt rolig nu med alla nya ljud hon lär sig och hur medveten hon är. Hon härmas och försöker få igång oss med bus hela tiden. Häromdagen "upptäckte" hon vår hund och våra katter på ett nytt sätt. Hon blir helt lyrisk nu när de kommer i närheten och ska prata med dem. Men prata i hennes värld innebär glädjetjut utan dess like så katterna drar och hunden går och gömmer sig

låter precis som att tänderna är på gång...
  • Dasha
    Svansjön skrev 2015-02-19 08:49:53 följande:

Vi renoverar hemma ????

haha, vilken goding! Hjärta
  • Dasha
    replica skrev 2015-02-19 20:05:11 följande:

så det var vaccinet? krya på er!
Svar på tråden septemberbarn 2014