• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Svansjön

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

• BjörkW
    Svansjön skrev 2015-02-08 11:48:00 följande:

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

Hej. Vi är lite oense här hemma om syskon. Jag hade en jobbig graviditet nu med första och de tog hårt på oss båda. Men jag känner ändå att jag skulle vilja starta babyverkstan redan till sommaren så vi sen är "klara" med att vara gravida. Sambon vill dock knappt prata om det för han känner att han inte orkar en graviditet till, med en liten om jag blir så handikappad igen.
  • bak14
    linnéa001 skrev 2015-02-08 11:20:39 följande:

Det är inte så att han inte gör något, med "ta hand om" menar jag främst amningen, men på något vis tar jag ändå mest ansvar. Jag ser till att skötväskan är packad när vi ska iväg, jag sätter henne på pottan (eller säger till honom att göra det), jag lägger henne, o.s.v.

Förlåt men jag måste fråga, hur gammal är barnet som du sätter på pottan?
  • Brewilma

Hej på er!

Vi vill vänta ett tag. Om det går som vi vill är tanken att Matilda ska bli ca 2,5 innan nästa föds. Hon ska i alla fall inte vara yngre ;)

Jag har läst lite om ec på sista tiden och blivit lite nyfiken. Jag vet ju att ni rör några här som håller på med det och undrar om ni har några tips för en nybörjare. Tror ni att det är lättast att köpa en potta eller en liten toasits? Tror inte att jag kommer att orka hålla henne varje gång.
  • Dasha
    Brewilma skrev 2015-02-08 18:37:08 följande:
    Tror ni att det är lättast att köpa en potta eller en liten toasits?
    tipsar att köpa en potta.
     Jag vet ju att ni rör några här som håller på med det och undrar om ni har några tips för en nybörjare.
    mitt tips är att sätta bebisen på pottan varje gång när man byter blöja. det brukar komma kiss efter några sekunder.
    det går nog bäst direkt efter amning: bebisen är nöjd och kissenödig.
    linnéa001 skrev 2015-02-08 11:20:39 följande:

Han tar inte så mycket initiativ när det gäller det praktiska.

han är kanske lite osäker och tror att han inte klarar det själv? Har ni delat uppgifter, t.ex. mannen kan bada dottern, laga kvällsgröt till henne, mata henne med gröten, byta blöjor på kvällen, potta, ta på pyjamasen.

Hej på er!

vi vill ha ett barn till om 4 år ungefär.

Idag satt sonen första gången i ikeas babystol och åt middag! funkade jättebra.
  • linnéa001
    bak14 skrev 2015-02-08 15:10:47 följande:
    Förlåt men jag måste fråga, hur gammal är barnet som du sätter på pottan?
    Hon blir fem månader den 14 februari. Vi har kört ec ganska effektivt och nu går det riktigt bra.
    Jag har läst lite om ec på sista tiden och blivit lite nyfiken. Jag vet ju att ni rör några här som håller på med det och undrar om ni har några tips för en nybörjare. Tror ni att det är lättast att köpa en potta eller en liten toasits? Tror inte att jag kommer att orka hålla henne varje gång.
    Vi köpte en potta för små barn som dottern trivs utmärkt på. När vi var på besök hos kusinen i helgen satte vi henne på en liten toaring och det gick också bra. Jag tycker dock det är skönast om man har en liten pall att sitta på framför toaletten. Jobbigt att stå och böja sig eller sitta på huk. Mitt tipset är att rutinpotta efter mat och sömn. När min dotter bajsar är det alltid direkt efter att hon ätit och ofta måste hon kissa när hon vaknat. 
  • linnéa001

Hej på er!

Jag har sagt att jag absolut inte vill ha fler barn än det vi har. Jag är enormt trött på att ta allt ansvar. Även om pappan kan göra mycket så är det ju ändå så att han inte kan vara gravid, föda eller amma och jag känner bara att jag inte orkar gå igenom allt detta igen. Även om jag kan vara borta en dag så måste brösten pumpas så helt fri är man ju liksom aldrig. Det är så jag känner nu, kanske ändrar jag mig. Jag vill ha minst tre år mellan i så fall, men då är jag redan 37 år och mannen 41 så vi får väl se.

Måste säga att jag verkligen tycker att ni som har eller vill ha flera barn är lite "tokiga". Alltså, inget illa menat, vet inte riktigt vilket ord jag ska använda och som passar. Jag förstår bara inte hur man kan vilja vara gravid, föda och amma en gång till. Jag är kanske ingen bebismänniska även om jag självklart älskar min dotter gränslöst.
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-08 19:52:38 följande:

han är kanske lite osäker och tror att han inte klarar det själv? Har ni delat uppgifter, t.ex. mannen kan bada dottern, laga kvällsgröt till henne, mata henne med gröten, byta blöjor på kvällen, potta, ta på pyjamasen.

Hej på er!

vi vill ha ett barn till om 4 år ungefär.

Idag satt sonen första gången i ikeas babystol och åt middag! funkade jättebra.
    Nej, vi har inte delat, det vill jag inte göra heller. Tycker att det borde vara självklart för honom att byta blöja, potta, sätta på pyjamas o.s.v. Han är ingen rutinmänniska och tänker inte på att det är dags för lillan att lägga sig som exempel.Han utgår dessutom från att jag kan allt bättre för att jag är kvinna. Jag blev i alla fall på mycket bättre humör när jag hade fått sova och tänkte då på vilken tur jag har som får ta hand om och vara med min flicka så mycket som möjligt. När hon blivit sex månader så ska jag börja jobba en dag i veckan. Det kommer nog vara bra för killen att få ta ansvar för dottern.
  • replica

Hej på er!

Rent ekonomist sett "borde" vi försöka bli gravida innan lilleman är 1 år och 9 månader för att behålla mitt SGI (jag har endast en 80% fast anställning i grunden, men hade turen att få jobba 20% extra 6 månader innan jag gick hem på F-ledighet vilket gör att min föräldrapenning baseras på 100% nu...)..

Men jag vet inte.. Tror sambon måste smälta förlossningen lite som blev väldigt intensiv och dramatisk och satte sina spår hos oss både två... Men inte mer än 3 år mellan i alla fall då jag/vi vill ha fler barn senTungan ute
    "Practise makes perfect"
  • Dasha

vågar ni köpa vinteroverall inför nästa vinter nu? såg att reima har jätterabatter, det är ju skönt att betala 500 istället för 1100. men tänk om jag köper 74 och den blir för liten eller för stor? nej, vågar nog inte....Obestämd

Svar på tråden septemberbarn 2014