• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-08 20:45:39 följande:
    . Jag tycker dock det är skönast om man har en liten pall att sitta på framför toaletten. 
    just det, vi har en sån pall! Skål
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-08 21:09:45 följande:
    just det, vi har en sån pall! Skål
    Tror förresten att jag hittat en bra lösning på problemet med hur man ska göra vid besök i t.ex. en galleria eller när man är bortbjuden. En resepotta som dessutom fungerar som en liten toaring. Fick tipset i min tråd där jag ställde samma fråga som jag ställde här.

www.pappaprylar.se/smarta-prylar/1014-potette-plus-resepotta.html
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-02-08 21:08:05 följande:

vågar ni köpa vinteroverall inför nästa vinter nu? såg att reima har jätterabatter, det är ju skönt att betala 500 istället för 1100. men tänk om jag köper 74 och den blir för liten eller för stor? nej, vågar nog inte....Obestämd

Vi har köpt en! Fast en annan. Tänker att om han inte kan ha den kan man ju alltid sälja den till typ samma pris man köpte den eftersom den ändå är oanvänd :)
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-08 21:20:11 följande:
    Tror förresten att jag hittat en bra lösning på problemet med hur man ska göra vid besök i t.ex. en galleria eller när man är bortbjuden. En resepotta som dessutom fungerar som en liten toaring. Fick tipset i min tråd där jag ställde samma fråga som jag ställde här.

www.pappaprylar.se/smarta-prylar/1014-potette-plus-resepotta.html
  • BjörkW
    linnéa001 skrev 2015-02-08 20:52:23 följande:

Måste säga att jag verkligen tycker att ni som har eller vill ha flera barn är lite "tokiga". Alltså, inget illa menat, vet inte riktigt vilket ord jag ska använda och som passar. Jag förstår bara inte hur man kan vilja vara gravid, föda och amma en gång till. Jag är kanske ingen bebismänniska även om jag självklart älskar min dotter gränslöst.

Haha. Jag känner mig lite tokig som vill ha barn igen efter denna sjukt hemska graviditet. Men vill så gärna att sonen ska få ett syskon (även fast det självklart är okej med ensambarn om man föredrar de). Och då känner jag att jag heldre kör på nu igen så vi bara kan må bra och "fottsätta ett normalt liv" sen. Känns som jag inte kan planera mitt liv alls för jag "vet" att jag kommer vara helt invalid i ett halvår nästa gång vi vill skaffa barn. Då känns det bättre att bara få det gjort, om naturen tillåter vill säga.
  • mirakelmamma
    Svansjön skrev 2015-02-08 11:48:00 följande:

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

Jag vill inte ha fler barn men å andra sidan var detta vår fjärde. Det som känns lite tråkigt i det belutet är att minstingen kanske kommer bli lite "ensam" eftersom det är stor åldersskillnad mellan tre och fyran. OM jag hade velat ha fler så hade jag hellre försökt få dem tätt, max 2,5 år än att vänta flera år. De får oftast sååå mycket roligare tillsammans när det inte är så stor åldersskillnad.

Mina barn är 14, 10, 8 år och minstingen är 4 månader.
  • Svansjön
    replica skrev 2015-02-08 21:03:47 följande:
    Rent ekonomist sett "borde" vi försöka bli gravida innan lilleman är 1 år och 9 månader för att behålla mitt SGI (jag har endast en 80% fast anställning i grunden, men hade turen att få jobba 20% extra 6 månader innan jag gick hem på F-ledighet vilket gör att min föräldrapenning baseras på 100% nu...)..

Men jag vet inte.. Tror sambon måste smälta förlossningen lite som blev väldigt intensiv och dramatisk och satte sina spår hos oss både två... Men inte mer än 3 år mellan i alla fall då jag/vi vill ha fler barn senTungan ute
    "Practise makes perfect"
    Visst är det så att man ska bli gravid innan senaste barnet är 1 år och 9 månader. Barnet måste väl inte vara fött då? Om jag blir gravid efter 1 år och 9 månader så måste jag jobba 6 månader 100% för att bygga upp min SGI igen? Fast jag kan väl jobba och vara gravid i 6 månader utan att SGI berörs. Det handlar väl mest om jag skulle behöva vara sjukskriven, så har jag ju inte full SGI.
  • Svansjön
    BjörkW skrev 2015-02-09 08:03:52 följande:
    Haha. Jag känner mig lite tokig som vill ha barn igen efter denna sjukt hemska graviditet. Men vill så gärna att sonen ska få ett syskon (även fast det självklart är okej med ensambarn om man föredrar de). Och då känner jag att jag heldre kör på nu igen så vi bara kan må bra och "fottsätta ett normalt liv" sen. Känns som jag inte kan planera mitt liv alls för jag "vet" att jag kommer vara helt invalid i ett halvår nästa gång vi vill skaffa barn. Då känns det bättre att bara få det gjort, om naturen tillåter vill säga.
    Jag känner precis som du. Men det kanske beror på att jag hade en underbar graviditet, bra förlossning och att sonen är en solstråle. Han sover hela nätterna med undantag att stoppa i nappen nån gång. Han vägrade amma från 2 månader, så han har inte behovet av att snutta eller att jag är låst för att jag måste amma.
Svar på tråden septemberbarn 2014