• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha

replica, du planerade ju ett till barn snart, eller hur? då kan ditt barn gå vääldigt lite på dagis ett tag, och sen kan du vara hemma igen med båda barnen...

ni som bor i stockholm och ska sätta in barnet i kö när barnet är 6 månader: hur är det med plats garanti? kommunen ska ju hitta en plats till er inom 4 mån, och då får väl barnet antingen börja på förskolan, eller nollställs köplatsden för er, eller hur funkar det?

jag är också pedagog... fick alldelles nyss ett telefonsamtal från rektorn att skolan gick i konkurs och från september är jag arbetslös, precis somm alla andra inklusive rektor. och jag har ju precis fått löneförhöjning... då är det kanske smartare för oss att ochså få ett barn till inom 1år 9 mån... tänker och tänker och tänker och tänker...blir galen på att väga upp positivt mot negativt... gjorde en lista men ändå pendlar mellan "vill ha ett barn till, vill bli gravid nu" - och "vill inte ha så liten ålderskillnad mellan barnen". Obestämd

• Dasha
    Dasha skrev 2015-02-13 21:21:41 följande:

. då är det kanske smartare för oss att ochså få ett barn till inom 1år 9 mån...

jag menar, bli gravid inom 1år 9 mån
  • Dasha
    replica skrev 2015-02-12 22:43:17 följande:
    Hade velat vara hemma med sonen så länge som möjligt, ..För mig känns det fel att lämna honom hos andra den större delen av hans vakentid när han är så pass liten.. Svårt att förklara men jaa Tungan ute..
    håller med, absolut! får ångest av att tänka att ett barn som kan inte ens säga ordentligt att han vill dricka eller att han är kall och fryser- ska börja på förskolan.
    så små barn kan ju knappast blunda och vända sig bort, om något annat barn börjar kasta sand på dem i sandlådan!

det var en mardröm att skola in dottern, och då var hon 1år 9 mån... hon kunde ju prata bra... minns att när jag hämtade henne, så var hon som zombie och repeterade samma fras kanske 50 ggr i monoton röst: "mamma kommer snart mamma kommer snart mamma kommer snart", det gjorde hon i ett par månader, varje gång efter förskolan. vi gick till lekparken, jag gungade henne i en bebisgunga, och hon bara repeterade "mamma kommer snart mamma kommer snart" Gråter
    det var väl frasen som fröknarna fick säga ofta till henne när hon var ledsen....

förlåt att jag dämpar stämningen här... det finns ju många barn som trivs på förskolan från dag ett. det var kanske mitt eget fel: jag är ju en riktig hönsmamma...
  • linnéa001
    Mrs West skrev 2015-02-13 13:28:00 följande:

Märkligt att det är så olika regler. I Halmstad får man sätta barnet i kö när det är nyfött. William står redan i kö till 2 förskolor och 3 skolor. Vi har dock syskonförtur till en privat förskola och skola som är kanon.

Han kommer att skolas in aug 16. Jag börjar jobba jan 16 då är min man ledig och från apr 16 tar våra föräldrar ledigheten. Det blir nog bra tror jag.

I Stockholm får man ställa barnet i kö tidigare än sex månader, men kötiden börjar räknas vid sex månader. Så ställer jag dottern i kö nu vid fem månader har hon vid sju månader ändå bara en månads kötid. Kö till kommunal skola vet jag inte hur det fungerar då vi helst vill ha dottern i Tyska skolan. Skulle hon inte få plats där så spelar det ingen roll i vilken kommunal hon hamnar, bara det är hyfsat nära. 

ni som bor i stockholm och ska sätta in barnet i kö när barnet är 6 månader: hur är det med plats garanti? kommunen ska ju hitta en plats till er inom 4 mån, och då får väl barnet antingen börja på förskolan, eller nollställs köplatsden för er, eller hur funkar det?

Jag tror att man får behålla sin köplats om man inte får den förskola man vill, men jag har inte orkat läsa på så mycket. Det finns otroligt många förskolor där vi bor så jag tror att det ska ordna sig. Kommer även att köa till några som man inte kan köa till via kommunala kön.
  • linnéa001
    Svansjön skrev 2015-02-13 21:24:41 följande:

Hur många dagar FP tar ni ut per vecka nu?

Jag tar tre, men jag har föräldraersättning från jobbet. Jag vet inte hur ni andra gör, men vi har delad ekonomi. Dock betalar killen ränta på lånet så jag bor jättebilligt.

jag är också pedagog... fick alldelles nyss ett telefonsamtal från rektorn att skolan gick i konkurs och från september är jag arbetslös, precis somm alla andra inklusive rektor. och jag har ju precis fått löneförhöjning... då är det kanske smartare för oss att ochså få ett barn till inom 1år 9 mån... tänker och tänker och tänker och tänker...blir galen på att väga upp positivt mot negativt... gjorde en lista men ändå pendlar mellan "vill ha ett barn till, vill bli gravid nu" - och "vill inte ha så liten ålderskillnad mellan barnen". Obestämd

Nej, vad tråkigt! Ni gör så klart som ni vill, men att "skaffa" barn så tätt inpå bara för att det är ekonomiskt, är det så bra? Du vill väl inte det egentligen? Sedan är det ändå kanske bra att planera för att ni inte får ett till barn för det finns ju inga garantier för att det blir ett till även om man försöker. 

Rent spontant känns det som att en pedagog borde kunna få jobb, men det är kanske jag som inbillar mig.

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-14 09:46:21 följande:

Rent spontant känns det som att en pedagog borde kunna få jobb, men det är kanske jag som inbillar mig.

klart jag kan, men jag vill ju inte ha barnet på dagis så tidigt
  • Kroken

Jag tar ut 2-3 dagar i veckan. Brukar bli ca. 8-9 dagar i månaden.
  • replica

Jag tar ut 5 dagar i veckan just nu.. Får kanske ta ut fler framöver då min ersättning från jobbet tar slut nu efter februari likaså sambons försäkring så kommer att få ut nästan 3400kr mindre i månaden nu.. Tur att man hade en fond att plocka lite utav så vi kan klara oss tills jag tar ut semester i juli..!
    "Practise makes perfect"
  • linnéa001

Har någon erfarenhet av Reggio Emilia? Många privata förskolor här omkring har den pedagogiken eller är inspirerade av det. Har läst en del, men kan inte bestämma mig (oss) för om det verkar bra eller inte. Börjar få lite ångest över det här med förskola, det finns vansinnigt många att välja bland!

Svar på tråden septemberbarn 2014