• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-02-08 21:08:05 följande:

vågar ni köpa vinteroverall inför nästa vinter nu? såg att reima har jätterabatter, det är ju skönt att betala 500 istället för 1100. men tänk om jag köper 74 och den blir för liten eller för stor? nej, vågar nog inte....

Jag köpte en från Reima nu på rean. Tog stl. 86, tror det blir perfekt
  • Kroken
    mirakelmamma skrev 2015-02-09 09:23:08 följande:

Jag vill inte ha fler barn men å andra sidan var detta vår fjärde. Det som känns lite tråkigt i det belutet är att minstingen kanske kommer bli lite "ensam" eftersom det är stor åldersskillnad mellan tre och fyran. OM jag hade velat ha fler så hade jag hellre försökt få dem tätt, max 2,5 år än att vänta flera år. De får oftast sååå mycket roligare tillsammans när det inte är så stor åldersskillnad.

Mina barn är 14, 10, 8 år och minstingen är 4 månader.

Jag är precis i samma sits. Jag vill inte heller ha fler barn och detta var min fjärde och dessutom sladdis. Har ungefär samma åldrarna på mina stora som du har, mina är 15, 13 och 9. Dessutom kommer hon inte ha några jämnåriga kusiner då den yngsta är i tonåren nu och den äldsta är 33. Det blir kusinbarnen som blir jämnåriga istället Och sysslingar har hon några jämnåriga Jag är själv sladdis, har tre äldre bröder som var 9, 13 och 17 när jag föddes. Och jag har inte lidit av det, snarare har jag haft en stor fördel av att ha stora syskon som engagerat sig i mig

Mellan mitt första och andra barn är det 2 år och 7 månader. Mellan tvåan och trean är det 4 år. Nu beror det ju självklart på hur barnen är själva men jag tycker fyra år mellan var bättre. Och då var det inte alls jobbigt när tvåan kom och storasyster var 2,5 år. Det har gått smidigt båda gångerna. Ja även nu när vi hade en betydligt större åldersskillnad
  • replica
    Svansjön skrev 2015-02-09 09:51:21 följande:
    Visst är det så att man ska bli gravid innan senaste barnet är 1 år och 9 månader. Barnet måste väl inte vara fött då? Om jag blir gravid efter 1 år och 9 månader så måste jag jobba 6 månader 100% för att bygga upp min SGI igen? Fast jag kan väl jobba och vara gravid i 6 månader utan att SGI berörs. Det handlar väl mest om jag skulle behöva vara sjukskriven, så har jag ju inte full SGI.
    Jaa, man måste kunna bevisa att man har blivit gravid inom 1 år och 9 månader.. Antar att det blir via moderskapsintyget då?!

Och ja, minst 6 månader måste man ha jobbat för att få sitt SGI baserat på den inkomsten..

Blir man gravid inom den tidsramen så kommer det ju skilja ca 2 år mellan barnen i alla fall.. Kanske kan vara rätt ok ändå? Tungan ute

Har en bekant som blev gravid på nytt när bebis var 2 månader gammal, om de kan fixa den ålderskillnaden så bör väl en annan fixa 2 år Tungan uteSkrattande
    "Practise makes perfect"
  • linnéa001
    replica skrev 2015-02-09 19:57:05 följande:
    Har en bekant som blev gravid på nytt när bebis var 2 månader gammal, om de kan fixa den ålderskillnaden så bör väl en annan fixa 2 år Tungan uteSkrattande
    De kom igång snabbt :)

Hua, jag är magsjuk. Spydde natten till idag och magen åker berg och dalbana känns det som. Bara att hålla tummarna för att lillan inte blir sjuk. Hoppas också att hon orkar roa sig själv en del fram till att hennes pappa kommer hem från jobbet om två timmar för att ta hand om henne.
  • mirakelmamma
    Kroken skrev 2015-02-09 10:30:02 följande:

Jag är precis i samma sits. Jag vill inte heller ha fler barn och detta var min fjärde och dessutom sladdis. Har ungefär samma åldrarna på mina stora som du har, mina är 15, 13 och 9. Dessutom kommer hon inte ha några jämnåriga kusiner då den yngsta är i tonåren nu och den äldsta är 33. Det blir kusinbarnen som blir jämnåriga istället Och sysslingar har hon några jämnåriga Jag är själv sladdis, har tre äldre bröder som var 9, 13 och 17 när jag föddes. Och jag har inte lidit av det, snarare har jag haft en stor fördel av att ha stora syskon som engagerat sig i mig

Mellan mitt första och andra barn är det 2 år och 7 månader. Mellan tvåan och trean är det 4 år. Nu beror det ju självklart på hur barnen är själva men jag tycker fyra år mellan var bättre. Och då var det inte alls jobbigt när tvåan kom och storasyster var 2,5 år. Det har gått smidigt båda gångerna. Ja även nu när vi hade en betydligt större åldersskillnad

Här finns inte heller några jämnåriga kusiner men det kommer ett litet kusinbarn till sommaren och grannen har två flickor som är 3 resp 1 får till hösten. Så hon får leka med dem. Jag ser redan nu hur mycket de stora barnen fixar och grejar med minsta systern så visst kommer hon bli väl omhändertagen.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-10 08:54:42 följande:
    De kom igång snabbt :)

Hua, jag är magsjuk. Spydde natten till idag och magen åker berg och dalbana känns det som. Bara att hålla tummarna för att lillan inte blir sjuk. Hoppas också att hon orkar roa sig själv en del fram till att hennes pappa kommer hem från jobbet om två timmar för att ta hand om henne.
    Krya på dig!

när min dotter hade magsjuka (för 2 månader sedan), fick inte bebisen det, trots att systern sov i samma säng med mig och bebisen (hon kommer dit runt kl. 6 varje morgon). Jag tror att magsjuka är just den sjukdom som amning skyddar bäst mot.
    anars så tipsar 1177 att sprita händerna ofta
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-02-10 10:29:33 följande:
    Krya på dig!

när min dotter hade magsjuka (för 2 månader sedan), fick inte bebisen det, trots att systern sov i samma säng med mig och bebisen (hon kommer dit runt kl. 6 varje morgon). Jag tror att magsjuka är just den sjukdom som amning skyddar bäst mot.
    anars så tipsar 1177 att sprita händerna ofta
    Tack så mycket! Idag mår jag bra, men igår levde jag på banan och dotterns havregröt från 4 månader. Tror inte det var magsjuka utan en liten släng av matförgiftning. Varken killen eller dottern blev sjuk.

Nu sitter jag och kollar på förskolor. Känns hopplöst svårt att välja och lite konstigt att göra det redan nu. Vem vet om vi ens kommer att bo kvar i denna stadsdel om ett år.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-02-11 22:33:22 följande:
    Tack så mycket! Idag mår jag bra, men igår levde jag på banan och dotterns havregröt från 4 månader. Tror inte det var magsjuka utan en liten släng av matförgiftning. Varken killen eller dottern blev sjuk.

Nu sitter jag och kollar på förskolor. Känns hopplöst svårt att välja och lite konstigt att göra det redan nu. Vem vet om vi ens kommer att bo kvar i denna stadsdel om ett år.
    Det där med förskola känner jag också är ett problem. Vi letar nytt boende eftersom vi bor i en etta och vi kommer troligtvis inte hitta nåt i Stockholms innerstad så vi har ju ingen aning om var vi hamnar.
  • Dasha

hur gör ni i stockholm?

i gbg får man inte ens ansöka till förskolan förran barnet ät 1 år.

jag började kolla runt ett par månader innan vi skulle ansöka, och det räckte.

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-02-12 08:13:10 följande:
    Det där med förskola känner jag också är ett problem. Vi letar nytt boende eftersom vi bor i en etta och vi kommer troligtvis inte hitta nåt i Stockholms innerstad så vi har ju ingen aning om var vi hamnar.
    Vi bor också i innerstan, på Söder. Vi har en tvåa som väl är, men ska köpa en trea någon gång. Jag funderar på hur långa köerna är egentligen, om det är viktigt att ställa barnet i kö redan nu eller om man utan större problem kan få plats på sitt första- eller andrahandsval även om barnet "bara" stått i kö från åtta månader t.ex. Väntar man dessutom till augusti 2016 är det kanske inga större svårigheter med att få plats, men jag hittar ingen information om detta på Stockholms stads hemsida.
Svar på tråden septemberbarn 2014